Jilemnice krijgt weer een Sneeuwreus

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Het is die grote berg sneeuw rechts onderin de webcam. Is niet goed te zien via webcam.
Je ziet wel dat er nog aan gewerkt wordt door een paar mensen.
Afbeelding van facebook.
screenshot.09-01-2017 22.00.21.png

Weet iemand of er dit jaar een sneeuwkasteel "sněhový hrad Harrachštejn" komt in Harrachov?
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Ta da...........

jilemnice sneeuwreus 17 januari.PNG
Donderdag eerste contouren van de sneeeuwreus Krakonoš waar druk aan gewerkt wordt.

jilemnice sneeuwreus 18 januari.PNG

Vrijdag ziet Krakonoš er al strakker uit op de webcam van Jilemnice.

sneeuwreus 2019.PNG
Op de foto's van nasepojizeri.cz zie je dat hij dit jaar weer heel anders is dan vorig jaar.
Volgende week gaat de 71-jarige Josef Dufek in Špindlerův Mlýn nog een sneeuwreus maken.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
sneeuwreus 6 februari 2023.PNG
Ik zag maandag op de webcam dat ze de basis legden, en zo te zien zijn ze nu klaar.
sneeuwreus 8 februari 2023.PNG


Sneeuwreus in Jilemnice – dit jaar geen Krakonoš, maar graaf Harrach.

Als de winter succesvol is en er genoeg sneeuw ligt, wordt er elk jaar een enorm standbeeld van de heerser van de bergen, Krakonoš, opgericht op het Masaryk-plein in Jilemnice. Elk jaar heeft een iets andere vorm.

Op maandag 6 februari begon de bouw van de populaire sneeuwsculptuur op het Jilemnice-plein. Dit keer echter niet het traditionele denkbeeldige heerser van de lokale bergen Krakonoš, maar omdat het jaar 2023 door het Nationaal Instituut voor Monumenten is uitgeroepen tot het jaar van de grafelijke familie Harrach, heeft de sneeuwsculptuur dit jaar de vorm van graaf Jan Nepomuk Harrach. Het beeld moet woensdag of donderdag 8 of 9 februari af zijn.

Lokale kunstenaar Josef Dufek en zijn assistenten begonnen aan het prachtige werk. Ze maken het standbeeld van de voormalige politicus, mecenas en ondernemer op basis van een schilderij uit het Jilemnice-museum. Sneeuw-graaf Harrach zal ongeveer zes meter meten als hij klaar is.

Het bouwwerk heeft een zeer lange traditie in de stad Krkonoše. De eerste Krakonoš verrees hier in 1909 op het plein. Meer dan honderd jaar geleden stond het echter niet zoals nu, maar stond het. Sindsdien wordt het centrum van Jilemnice bijna elke winter verfraaid. De uitzondering was bijvoorbeeld het jaar 1912, toen er skiraces werden gehouden in de stad en Krakonoš werd vervangen door een sneeuwbeeld van Jan Buchar, een pionier op het gebied van skiën in Bohemen. Het werk is echter niet gemakkelijk - als het vriest, moet het beeld met water worden gegoten, zodat de sneeuw zacht wordt en kan worden gevormd. Je kunt het beste werken als er vorst is en temperaturen rond het vriespunt. Het werk is dan snel en niet zo inspannend.

Jan Nepomuk Harrach leefde van 1828 tot 1909. Hij had een warme band met het Reuzengebergte. In 1860 nam hij het beheer over van het landgoed Jilemnice, waar hij vooral aandacht besteedde aan de uitgestrekte bossen en houtbewerking. Onder hem bereikte het bosbeheer een van zijn hoogtepunten. In 1904 stichtte hij ook het eerste natuurreservaat in het Reuzengebergte op een oppervlakte van 60 hectare. Tegelijkertijd steunde hij het toerisme - hij maakte sommige delen van het Reuzengebergte toegankelijk via nieuwe routes, hij stond aan de wieg van de Jilemnice Czech Tourist Club, hij bouwde een restaurant en een uitkijktoren op Žalý, en een restaurant op Kozinec van Jilemnice. Hij nam ook deel aan de aanleg van de spoorlijn tussen Martinice en Rokytnica en reconstrueerde en breidde brouwerijen uit. Hij hielp ook bij de hausse in het toerisme door de eerste ski's in 1892 te laten brengen, waardoor Jilemnice de bakermat van het Tsjechische skiën werd. In het museum in Jilemnice is een deel van de tentoonstelling aan hem gewijd.

Bronnen kudyznudy.cz + liberecka.drbna.cz.
 
Op deze webcam is te zien dat er weer een sneeuwreus (Rühbezhal) op het plein in Jilemnice gemaakt wordt. Helaas is hij op de webcam van de achterzijde te zien, rechts onder in beeld.
Het is zeker leuk om hem eens te gaan bekijken.

In 2006 was er ook een sneeuwsculptuur. Daarna tot op heden niet weer. Ik wilde hier een foto uploaden, maar dat lukt niet. :kwaad: Misschien kan één van de mod's me even adviseren.

Ik heb de foto wel in mijn fotogalerij weten te plaatsen !
Deze foto heb ik jaren geleden gemaakt
 

Bijlagen

  • Wintersport,.jpg
    Wintersport,.jpg
    107,7 KB · Bekeken: 4
Bovenaan