JU-88 Crashsite

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vanmorgen was ik met mijn vrouw paddenstoelen aan het zoeken in een bos nabij Repcice, ongeveer 10 km van ons huis vandaan.
Ik liep de heuvel op naar het bovenste stuk bos.
Tot mijn verbazing trof ik daar een plaquette aan, gemonteerd op een boom, enige plastic bloemen en metaaldelen op de grond.
Op de plaquette staat aangegeven dat op die plek 4 vliegeniers omgekomen zijn tijdens de crash van hun JU-88 vliegtuig op 18 April 1944.
Het ligt midden in het bos en er staat ook niets aangegeven op bordjes bij de ingang van het bos.
Aangezien de 2e Wereldoorlog 1 van mijn hobby's is, was dit een mooie verrassing.
De metaaldelen zijn van het vliegtuig en bestaan uit enige ronde delen, bouten en uit compleet gesmolten aluminium delen.
De JU-88 was een Duitse middelzware bommenwerper,
Deze bewuste bommenwerper was op een trainingsvlucht op de route Praag - Prague-Kbely Neuruppin.
Tijdens de vlucht raakte het vliegtuig in dichte bewolking met de rechtervleugel een rots en crashte daarna op de flank van de heuvel, waarbij het toestel compleet vernietigd werd en de 4 bemanningsleden omkwamen.
Natuurlijk wou ik meer weten en kwam ik info tegen op internet.

Hier de link naar de Tsjechische website.
http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/53/

Mijn foto's.

14614286_10205946967467946_1588754028_o.jpg 14689952_10205946967507947_2096533602_o.jpg
 
Met jullie instemming, heb ik dit verhaal+ website doorgestuurd naar mijn goede vriend Karel. Zelf piloot en eigenaar van een eigen vliegtuig.
Hij vond het een mooie aanvulling van zijn historisch besef.
Waarvoor dank dus!
om-ell-private-aerospool-wt-9-dynamic_PlanespottersNet_310333.jpg
 
Bovenaan