Kadaster "nieuwe stijl"

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allemaal,

Bij deze vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met kadaster nieuwe stijl.
Het schijnt dat het nu langer duurt om alles te verwerken?

Ik heb vorige week al het geld op de derdenrekening van de notaris gestort.
Ze heeft het koopcontract en het wijzigingsformulier hierbij vrijgegeven.

Nu kan ik dus de status online volgen als ik het dossiernummer opvraag?
Ben beetje bang dat het misgaat, aangezien mijn trvaly pobyt in nl zit. Staat ook in hypotheek contract, alleen het koopcontract zegt trvale bytem, met een oud cz adres die op mijn verblijfsvergunning staat...
Uiteraard verander ik dat adres wel als ik mijn appartement heb, maar voor nu is het peentjes zweten voor mij...

Heeft iemand anders ook gedoe gehad met het kadaster? Ik hoor dat foutjes echt tijdrovend zijn...
 
Het kadaster hanteert vanaf 1 januari 2014 een standaard termijn van 20 dagen, waarin het proces "stil ligt". Er worden dan geen wijzigingen op het betreffende onroerend goed doorgevoerd. Dit is wettelijk zo geregeld. Het duurt dus allemaal (veel) langer dan voorheen, maar het dient uiteindelijk juist ter zekerheid van koper en verkoper.

Ja, foutjes zullen tijdrovend zijn. Als je wilt kan ik gratis even kijken naar de status van je dossier. Stuur me daarvoor een PM of een email op info@hartmanova.eu
 
Oh, status heb ik al gevonden:

Založení řízení 12.06.2014
Zaplombování 12.06.2014
Informace o vyznačení plomby 12.06.2014

Sinds gister zag ik nog:

Stav řízení: Probíhá zpracování
 
Nah, ondertussen ben ik maar naar de vreemdelingenpolitie gegaan met mijn koopcontract.
Ging gesmeerd, dus de Staat erkent het iig wel om mezelf op nieuw adres in te schrijven...

Scheelt ook weer.

Ben wel benieuwd hoe het kan dat de Nederlandse kadaster de eigenaarswisseling in 6 dagen kan doen ipv 6 weken, t* v**e!
 
In Nederland gaat het eigendom van onroerend goed over naar de koper bij de notaris. Deze notaris doet al veel voorbereidend werk achter de schermen, voordat men de leveringsakte gaat tekenen.

In Tsjechie vindt de juridische overdracht via het kadaster plaats, en het lijkt voor de buitenwereld dan langer te duren. Mijn ervaring is, dat het in 2014 meestal zo'n 4 weken duurt (30 dagen), dus geen 6 weken.
 
Hmm, checken of we niet failliet zijn en of de namen kloppen?
Criminal records? Zou anders niet weten wat voor ander legaliteit ze willen checken...
Misschien moeten ze wel naar Nederland om te checken of ik echt besta, schijnt dat je zo'n verklaring moet hebben als je gaat trouwen met een Tsjech(ische)....

Afijn, de teller staat hier nu op 34 dagen inclusief de 20 dagen dat de boel stilligt.
Lijkt dus op nog 2 weken voor deze aanvraag denk... Wordt 48 dagen of bijna 7 weken...
 
En stop de tijd: Rozhodnutí o povolení vkladu 23.07.2014

41 dagen of bijna 6 weken.

Althans, dat was voor de bank. Nu de overdracht van eigenaarschap:

Běží 20denní lhůta, během které nesmí katastrální úřad povolit vklad (§ 18 odst. 1 zákona č. 256/2013 Sb.). Tato lhůta skončí 24.07.2014.
 
Bovenaan