Kaas in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Het verschil tussen Nederland en Vlaanderen.

Dit zegt Vandale over opleggen:

6. (in België) inmaken

Inleggen durven we ook wel eens zeggen: (vruchten, groenten enz.) met pekel, zuur, brandewijn of suiker in een pot doen om ze te conserveren.
 

Leen

† In Memoriam
Zo'n 4 cm rond kaasje donker geel van kleur met wat zaadjes erop, verpakt in folie ligt in de koelvitrine van menig groter warenhuis als Tesco Hypernova etc. Heeft iet te maken met Olomouc. Er zijn verschillende uitvoeringen.
Heerlijk wat later op de avond met een glas bier en stuk 'Chleba' brood.

Daarna slaap ik altijd heel rustig. Geen gedraai van mijn eega in bed.........

Heerlijk. Ik noem het mannenkost.:lmfao:

Leen
 
Ik vind ze geen van allen lekker eerlijk gezegd, weinig smaak en alle kaas is te jong.
Wij kopen altijd de belegen Hollandse kaas bij de Lidl of de jong belegen bij de Penny. Als je van geitenkaasjes etc houdt, zit je ook goed, keus genoeg.
 
Zo'n 4 cm rond kaasje donker geel van kleur met wat zaadjes erop, verpakt in folie ligt in de koelvitrine van menig groter warenhuis als Tesco Hypernova etc. Heeft iet te maken met Olomouc. Er zijn verschillende uitvoeringen.
Heerlijk wat later op de avond met een glas bier en stuk 'Chleba' brood.
Ik vind deze kaasjes echt niet te eten!
De gewone eidamer zit niet veel smaak aan.
De lovecke syr is wel lekker!
Ook de verschillende smaken Hermelin zijn lekker.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Eindelijk erkenning voor Goudse en Edammer

De internationale paradepaardjes van de Nederlandse kaasfabrikanten, Edammer en Gouda, krijgen een beschermde status. Daarmee komt een einde aan zeven jaar Europees gesteggel...De NZO diende toen de aanvraag voor het bijzondere predicaat voor de kazen in. Vervolgens ontstond rond de Edammer en de Gouda een bittere strijd, te vergelijken met het getouwtrek over wie er de naam 'feta' of Parmaham mag voeren.

Met name Duitsland, Tsjechië en Polen verzetten zich in Europees verband tegen een bijzondere status voor Gouda en Edammer uit Nederland. Fabrikanten uit die drie EU-lidstaten gebruikten de namen ook al. 'De Duitsers maken meer Gouda dan wij', zegt een deskundige in Brussel.

Volledig artikel fd.nl
 
En als je in Tsjechie wel een een Edammer of Goudse hebt gekocht dan voel je je bekocht.
Smaakt werkelijk nergens naar.
Alsof je een zeem in je mond stopt.
Tijd dat daar een eind aan komt om die namen zomaar te gebruiken.

Groet van en kaasliefhebber.
 

Vodnik

† In Memoriam
Voor Carla :
Bij K...land in Ebersbach hebben ze een Adammer die uit NL komt, niet slecht van smaak hoewel ik voorkeur heb voor een oudere kaas!...
En die ligt er naast, de echte Oud Amsterdam voor ca 15 Euro per kg en dat betaal je in NL ook. (originele Leerammer ligt er trouwens ook, is ook in CZ bij de grootgrutter te koop)

Een redelijk goede CZ kaas is Madeland (vind ik, en een ander kan daar natuurlijk anders over denken)
 
Bij Lidl hebben ze gesneden Gouda kaas, lekker pittig en vergelijkbaar met NL kaas. Als onze kaas op is koop het liefst deze want ik vind de CZ kaas smakeloos en veel te jong.

A3.
 
Bij ons hadden ze de echte Gouda bij de Lidl, maar afgelopen zomer heb ik het daar niet meer gezien.
Bij ons in Uhersky Brod kocht ik al jaren de echte Hollandse Goude.Was wel aan jong maar sinds een paar maanden is die niet meer te koop.
Nu verkopen ze bij Lidl een ander soort met de naam Gouda maar dat is werkelijk niet te vr....n.

rich?
 
Sinds ca. 1 maand verkoopt de Lidl de goudse kaas van Milbona niet meer.
toen ik navraag deed, zei men dat het uit het assortiment gehaald is.
Bij toeval kwam ik vandaag bij de Penny en tot mijn verbazing hebben zij nu wel goede Goudse in de koeling liggen, gesneden en aan het stuk. Echter alleen Jong / belegen.
 
Sinds ca. 1 maand verkoopt de Lidl de goudse kaas van Milbona niet meer.
toen ik navraag deed, zei men dat het uit het assortiment gehaald is.
Bij toeval kwam ik vandaag bij de Penny en tot mijn verbazing hebben zij nu wel goede Goudse in de koeling liggen, gesneden en aan het stuk. Echter alleen Jong / belegen.
Bedankt voor de tip Antonin.
Ga morgen gelijk naar Penny. Ik heb de laatste maanden wel belegen Gouda (8 mnd oud) kunnen kopen bij een speciale kaaswinkel in Uherske Hřadište, maar die is knap aan de prijs, ca 400 kr per kilo.
rich?
 
Bovenaan