Kachelruit

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Van de week is er weer hout gebracht.
Keurig 30 cm lang.
In de opslag gegooid.
Drie jaar droogt het.
En het mooie: het hout is gratis!

Da's mooi Heer Kukel. Helaas moet ik daarvoor betalen. Mijn volmetalen houtkachel en schoorsteen "eten" (na de renovatie, waaronder een metalen binnenmantel) alleen maar de edelere houtsoorten zoals daar zijn de Eik en de Beuk.

Vraagje dus: welke bomen krijgt u gratis en wat zijn uw ervaringen?

De hartelijke groet van een oude Coolenbrander.
 
Berken en dennen en weet ik al niet.
Brand prima allemaal.
Ik zorg er wel voor dat het hout minimaal drie jaar gedroogd is.
Kwestie van voldoende voorraad houden.
Ik steek de houtkachel aan, alle schuiven open en flink laten doorbranden.
Daarna gaan alle schuiven dicht.
Het hout vergast als het ware, mooie blauwe vlammen dansen boven het hout.
En je verbruikt maar heel weinig hout.

Het hout wat ik krijg is eigenlijk net het hout wat een tikkie ondermaats is voor de verkoop.
Een dorpeling doet dat voor mij.
Alles legaal want illegaal bomen uit het woud halen wordt zwaar bestraft!
 
Zeker illegaal, helaas zou ik bijna zeggen.

Het was ooit mijn droom, toen we gingen wonen in Tsjechie, om een paar dagen voor Kerst bij ons achter de bossen in te gaan en 's avond met de kinderen een verse kerstboom te hakken. Tot onze buurman zei dat het ernstig strafbaar was, dus daar ging mijn/onze droom.

Overigens wel een keer met wat mannen en kinderen gedaan. Ik heb me nog nooit zo opgelaten gevoeld, maar oh wat geweldig en wat een sfeertje in de sneeuw.
 
De houtvester vroeg aan mij of ik wat zag om een stuk bos te beheren.
Dat kan voor weinig geld.
De houtvester geeft dan aan welke bomen er uit kunnen om de andere beter te laten groeien.
Dat is leuk, want de bomen moet je zelf omzagen en uit het bos vervoeren.
Zwaar werk.
Ik heb het niet gedaan.
Verplichtingen, geen zin in.
Vorig jaar 13 bomen uit de tuin omgezaagd en klein gemaakt.
Zeer zwaar werk.
En daar ben ik niet op gebouwd.

En dat alles omwege kachelruitje.
 
In de buurt van Kamna Krby Vidochov, Vidochov 10, 509 01 Vidochov, Tsjechië

In de bocht tussen Nova-Paka en Horka stare Paky staat dit pand.

Ik kocht dit voorjaar een kachelruitje op maat gesneden voor €7, terwijl ik in Nederland bijna 60 moest betalen.
Allerlei onderdelen zoals roosters en vuurvaste steen en vuurvaste mortel zijn hier voor weinig te koop.
Spuitlak kost hier €19 per bus en daar betaalde ik iets van 350 kronen.
Ook houtkachels zijn daar te koop voor minder als hier, mits het een Tsjechisch merk is en geen Noorse of Deense, die zijn daar ook aan de prijs.

Heer Kukel, u bent nu daar in de buurt en ik zou zeggen, na twee jaar ben je misschien al weer aan een nieuw glaasje toe.
 
Gewoon naar een `glasboer` in de buurt gaan, waar je een gewone ruit laat snijden. Deze kunnen ook dit soort glas leveren (op maat gesneden).
Hitte bestendig glas kun je niet zomaar snijden, in Nederland kun je dit glas op meerdere adressen bestellen, maat goed opmeten, [ je kunt niks inkorten ] je moet betalen per cm2 , voor een paar jaar heb ik 50 € betaald voor een ruit van 20 bij 30 cm.
Het is aan te bevelen de hittebestendige afdichtingsband te vervangen, als die oud en gekrompen is komt de ruit tegen het metaal, dan kunnen spanningen ontstaan, waardoor een barst kan ontstaan.
Als je een bepaald merk kachel hebt kun je misschien bij een dealer navragen.
Wanneer je in de zomer kachel moet stoken om het behaaglijk te hebben in huis , kun je misschien een serre op het zuiden aan je huis bouwen, de warmte die zich daar overdag verzameld is vaak voldoende, als je die warmte transporteert naar het huis is het daar ook warm.
Hier in de buurt staan ook huizen die men in de zomer moet verwarmen, in Frankrijk had ik ook zo'n huis, beter één keer betalen voor een blijvende oplossing.
 
Bovenaan