Jawa

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
e-bike van JAWA.

images


In Opava brengt de ondernemer Pavel Brída van het bedrijf motoscoot.cz de eerste elektrische fiets
van het merk JAWA op de markt. De fiets wordt officieel aan het publiek gepresenteerd aan het einde
van maart en zal 20.000CZK gaan kosten.
Vorig jaar introduceerde dezelfde Pavel Brida het nieuw model van de legendarische Velorex.

Bron:ceskenoviny.cz.
 
Ben vorig jaar ergens ? Liberec uitgereden en kwam lang een shop waar diverse onderdelen van Jawa in de etelage lagen en langs het huis stonden diverse Jawa's in diverse staten. Alleen weet ik absoluut niet meer wat voor een weg het was. Misschien dat iemand na het lezen van dit je verder kan helpen. Succes
 

kuurgast

Donateur
František Janeček-motocyklový král.

2296805--Obrazek--1-212x300p0.jpeg


František Janeček-Koning van de Motorfietsen.
Het verhaal van een man die aanleiding gaf tot Jawa motorfietsen.

24 Maart is een biografie van de oprichter van Jawa in het Nationaal Technisch Museum officieel gedoopt
in het bijzijn van een kleinzoon van František Janeček. Het verhaal met foto's van de plechtigheid staat
hier waar ook de naam Johanna Carolina Strick van Linschoten staat ,de Nederlandse vrouw van František Janeček.
Andere bronnen:rozhlas.cz + kosmas.cz + jawa.nl.
 
Zijn er toevallig lezers die onderdelen of een complete Jawa 550 (de Stomp) voor mij hebben of mensen kennen die dat voor mij hebben. Ben al een tijd bezig met een restauratie project en mis nog al wat dingen. Ik zou wel naar Tsjechie willen om daar het een en ander aan te schaffen maar mijn Tsjechies is nul komma nul en Google vertaalhulp is alleen maar lachen. Alle hulp is daarom welkom. Alvast bedankt.
 
Hoi Paul, ik sta ook bij Jawa.nl geregistreerd en heb daar ook al wat achterlaten. Mijn grootste probleem is de taal, ik kijk wel op sites in Tsjechie maar de vertalingen zijn ronduit slecht. Met een goede vertaling had ik er wel een paar gekocht in Tsjechie. Nu is het allemaal wat onduidelijk voor me. Maar ik blijf proberen. Bedankt voor je reactie en succes met je Jawa 21, ook een leuke trouwens. Groeten Fred.
 
Kun je aangeven wat je zoekt? Misschien heb je wel foto's van onderdelen die vervangen moeten worden.
Wij zitten volgende week 300 meter van een Jawa annex Skoda winkeltje. Ik wil best even kijken wat ze hebben. En of ze ENG/ DUI spreken. Overigens rijden we ook langs de Nová Paka shop.jawacz-dily.cz vestiging.

Kun je iets met deze site (ook in ENG/DUI):
http://www.jawamarkt.cz/en/jawa-50-550-555-20-21-23/strana-1 ?

Als ik het zo lees zou ik zeggen: ga gewoon een keer naar Tsjechië.
 
Hoi Oboema, dank je voor je reactie. Je hebt gelijk dat ik beter zelf een keer die richting op kan gaan want ik weet niet exact alle dingen die ik nodig heb. Het is misschien beter om een complete te gaan halen en daarna te kijken wat er allemaal aan schort. Ik ben er nog niet zo in thuis dat ik weet wat voor dingen ik nodig heb, er zitten nogal wat onderlinge verschillen in nl. Veel plezier volgende week en hopelijk houden we op deze manier nog contact. Groeten Fred.
 

Ad Verschoor

Donateur
De prijzen van klassiekers

De prijzen van klassiekers zijn de afgelopen paar jaar enorm gestegen. Ze zijn zo duur geworden dat echte liefhebbers ze niet meer kunnen betalen. Het is omdat de rente zo laag is. Alle kapitalisten investeren nu in klassiekers.

Wat moet je ermee, met die verhalen?
Als het over de prijzen van absolute topstukken gaat, dan is het waar. In dat segment zijn klassiekers tot beleggingsinstrument geworden. Maar dan gaat he over de types die al vanaf hun eerste dag in de showroom erg duur of voor ’ de gewone liefhebbers’ onbereikbaar waren. 25 Jaar geleden vond ik een AC Cobra, een heel mooie auto. En ik kon hem toen niet betalen. Momenteel vind ik AC Cobra’s nog steeds verschrikkelijk mooi. En ik kan ze nog steeds niet betalen. Maar omdat je over sommige dingen beter kunt blijven dromen, heb ik toch nog plezier van het niet hebben van een AC Cobra.

En het feit dat voormalige leger Harley’s , de WLA en WLC’s momenteel tussen de 12.000-14.000 kosten? En dat je zo’n ding – echt waar – in 1961 met zijspan kocht voor 110 gulden? Ach, in 1961 was een bruto modaal JAARsalaris iets van 7800 GULDEN. Dat alleen maakt die 110 gulden anders… Maar als je het maar hard genoeg wilt, dan is zo’n Harley nog te betalen.

Betaalbare klassiekers
En wanneer je Sotheby en Pebble Beach even links laat liggen en achter in elke AutoMotorKlassiek of op speurders kijkt, dan zie je dat er enorm veel leuke klassiekers voor overzichtelijk geld worden aangeboden. Je ziet ook gekke dingen. Zo hielp ik drie jaar geleden een kennis bij de aanschaf van een Jawa 250 cc. Dat ding was stoffig, had erg lang geslapen, maar er was weinig op aan te merken. Zelfs het notoir slechte chroom was nog goed. Voor hoeveel die steenrode tweetakt naar zijn nieuwe baasje ging? Voor 350 euro. Dit weekend ging ik uit nostalgische overwegingen eens kijken bij nog zo’n ding. Feitelijk had het het tweelingbroertje van die vorige kunnen zijn. Net zo stoffig en ook alleen lopend ‘op goed vertrouwen’. En de absolute bodemprijs? Die was 750 euro. Want “Voor een mooie, rijdende wordt tot 1500 euro gevraagd. De koop ging niet door. Maar thuis ben ik eens in die materie gedoken. Prijsontwikkelingen beginnen ergens. En dankzij Internet kunnen ze zich dan verspreiden als en strovuur.

De Tsjechen en Slowaken willen hun spullen terug
Ik denk dat het daarmee, met dat gerucht, is begonnen. Dat snap ik. Na de val van het communisme wilden de Tsjechen en Slowaken van alles af wat ze aan het oude regime herinnerde. En ze hadden geen flauw benul van de markt. Alles werd door Nederlandse, Duitse, Scandinavische en Britse handelaren en liefhebbers weggehaald voor kleingeld. Ook de Jawa’s.

En nu gaat het weer wat beter in Tsjechië en Slowakije en de locals denken weemoedig aan hun vettig walmende verleden. Ze hebben intussen ook Internet en gaan op zoek. Daarbij ontdekken ze wat wij Nederlanders nog steeds niet beseffen: In Nederland vind je doorgaans nette klassiekers voor weinig geld. En kijk eens: een nette Jawa kost in Nederland minder dan in Tsjechië of Slowalijke. Dat soort dingen gaat daar dan rondzingen op Internet. En na een poosje wet iedereen: “In Nederland kan je voor een prikkie Jawa’s scoren”. En Nederlanders krijgen het idee “Mijn Jawa is toch geld waard” Dat stimuleert de dromen. En er zijn Tsjechen en Slowaken die wat geld achter de hand hadden en daar een handelsmodel in zagen. Maar voor de meeste Tsjechen waren en zijn zelfs die legendarische lage Nederlandse Jawa prijzen onhaalbaar. Want iemand die daar bruto 800 euro in de maand verdient, die heeft het in de ogen van veel van zijn landgenoten al dik voor elkaar. Ook als hij drie kinderen heeft.

Maar dromen gaan door, en linksom of rechtsom zijn er nu al een stuk of vier mensen in België en Nederland professioneel bezig de markt af te harken om oude Jawa’s te scoren. Daarbij houdt hun interesse op bij de 634 types. Maar voor de voorgangers er van, de beplate Jawa’s wordt voor een mooie 250 cc door de Nederlandse aanbieders die zich ook op de gedroomde Internetprijzen baseren nu al 1500-1750 euro gevraagd.

Zeg dat zo’n machine dan in Tsjechië of Slowakijje zo’n 3.000 euro moet opbrengen. Dan is hij daar voor de meeste liefhebbers net zo onbereikbaar als die AC Cobra het voor mij is.

En hoelang het duurt voordat de Jawa prijzen en die van AC Cobra’s stabiliseren of dalen?
Maar voorlopig wil je niet weten wat er momentel voor een 350 cc Jawa twin wordt gevraagd.

Kijk maar eens op https://motocykle.bazos.sk













Easy-Rider.jpg

De jongere types hebben nog ouderwetse prijzen. Deze kostte 300 euro

Bron: amklassiek.nl
 

kuurgast

Donateur
Traditioneel merk Jawa verhoogt de productie.

Het bedrijf Jawa Moto is de enige fabrikant van motorfietsen in Tsjechië.
In 2017 verlieten 1331 machines de fabriekspoorten van de motorfabrikant Jawa in Týnec nad Sázavou in het centrum van Bohemen. Dat was acht procent meer dan in het voorgaande jaar.
De enige Tsjechische motorfabrikant heeft onlangs zijn productiefaciliteit in Týnec nad Sázavou gemoderniseerd. Het bedrijf lanceerde zijn nieuwe model Jawa 350 met viertaktmotor en OHC-klepbediening. De basis is de Chinese motorfiets Shineray XY400 en het ontwerp is gebaseerd op het model Jawa 634, dat in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw in dit land werd gemaakt.
Jawa is een van de meest beroemde en succesvolle Tsjechische industriële merken van de 20e eeuw. De fabriek werd opgericht door František Janeček na de Eerste Wereldoorlog. Hij kocht de licentie voor de motorfietsproductie van het Duitse bedrijf Wanderer. Janeček werd precies 140 jaar geleden geboren, op 23 januari 1878.
Bron radio.cz/de.
 
Bovenaan