Kaas in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Maken ze eigenlijk kaas in CZ en zo ja, heeft iemand tips welke kazen er zijn en hoe ze smaken? Ik ben een echte kaasliefhebber, volgende week vertrekken we voor drie weken naar Tsjechië. Zou leuk zijn als ik weet waar ik moet zoeken.
groetjes!
 
Als je in de supermarkt kijkt vind je vele kazen die je niet kent!
Bv Hermelin in diverse soorten.
Ook heb je de pivo kaas, dit is een stinkkaas waar je echt van moet houden!
Gewoon van alles proberen, dan kom je vanalles tegen dat je al dan niet lekker vind!
 
Ik vind Niva kaas (blauwaderige kaas) lekker, vooral ook in gerechten als kip.
Ook Hermelin is lekker (soort brie).
De tsjechische Eidam is niet te vr..... vind ik. Smakeloos en droog. Door deze naam suggereren ze wel gelijkenis met Edammer uit NL en overeenkomst is er echt niet.
 
Bedankt voor de tips mensen, het water loopt me al in de mond.
Maar E(i)dam of Gouda noem ik ook geen kaas hoor, al helemaal als het export is.
Nog gekke geitenkazen aan te bevelen of zo?
 

Freddy2005

† In Memoriam
In bijna alle restaurants staat "Smažený sýr" op de kaart, gebakken gepaneerde kaasschijf in een krokant korstje.

Minder vaak ook "Olomoucke tvaruzky" of zachte gebakken kaasjes uit Olomouc.

Geitenkaas is "Kozi syr" en komt veelvuldig voor.
 

pepo

† In Memoriam
Als je gek ben op de zgn stinkkazen, misschien ken je de duitse Hausmacher of Hankaese soorten, dan kun je in Tsjechie Olomoucke tvaruzky in diverse uitvoeringen kopen. Wat vollere stinkkazen (in D b.v. wijnkaese of Limburger) is in Tsjechie Romadur of reeds genoemde pivní sýr (bierkaas). Tsjechische stinkkazen zijn zouter, dan hun duitse broeders. Král Šumavy (de koning van Sumava) is de Tsjechische rookkaas. Een beetje plakkerig, maar niet slecht.
 
Hoi Eske, Moravsky Bochnik is ook lekker, een iets zoetige kaas. Lekker op rholik. Maar het lekkerst is toch Nederlanse kaas, die ik dan ook meeneem als ik voor 6 weken naar CZ ga. De Tsjechen vinden onze kaas trouwens ook erg lekker je doet ze een groot plezier als dit meeneemt als kadootje.

Groeten A3.
 
Wij nemen vanuit Tsjechië de 50+ jonge kaas mee naar NL, 5 cm. hoog, ca. 25 cm. doorsnee kaas, in geel plastic verpakt. Geen idee hoe het heet, wij halen altijd 2 hele kaasjes die ongeveer 1300 gram per stuk wegen.
 
Ik heb jaren geleden in de Aldi (of was het de Penny markt), ja let op, echt waar, Kamelenkaas gezien; helaas toen niet gekocht. Ik weet niet of het nog steeds verkrijgbaar is; ben al jaren niet meer in de Aldi in Tsjechie geweest.
 
Volgens mij bedoel je Feta Kukel, dat is zeker lekker in de sla.
Maar kennen jullie ook die hele dunne reepjes kaas die gevlochten onder andere in supermarkten te koop is?
Op markten en kermissen verkopen ze ze ook vaak vers, nog lekkerder.
Wij eten dat vaak als borrelhapje.
 
Bij de Lidl verkopen ze plakken belegen kaas uit Holland en is zelfs nog goedkoper dan de smakeloze jonge kaas(sorry) hier in Tsjechie...
Heerlijk...zit tenminste smaak aan....en verder nemen onze vrienden uit Ned altijd een voorraad oude kaas van de Aldi mee, wat genieten we dan weer.Ook onze buren en vrienden hier vinden deze kaas geweldig lekker smaken!
 
CIMG0317.jpg
Die rechter kaasjes... Het lijken wel vingers, of nee duimen!!! DIE STONKEN!!!!!!:lache:Nee die vonden we niet zo... En ook zo plakkerig...
De Niva is net zoiets als Danishblue.
Dat kuipje is gewoon smeerspul, mag volgens mij geen kaas heten.:denk:
 
Ik vind Niva kaas (blauwaderige kaas) lekker, vooral ook in gerechten als kip.
Ook Hermelin is lekker (soort brie)
De tsjechische Edam is niet te vr..... vind ik. Smakeloos en droog.

Volgens mij is Hermelin eerder een soort Camembert...

In Praag is een winkel waar uitsluitend Hollandse kazen worden verkocht. Volgens mij importeert de eigenaar meer dan kaas alleen want de keren dat ik in de winkel ben geweest, was hij steeds zo stoned als een garnaal. (En dan in de weer met grote messen)
 
Bovenaan