Jullie ervaringen met Hortensia's?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Graag wil ik bij de voorkant van het huis beplanten met hortensia's en wel annabellen. Nu weet ik dat ze niet geheel winterhard zijn en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen in Tsjechie hiermee.

Op de foto zie je het hek waar ze achter komen te staan. DSC04968.JPG
 
Ik heb 1 keer een hortensia van ongeveer 30 cm in de tuin gezet en daar 2 maanden later niets meer van terug gevonden.
Geen idee waar hij is gebleven. Daarna nooit meer geprobeerd
 
Ik heb in Noord Bohemen tuinen gezien met enorme hortensia struiken vol met bloemen, gezien de grootte van
deze struiken bewijst dat deze er al lang staan.
Zou het zeker doen, ik wil ze ook gaan planten.
Maar Annabellen gaan snel knakken en dan zien ze er niet uit , aangezien het hard kan waaien en stortregenen
zou dit jammer zijn van je werk

Fijne avond
Groetjes
 
Onze Annabellen doen het goed bij ons in Tsjechisch Siberië, al jaren; ze hebben echt strenge winters overleefd. Ook de andere hortensia's doen het bijna allemaal goed. Het is bij ons het hele jaar door meestal een graad of 5 kouder dan in Praag. De hortensia's lijken dus behoorlijk winterhard.
 
Ik woon 620km boven de zeespiegel op het koudste plaatsje weliswaar in België. Mijn hortensia's hebben al meerdere winters overleefd maar ... ze waren aanvankelijk blauw (wat ik mooier vind) en evolueren naar roze... :)

Veel weefplezier !
 

Pelhřimov

Donateur
Moesti, ik heb wel eens gehoord dat dat komt door ijzergebrek. Je kan dan roestige spijkers (ijzer) in de grond er bij doen, dan blijven ze mooi blauw.
Dus de grond waarin de hortensia's komen te staan moet er geschikt voor zijn las ik elders.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt van die roestige spijkers, wanneer je roze hortensia,s bezit wil dat betekenen dat je een ijzerarme grond bezit.
Dit is eenvoudig op te lossen, volgens mij kun je ook vloeibaar ijzer in flesvorm krijgen bij tuicentra, maar met roest
gaat het ook prima.
 
Bovenaan