Horeca Je favoriete restaurant of kroeg in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vind restaurant ZOO 1320 in Liberec een echte aanrader!

572_max.jpg

300 meter van de dierentuin, leuke speelhoek voor de kinderen, grote tuin met speeltoestellen.
Goede internationale keuken. En ze gooien je er bord niet vol met saus of jus. :snotter:
Parkeerplaats is ruim, maar iets moeilijker te vinden.
Als je er naartoe gaat, loop dan de trap op en ga boven zitten (niet beneden, is andere uitbater).
Boven kan je ook op de veranda buiten zitten.

Het ligt tegenover het Noord Boheems-museum aan het tramlijntje.

Als je met de familie naar de dierentuin gaat, dan ben je snel geneigd om naar Rybářská bašta te gaan... (dat houten ding aan het water).
Daar is het altijd stervensdruk, heb je chagrijnig personeel en hebben ze maar 6 menu's waar je uit kan kiezen (1,5 uur na je bestelling krijg je het dan eindelijk).
 
Ok, het is al enkele jaren geleden, maar de herinnering is nog levend. Daarnaast gaan vrienden van mij nog met regelmaat hier eten.

Restaurace U Kalicha in Tabor.

Een klein restaurant in een kelder. Van buiten ziet het er absoluut niet bijzonder uit. We gingen er naartoe omdat we al uren gezocht hadden naar een leuk restaurant, zonder succes. Schuin er tegenover zit het restaurant "U dvou koček", wat er op zich wel leuk uit ziet, maar het qua kwaliteit absoluut niet haalt bij "U Kalicha".

"U Kalicha" is een leuk klein restaurant met een open keuken. Je ziet dus wat er gebeurt in de keuken. De (destijds) twee koks hebben direct contact met de bezoekers en verzorgen ze echt letterlijk.

Heerlijk eten en lekkere wijn uit hun eigen wijnkelder (nog een verdieping lager).

Na jaren geef ik dan toch mijn geheim prijs. Geniet ervan!
 
Goede restaurants?

Er is er maar eentje.
Daar waar aan de stamtafel alle wereldproblemen behandeld worden en tot een oplossing komen.
Daar waar de vaste stamgasten hun eigen bierglas hebben.
Daar waar de menukaart een indicatie is, wil je wat anders? Ook goed, of anders te bestellen voor de volgende dag.
Daar waar je altijd een blijk van herkenning krijgt.
Daar waar ze vragen wanneer je, bij afscheid, weer in Tsjechie komt.
Daar waar de porties groot en lekker zijn.
Daar waar het bier schuimt en de wijn wit of rood is.
Daar waar in de winter het behaaglijk warm is en de knoflooksoep wonderen verricht in je lichaam.
Daar waar je zomers lekker buiten zit.
Daar waar het tussendoortje, topinka, je doet besluiten om nooit meer weg te gaan.

Dat restaurant is er.
In het centrum van het dorp.

KRASNA LIPA!

---------------------

Mijn favoriete restaurant?
Weet je dat nou nog niet?

In Krasna Lipa.

Daar komen mensen die mij de verhalen laten vertellen.
Het lijkt alsof er niets gebeurt, maar er gebeurt zoveel.
Het eten is er overheerlijk.
De eigenaar komt uit Kroatië, zijn vrouw uit Rusland.
Drie weken geleden was hij jarig, Kroatische muziek klonk in de avond.
Een vrouw van rond de vijftig begint te dansen, ik sta op en dans mee.
Hartstochtelijke muziek.
Zij werd 18, ik werd 20 jaar oud.
We hebben de sterren van de hemel gedanst.
Eeuwig jong waren we.
Vlammende lichamen.
Al de energie dansten we eruit.

Krasna Lipa...............

Krasna Lipa, hoe kan ik je ooit bedanken.
 
Bovenaan