Jesenik

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedemiddag,

Sinds kort dit forum 'ontdekt' en al een groot aantal leuke berichten en discussies gevolgd.
Dit heeft mij doen besluiten om zelf toch ook maar een account aan te maken.
Ik ben Bas en samen met mijn vriendin wonen wij al zo'n 2.5 jaar in Jesenik waar wij een penzion / restaurant runnen.

Toevallig nog andere forumleden of andere Nederlanders die in de buurt van Jesenik wonen?
Er was nog een Nederlands echtpaar woonachtig in Jesenik (Lipova lazne) maar zij zijn vorig jaar terug gekeerd naar Nederland!

Groeten uit Jesenik!
 
Ja, leuk uiteraard zijn jullie welkom. Graag even een persoonlijk bericht vooraf, dan kan ik er rekening mee houden.

Ons penzion heet 'Penzion U Lukacu".
Weet niet of ik reclame mag maken, maar bij deze dan toch nog stiekem :)
Overigens is het penzion van de zomer zo goed als volgeboekt.

P.S Ostruzna inderdaad een mooie omgeving. Ik kom er voornamelijk 's winters om te skiën bij Ramzova.

Groeten uit Jesenik
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tsjechie.net

Forumleiding
Administrator
Ziet er goed uit Bas, leuke site! Als we in de buurt zijn zal ik een seintje geven en anders is een biertje op het terras ook prima. Fijn dat jullie bijna volgeboekt zijn deze zomer..!

Ramzova kan je inderdaad leuk skiën. Gaan wij ook vaak heen. In Ostruzna ligt ons huisje 75m van de piste, ideaal als we even kort willen gaan.

Groetjes...
 

kuurgast

Donateur
domecek.PNG

Soms kom je toevallig iets tegen wat je niet herkent. Zo zag ik een opvallend gebouw met de naam Domeček hejkala Zurčaly op een digitale-legpuzzel langskomen. Daarop verder gezocht en het resultaat uit diverse bronnen samengevat staat hieronder. De rode teksten zijn allemaal links naar info of kaart.

Lázně Priessnitz in het Jeseník gebergte bestaat 200 jaar in 2022.
Vincenz Priessnitz ook wel Vincent Prießnitz, is geboren in het dorpje Gräfenberg in toenmalige Oostenrijks Silezië, die begin 1800 faam maakte door vele zieken te genezen met koudwater-compressen in combinatie met ademhalingsoefeningen en een dieet en afgewisseld met activiteiten in de natuur zoals wandelen, werken op het land en houthakken. Hij wordt algemeen beschouwd als de grondlegger van de moderne hydrotherapie.

Priessnitz lázně is het enige kuuroord in Tsjechië waar je de geboorteplaats en de laatste rustplaats van hun oprichter kunt bezoeken. Volgens historici stierf de 52-jarige Priessnitz in het kuurhuis Hrad, en sinds 1853 zijn hij en zijn vrouw Sofia en dochter Karolína begraven in een neogotisch graf aan de promenade.
De permanente tentoonstelling in een gebouw dat Vincenz Priessnitz in 1822 voor medische doeleinden had gebouwd op de plaats van zijn geboortehuis toont de therapeutische methoden van Priessnitz en zijn opmerkelijke levensloop.
Openingstijden vr, za, zo van 10.00 - 17.00uur, Kinderen onder de 10 jaar zijn niet toegestaan in het museum.

Er is een discgolfbaan, verhuur spelbenodigheden bij het infokantoor.
Verhuur van fietsen.
Bij mooi weer gaat de nieuwe adventure golfbaan met 18 holes in april open voor het publiek.
Half mei is er altijd opening van het kuurseizoen met enkele dagen concerten en bv ritjes met historische trein.
Er rijdt normaal een toeristentreintje "Vláček Lázeňáček" van mei tot oktober rond, maar helaas dit jaar (2022) niet.

Het spacomplex zelf is niet uitgebreid, maar het gebied is verweven met een rijk netwerk van wandelpaden en thematische paden die de bezoeker naar verschillende bronnen, rotsen, uitzichtpunten en andere attracties leiden. Er is een gratis Gräfenberg app met wandel- en fietsroutes in 4 talen.
Naučné stezce=natuurpad Vincenze Priessnitze is zeven kilometer lang en loopt langs de veertien geneeskrachtige bronnen van Lázně Jeseník.
Er zijn enkele gelegenheden om wat te eten of te drinken zoals bv Wiener Kaffeehaus. Ze werken samen met de middelbare school voor gastronomie van Jeseník. In het kuuroord zijn ook speciale jídelna=eetzaal voor de kuurgasten op vaste tijden, dit is niet voor bezoekers.
Je kan er ook lázeňská oplatka=spa wafels kopen, dat is een grote ronde dunne wafel met een smaakje die vers en warm het lekkerst zijn.

In de jaren 1996 - 2004 werden de belangrijkste kuurhuizen gerestaureerd/gereconstrueerd.
Vincenz Priessnitz Balneopark werd gebouwd in 2010 met hulp van de EU.
Het is eigenlijk een bijzondere "watertuin", die ook een uniek werk is van tuinarchitectuur en landschapscreatie. Je kunt er in beekjes van 20 en 60cm diep waden en in twee granieten baden kan je je armen onderdompelen. Natuurlijke douches met koud bronwater wachten ook op de dapperste bezoekers, twee waterspuwers op een hoogte van 75 cm zijn ontworpen voor de billen en benen. Extra spuitmonden op een hoogte van 120 cm zijn ontworpen voor het masseren en verfrissen van de schouders, rug en armen.

Bosspeeltuin vol attracties.
Enkele tientallen meters verder wacht nog een attractie. Het is een ongeveer 5 meter hoge uitkijktoren. Het voetstuk is gebouwd van steen die afkomstig is uit de steengroeve van Ondřejovice en er is een ijzeren kroon op geplaatst die door een artistieke smid is gemaakt. Je hebt weinig uitzicht vanaf de toren doordat de omringende bomen boven hem uit groeien.
De uitkijktoren maakt deel uit van Háje víly Ozdravy=het sprookjesbos van de Fee van Genezing met veel aantrekkelijke elementen, waarvan de meest kenmerkende niet alleen kinderen zullen betoveren. Iedereen die naar bloemen en bomen luistert en zich netjes gedraagt in het bos, wordt beloond met de feeën-genezing die recht in hun hart zit.
Er is een labyrint en waterspeelplaats en het huis van Hejkal Zurčala, dat lijkt op een hobbitwoning.
Het bos is het hele jaar door geopend en wordt het meest bezocht van april tot oktober.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan