Jouw verhaal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ach, het Tsjechies leer ik maar niet.
Vandaag boodschappen gedaan.
Heerlijk broodbeleg is er in de supermarkt.
Maar elke keer vergeet ik wat 100 gram is, oftewel een ons.
Hebben jullie een ezelsbruggetje voor mij?
 
Ik vind Tsjechisch nog steeds bijzonder moeilijk, het schijnt na het chinees de 2e moeilijkste taal te zijn, dit heb ik dus van een Tsjechische. Mijn Tsjechische buurman, een lector aan een school, vertelde me dat zelfs vrij veel Tsjechen de taal niet goed beheersen. We doen ons best met woordjes leren. We hebben ook een cursus met boeken en een CD rom, wel goed om de uitspraak te leren. Sommige klanken krijgen we gewoon onze strot niet uit, volgens mij moet je daar een aangeboren spraakstoornis voor hebben. Toch lukt het wel om gesprekjes te voeren, als je gesprekspartner een beetje mee wil werken door als je het niet snapt dingen te omschrijven. Dit lukt met kameraad Tonic nog het beste, maar goed, die ken ik dus ook al meer dan 15 jaar.
 
Nou bedankt hoor, misschien een idee om te gaan oefenen met Tsjechische tongbrekers? :stout:

In het Nederlands blijft ' hout' en 'huid' nog altijd een mysterie voor mij :lmfao:
De vrouw van mijn kameraad hier heeft van die leuk Tsjechische tongbrekers, ik ben aan het trainen om 3.333 nou eens goed uit te spreken, moet je geen kunstgebit hebben, geheid dat het er dan uitvalt. Hout en Huid is niet moeilijk hoor, je kunt iemand met een eind hout goed op de huid zitten.:deuk:
 
Toen ik het niet duidelijk gemaakt kreeg hoeveel ham ik wilde heb ik 10 vingers opgestoken en met mijn hand zoiets gedaan als snijden, werkte goed. Tsja je moet toch iets!!
 
Bovenaan