Jmenuji se Mila

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ahoj allemaal,

Wat ontzettend leuk dat dit forum er is. Ondanks Tsjechische 'voorvaderen en -moederen' ben ik pas in 2000 voor het eerst in dit land geweest. En het was liefde op het eerste gezicht. Het voelde zo natuurlijk dat ik me voornam er te gaan wonen zodra de gelegenheid zich voor zou doen.

Het lijkt erop dat deze gelegenheid zich inderdaad gaat voordoen. Toch nog sneller dan ik gedacht had. De orientatieknop is weer van de sluimerstand gehaald, de taal gaat geleerd worden (want mijn kennis daarvan is rudimentair te noemen), er worden plannen gemaakt.

Tja, wat zal ik jullie verder vertellen. Ik ben 35 jaar, deels gescheiden mams met twee prachtige jongetjes van 6 en 3 jaar.

Universitair opgeleid, maar momenteel fulltime moeder.

Ik vraag me wel af in welke beroepsgroepen de vrouwen in Tsjechie vooral werkzaam zijn, en wat daar de opleidingsmogelijkheden zijn.

Enkele van mijn vrienden zijn echte Tsjechie-adepten, ik zal er hier ongetwijfeld meer tegenkomen.:zwaai:

'k Zal mijn best doen een foto te plaatsen. Ik heb wel duidelijk de Slavische trekken uit mijn voorgeslacht geerfd, tenminste, dat zeggen voornoemde adepten :).

Rest me te zeggen dat ik nu woonachtig ben in het Brabantse Rijen.

Of ik veel zal posten weet ik natuurlijk niet, laat ik u en mijzelf verrassen.

Groetenis,

Mila
 

Marcel

Moderator
van harte welkom op dit forum,

er is heel veel te lezen van cultuur tot pivo, mensen van zeer uit-een-lopende pluimage. maar dat maakt het juist zo leuk hier.
en als je iets zoekt, rechts bovenin het scherm is een Zoeken button.
en als je iets niet kan vinden, vragen staat vrij.

wij zijn natuurlijk wel ge-interesseerd naar jouw verhalen over je ouder/grootouders uit de oude Tsjechoslowakije tijd.
wie weet vind je een keer de tijd om historie te schrijven.

grtz marcel
 
Tja, historie schrijven zou leuk zijn, maar er is mij bij leven van mijn grootouders nooit iets over Tsjechie verteld. Het land is voor mij net zo'n tabula rasa als voor willekeurig wie ook.

Ik moet me beperken tot de feiten die ik weet: van moeders kant komt er familie uit de regio Duitse grens, van vaders kant zijn er uit oostelijk Europa alleen voor extreem geweld gevluchte joden te melden. In de prachtige synagoge te Praag zijn de muren bedekt met namen van gevallenen. Daar staan ook familieleden van mij tussen.

Ik denk maar zo dat de verhalen uit mijn voorgeslacht zo doortrokken zijn geweest van angst voor het vege lijf, dat er, eenmaal Nederlander geworden, geen woord meer over gezegd is.

Begrijpelijk.
 

Marcel

Moderator
Mila,

de onderwerpen die jij nu noemt is her en der al aardig wat over geschreven.
hopenlijk zitten er voor jou dan topics bij waar je dan meer te weten zou kunnen komen over je "roots".
 
Bovenaan