Kamperen? Op een Tsjechische camping!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij kamperen graag en veel in tsjechie.(sinds 92) meestal staan we dan op een tsjechische camping waar bijna geen nederlanders staan. Als je wat langer op zo'n camping staat onstaan er vaak allerlei kontakten. Die maken veelal het verblijf alleen maar prettiger. Die tsjechen kunnen fantastisch zingen bij het kampvuur. Als er dan toch nederlanders komen gaan ze allemaal in een plukje bij elkaar staan. Meestal gaan ze naar campings waar bijna alleen maar nederlanders staan,voor ons is dat onbegrijpelijk. Dat bij elkaar staan kan toch niet veroorzaakt zijn door te weing kabel voor de elektra mee te nemen? Angst voor het onbekende? Geen idee.
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

wij kamperen sinds 95 in tsjechie maar hebben ook de voorkeur voor tsjechische campings dat heeft veel meer charmes dan de nederlands beheerde campings.1 keer is het gebeurd heeft de beheerder plaats gemaakt voor een nederlandse beheerder dit is niet goed bevallen. ik had net zo goed in nederland kunnen blijven.alleen qua camping dan. ik zit niet echt te wachten om jantje koopman tehoren in het restaurant. wij kiezen dus voor echte tsjechiche campings veel leuker en de sfeer is ook beter en je leert hier meer over de omgeving en van tsjechie als je ervoor open staat.

groetjes nonnelien
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

Wij gaan dit jaar voor het eerst naar tsjechie. Wij hebben gekozen voor een camping met een nederlandse beheerder. Dit misschien als "angst" voor het onbekende. Onze ervaring die wij in frankrijk hebben gehad op een typisch franse camping is door ons als slecht ervaren. Misschien als het land ons bevalt dat wij volgend jaar wel kiezen voor een tsjechische camping.

Groetjes PGR.

Maar zo heeft ieder zijn eigen mening
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

tjsechische campings zijn in ieder geval campings die niet beheerd worden door nederlanders.dit zijn meestal de campings waar het overgrote deel van de bezoekers tsjechen zijn.soms zijn de voorzieningen iets minder dan in de eerder bedoelde campings.liggen meestal op prachtige plekken.vaak is het mogelijk om een eigen kampvuur te maken.welke campings?daar zijn er een heleboel
van.belangrijk is eerst vast te stellen waar je ongeveer heen wil.dan ik misschien wat adresjes doorgeven.maar ja ieder zijn eigen smaak over een camping gr cor
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

wij reizen elk jaar heel tjechie rond en doen dan ongeveer 4 a 5 campings aan en blijven daar staan tot we ergens anders naar toe willen.meestal hebben we campings via mond op mond reclame of als we naar een bepaalde streek willen gaan we op de bollefooi erheen en zoeken dan een camping die we tegenkomen.echt een vaste streek hebben we niet.
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

jullie zullen dan best op tsjechische campimgs geweestje zou kunnen kijken op:
www.cestujme.cz (aanklikken kemping)
www.seznam.cz
www.camp.cz

sukses er mee en een fijne vakantie
smiley20.gif
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

wij zijn twee jaar geleden op camping babi hori geweest maar voor ons is dat niet wat we zoeken.
alleen maar nederlanders op de camping(meestal mensen die er al jaren komen een vaste kliek)je kon broodjes bestellen en die waren dan een dag oud en je kreeg een eigen plaatsje aangewezen waar je kon staan,en wij hadden natuurlijk geen schaduwplek lekker in de snikhete zon.
wel leuk is dat ze allemaal tochten organiseren naar bv een wijnkelder of naar slowakije.
maar geen camping voor ons dus maar voor mensen die wel een nederlandse camping zoeken is dit wel een leuke camping.
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

mijn ervaring is wij houden niet echt van tjechische campings omdat de sanitair op een tjechische camping vrij slecht is en er meer tjechen komen dan duiters of nederlanders maar dat is ieder zn eigen toch
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

Wij zijn op 1 "nederlandse" campings geweest, was een hele goede camping (Chvalsiny) maar ik vond dat er tcoh teveel nederlanders stonden. Maar goed wanneer je een gezin hebt wil je een zeer goede hygiene en kun je mischien ook beter voor een nl camping kiezen. Al is het dan alleen voor de zekerheid. Maar goed als ik dan kijk naar de op het moment beroemde Euro air camp in Vrchlabi, hier zit toch echt een tsjechiesche eigenaar op en een goeie moet ik zeggen. Er is altijd verschil van kwaliteit bij campings, daar kun je niet omheen. En dat heb je in een ander vakantieland ook. Kijk maar naar Frankrijk. Poeh daar is ook niet alles even goed schoon.
Gewoon eerst kijken of het wat is.
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

Sinds 1986 kom ik al in de voormalige Oostbloklanden.
We zouden oorspronkelijk toen naar Denemarken gaan met de motor, maar omdat het zo regende hebben we een krant gekocht en gekeken waar het goed weer was. Dat bleek Hongarije te zijn. Dat is ons toen zo goed bevallen en we besloten in de jaren daarna er steeds weer op vakantie te gaan.
In 1988 kwam daar Tsjecho-Slowakije bij.
En als motorrijders, zonder veel bagage en comfort, zijn we dus wel wat gewend, dus ook de campings.
In 1995 leerde ik mijn huidige vriend kennen in Tsjechië en gelukkig is hij ook met het Tsjechië- en motor- virus besmet.

Wij komen daarom ook liever op Tsjechische (en Slowaakse) campings, omdat we graag in contact komen met de "locals".
Dat is veel leuker. Je maakt dan de leukste dingen mee en hoort de gekste verhalen.
Je leert ook iets van elkaars cultuur en gewoontes.
En wat van de taal, als je tenminste niet te bang bent om taalfouten te maken.
Wat ons wel opvalt is dat de Tsjechen opener zijn en makkelijker in omgang dan de Slowaakse bevolking.

Eens hebben we toevallig een aantal dagen gestaan op een "Nederlandse" camping Babi Hora in Hluk.
De camping was uitstekend, daar niet van, maar er waren alleen maar Nederlanders.
Deze mensen kwamen bijna niet van de camping af, en klitte allemaal bij elkaar.
Men was blij dat ze elkaar en de campingeigenaars konden verstaan. Deze mensen kwamen er, op een enkele uitzondering na, elk jaar weer. Het was net een reunie tussen de gasten onderling.

We waren er al vroeg in het seizoen, omdat we dit jaar uitgenodigd waren voor een feest bij onze vrienden.
En omdat we graag ook de festivals in Hluk en Straznice niet wilden missen zijn we er blijven staan.
Wel wilden we graag op een rustige camping staan en niet in Straznice. Bovendien had deze camping een wasmachine, zodat we onze was konden doen, omdat we al een tijdje onderweg waren en nog een paar weken vakantie mochten vieren.

Normaal moeten we altijd in het hoogseizoen op vakantie gaan, omdat mijn vriend in het volwassenen-onderwijs werkt.
Maar dit keer heeft hij het zo kunnen regelen dat we vroeg op vakantie konden gaan voor het feest. Maar we zouden veel liever altijd in het voor- of naseizoen gaan. Gelukkig horen wij tot de groep Tsjechië-liefhebbers.

Wat ons trouwens opviel was dat de mensen in het voorseizoen:
- of enthousiaste Tsjechië liefhebbers zijn;
- of mensen zijn die alleen voor de lage prijzen naar Tsjechië gaan.

We noemden onze buurtjes met hun grote caravan met schotelantenne en dure auto op de camping dan ook gekscherend de "familie Goedkoop", omdat ze altijd erg naar anderen lieten blijken dat ze voor de lage prijzen naar Tsjechië gaan, en hoe goedkoop alles is.
Wat deze mensen vergeten is dat het voor hun wel goedkoop is, maar voor de plaatselijke bevolking niet.

Inmiddels rijden we geen motor meer, maar we camperen nog graag op de eenvoudige campings, zonder vertier voor de jeugd. Dan heb je daar ook geen last van als er disco is of zo.
En vermaken doen we ons zelf wel. We nemen spelletjes als Yatzee, Rummikub en Rush Hour mee. Want voor ons hoeven er geen excursies of avondjes georganiseerd te worden op de camping. Het is dan niet spontaan. En de televisie mis ik ook niet.

Inmiddels hebben we een uitnodiging gekregen van onze Tsjechische vrienden om volgend jaar met hun mee te gaan naar hun Russische familie in de Kaukassus. Spannend.

Jeanne
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

pgr schreef:
Onze ervaring die wij in frankrijk hebben gehad op een typisch franse camping is door ons als slecht ervaren.

Met alle respect, maar je noemt me daar ook wel een land

Om met Frank Zappa te zeggen: there is no hell, there's only France
 
Re: Kamperen in Tsjechie? Op een tsjechische camping!

Wij staan ook bij voorkeur op de kleinere Tsjechische campings. Verbaas me altijd erg om 'de gemiddelde nederlander' in Tsjechie. Wat is er nou leuk aan hutje mutje op een stuk beton staan?

Vorig jaar hebben we een dikke week op camping Krivonoska in Hluboka gestaan. Dit was echt een heerlijke camping voor ons, mits je wegbleeg van het achterste stukje grasland waar de Nederlanders weer bovenop elkaar stonden ;-)
Heerlijk tussen de bomen, zelf plekje uitkiezen. Geen luxe sanitair en vaak geen warm water, maar dat vonden wij geen probleem!

We zijn daarna vertrokken naar het lipnomeer en zijn daar erg geschrokken hoor. Echt de, in onze ogen, meest vreselijke campings daar. Veeel Nederlanders en oh oh oh wat is het gezellog hahaha.
Uiteindelijk wel een leuke camping gevonden, kan alleen zo 123 niet meer op de naam komen. Stond je tussen de huisjes onder boonpjes. Achteraan wederom een stukje grasland waar nederlanders stonden. Staat de gemiddelde nederlanders liever op een kaal grasveldje?
Nadeel was dat de camping grenste aan een restaurant/hotel waar het soms 's avonds ook 'erg gezellig' was.

Heeft er iemand nog tips voor leuke Tshechische campings. Liefst in het bos dus en absoluut geen kaal grasveld. Niet teveel Nederlanders graag. Verder geen eisen.
We hebben 2 kleine kinderen (3 en 4) maar die vermaken zich overal!

Groetjes Linda.
 
Vraagje aan alle mensen die liever op een Tsjechische camping staan:komen julllie wel in contact met de Tsjechische :confused: vakantiegangers,of is het meer voor de rust die je dan hebt? De meeste NL ers voelen zich (is mijn ervaring dan, op Deense campings) verplicht om met elkaar om te moeten gaan, en laten dan daarom automatisch de Denen vallen,... Ik spreek geen woord Tsjechisch, Duits is dan zeker de voertaal of kennen ze ook wel Engels? Ik twijfel erg wat het moet worden, een Tsjechische of een NL (enclave) camping. Enerzijds is het voor de kids mischien leuker (8 en 4) anderzijds denk ik, ik ben nu 4 keer naar Denemarken geweest en omdat ik in mijn vinger geknipt ben en naar de spoedpoli moest heb ik pas de echte Deen ontdekt!! Zonde eigenlijk van die drie voorgaande jaren. Alleen maar Nederlanders en "Friezen "ontmoet.Wat de rust betreft, is niks mis mee, maar ik vind (en mijn man ook) het leuk om andere mensen te ontmoeten, we kijken het hele jaar al tegen dezelfde koppen aan, vrienden collega's etc etc.
 
Bovenaan