Jiri Menzel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Leen

† In Memoriam
Ik vond met Kerst de DVD naar het boek van Bohemil Hrabal, Zwaar bewaakte treinen, onder de kerstboom.
Ik heb deze zo juist bekeken. Geweldige film ondanks het verschil aan het eind tussen de film en het boek.

(DVD kwam uit de collectie van NRC Handelsblad)
 
Had je hetzelfde kerstcadeau als mij!
Inderdaad een heel mooie film, in majestueus zwart-wit. Er zijn wat verschillen tussen het boek en de film: het hele liefdesverhaal en de zelfmoordpoging komen in het boek als verhalen/herinneringen (Hrabal had twee verhalen, dat van het station en dat van die liefde waar hij niet helemaal raad mee wist en die heeft hij uiteindelijk in elkaar verweven). Ik begrijp dat te ingewikkeld is om in een film te doen en flashbacks zouden het verhaal ook geen goed doen, maar waarom inderdaad het einde anders is, ik zie er ook geen reden voor.
Maar goed Hrabal werkte zelf mee aan het script en ach, die pet in de wind heeft ook wel iets.

Daarbij: als je goed oplet zet hij de pet maar een keer af, niet bij de poging tot bedrijven van de liefde maar alleen als hij zijn polsen gaat doorsnijden: zonder pet is hij dood...
 
Hrabal kleedde zich die dag in zijn favoriete spijkerbroek, dacht nog even aan zijn Pipsi die voor hem was gegaan, z'n broer Breta die z'n buurman was in zijn tuinhuisje in de bossen van Kersko en die zich ook nog een keer had aangekleed om daarna te sterven en toen is hij bij volle verstand het raam uit gevallen. Want dat hij vooruitbuigend vanuit het ziekenhuisraam zijn huisje op de Dam der Eeuwigheid wilde zien, vergeet het: daar was toen al lang het lelijke busstation dat nu zijn naam draagt.
Geen twijfel over mogelijk: zelfmoord.
 
Bovenaan