Kafka en de muizen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kafka en de muizen

Nevenstaande foto van Franz Kafka met zijn jongste zus Ottla werd tussen oktober 1917 en februari 1918 gemaakt. Hij verbleef in die tijd bij haar in het dorpje waar zij woonde. En dat was wennen voor een stadsmens.


b5admh9jpag11.jpg

Vocht heel Europa in die tijd nog met elkaar en de ratten in de loopgraven, zo vocht Kafka voornamelijk met de muizen die 's nachts zijn slaapkamer bezochten en hij zette wapens in, hij liet de kat van zijn zus in zijn kamer slapen. Een terugvurend wapen, dat vervolgens ook weer zijn nachtrust verstoorde. Waar hij dan weer iets op vond. In een tijdspanne van weken. Kafka was de snelste niet, men leze zijn werk.

Ik weet dit uit brieven die hij aan Felix Weltsch schreef, Max Brod schreef hij er in die tijd ook over.

Kafka verbaast zich over het dorp, het huis van zijn zus geeft vanaf zijn slaapkamerraam direct zicht op het veld achter de huizen aan de overkant van het plein waar zij woont. Beelden die later te pas zullen komen voor zijn grote roman Het Slot. Hij wordt snel opgenomen door de boeren bevolking en ook dit verwondert de stadsmens. Alleen ze geven hem de achternaam van zijn zwager.

Door het raam ziet hij dan een begrafenis van een arme man uit een naliggend nog kleiner gehucht. Terwijl het ondervoedde paard de koets nog moest trekken rond de vijver voor de kerk wachtte de bevolking van het aangrenzende levensvlekje.

Europa moordde zich uit, Kafka vocht zijn strijd meer met muizen dan met zijn naderende tuberculose dood en oude mannen werden door uitgemergeld paardenvlees naar de hemel getrokken.

En Geert Mak moest dit alles nog verzinnen.
 
Het onderschrift van deze foto - in overigens een Tsjechische in Duits gestelde uitgave - is fout, de plaats heet niet Simiř maar Siřem. Bij de eerste plaatsnaam zou je met enige fantasie aan het woord Semitisch kunnen denken, bij de tweede aan het Tsjechische woord voor kaas.

5007kafka.gif
 

char

† In Memoriam
Dieter, met alle respect, waarom plaats je dit NU? En WAAROM?
Geef mij enig inzicht, in jouw beleving hierbij...

En dit is een oprechte vraag!!

Char.
 
Beste Char,

Ik heb dit vaak. Ik zit iets te verzinnen voor mijn dagelijkse website www.blindedarm.com en soms lukt dat niet. En dan begin ik boeken uit mijn kast te trekken en verbanden te leggen. Soms wordt dat niets en soms wel. Of het iets is mag jij en anderen beoordelen.
Omdat het over Tsjechië ging heb ik het ook op het forum geplaatst.

Soms moet je zin geven aan de camping, dat doet zelfs de leider van Libië...

Groet! Dieter
 

char

† In Memoriam
Mooi en eerlijk antwoord Dieter!
Ik mag hier op dit Forum, bij de gratie van de heren moderatoren, af en toe de Paljas uithangen.
Maar dat neemt niet weg dat ik, in werkelijkheid, zeer nieuwsgierig ben naar de "Mens" achter de letters.

Ik vond deze laatste zin wel mooi ....

Sorry, mijn fout! ik vond jouw laatste zin ook erg leuk!!..

Char.
 

pepo

† In Memoriam
Prachtig, Dieter, ook deze zin heb je knap geplaatst (heb veel over die Geert in de Volkskrant gelezen):

En Geert Mak moest dit alles nog verzinnen.
 
beste Dieter,

Ik heb je verhaal 3x gelezen en er niets van begrepen.

De zin "en Geert Mak moest dit alles nog verzinnen" begrijp ik al helemaal niet.

Als ik Europa lees en de tv uitzendingen bezie, gebaseerd op Geert Mak, is het een felle aanklacht tegen oorlog en geweld.

Een felle aanklacht tegen regimes die de gewone mens deed en doet lijden op een vreselijke manier.

Ik bewonder hem zeer daarom.

Maar ga verder met je gedachten neer te zetten, meestal begrijp ik ze.
Dit keer niet.

Salut.
 
Ach, ik bewonder Geert Mak zeer. Niet om zijn geschiedkundige correctheid - die in een aantal gevallen in twijfel getrokken kan worden - maar allereerst om zijn gave om verhalen te vertellen. Verhalen die bij vele mensen interesse in geschiedenis opwekken. En dat is alleen maar goed.

Geschiedenis is echter iets dat niet zwart wit is, maar vooral uit grijsgebieden bestaat. De geschiedenis van de gewone mens is anders dan die van onze jaartalgebonden verslagen over oorlogen.

En dat doet Geert Mak dan weer erg goed: hij koppelt de gewone man aan de beschreven geschiedenis. Alleen de beschreven geschiedenis zit in de hoofden van die gewone mensen.

En de ware geschiedenis is vaak anders dan de beschrevene.
 
Bovenaan