Jullie ervaringen met Hortensia's?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben al zo een jaar of tien hortensia staan.
Geen idee welk soort.
Ze overleven net aan, groot zijn ze nooit geworden.
Ze staan daar gewoon te staan en dat is het.
Mooier kan ik het niet maken.
 
Bij ons doet eigenlijk alleen de Annabelle het goed. We snoeien ze wel elk jaar tot ongeveer 40 cm terug. Deze hortensia maakt de knoppen pas in het voorjaar, waardoor de kans op bevriezing veel kleiner is. De andere hortensia's willen alleen maar bloeien als we ze 's winters binnen zetten. -27 graden ('s nachts) hebben we hier 's winters al verschillende keren gehad.

DSCN6436.JPG .
 
Nee, we hebben hier nog nooit iets afgedekt. Er zijn wel mensen in de buurt die zowat de hele tuin met sparrentakken inpakken, maar dat vond ik altijd te veel werk. We hebben wel veel planten in potten die we 's winters binnen zetten. Maar de Annabellen hebben het schijnbaar ook niet nodig. Ze staan natuurlijk wel een beetje beschut op de binnenplaats. Ik weet niet of dat nog uitmaakt.
 
Ja, een beschutte plaats maakt wel zeker uit. Hier in Cothen (NL) staan ze ook beschut en groeien als een dolle.

Zoals je op de foto ziet, staan ze in Brod nu niet echt beschut. Sparrentakken dus.
 
Hallo allemaal, de winters in tsjechie worden warmer, dus vele planten zullen makkelijker overleven. Hou er aub rekening mee dat teveel zonlicht of gewoonweg weinig water grote gevolgen kan hebben bij deze planten. Verandering van kleur heeft met andere factoren te maken. De beste plek is nog altijd half-zonnig en zeer veel water.
 
Wij hebben in Noord Bohemen een paar soorten van Annabel staan. De oude worden gesteund door een rekje, maar de nieuwste aanwinst is een strong Annabel en deze is steviger en heeft geen steun nodig. Wij dekken de Annabel niet af en deze staat hier al 18 jaar.
De gewone boerenhortensia doet het niet hier. Doordat deze hortensia bloeit op tweejarig hout en de plant iedere winter invriest en dus nieuw hout moet aanmaken, krijgen we daar nooit bloemen in. Drie jaar geleden hebben we als proef de hortensia endless summer geplant. Deze is duurder, maar is fantastisch! Inmiddels heb ik er drie staan die de hele zomer door nieuwe takken maken en op die takken bloemen geven. Bij een van de planten gooien wij af en toe een zakje met blauw spul van het tuincentrum, waardoor deze blauwe bloemen geeft. Deze hortensia's hebben we wel afgedekt bij de wortels in de winter. Veel succes met jullie tuin.
 
Bovenaan