Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Citaat uit een interview met president Miloš Zeman:

Op de vraag of de gemeenschappelijke Europese munt door de Tsjechische Republiek kon worden overgenomen terwijl hij nog in functie was, zei hij dat hij geen fan was.

Ten eerste moet één "fout" worden gecorrigeerd, waarbij belastingbetalers bijdragen aan mensen die slecht werken, dat wil zeggen dat Tsjechische burgers volgens Zeman Griekse burgers moeten betalen. "Als we dat veranderen, zal ik me niet verzetten tegen de invoering van de euro. Maar aan de andere kant ben ik er tegen om die landen te helpen waarvan de regeringen niet in staat zijn hun eigen economie goed te beheren, "zei hij.
Bron novinky.cz.

"niet in staat zijn hun eigen economie goed te beheren, zei hij" ............van ieder kroon die Tsjechië aan de EU betaald krijgen ze 2 kronen terug.:lezen:
 
Toen we het huis kochten (ongeveer 9 a 10 jaar geleden) was er sprake van dat Tsjechië binnen 2 jaar zou overstappen op de euro. Dat is toen helaas uitgesteld. Ik weet dat er eerst een bepaalde omwisselkoers van de kroon moet worden bereikt (hoeveel?) wil men dit ook daadwerkelijk doen. Nu gaat het op dit moment economisch erg goed met Tsjechië, maar ik hoor nooit meer iets over het overstappen van de kroon naar de euro. Men heeft er blijkbaar geen belang meer bij. Wel vreemd, want het was (in tegenstelling tot sommige andere landen) voor Tsjechië wel degelijk een "plicht" om over te stappen toen ze gingen deelnemen aan de unie. Heeft iemand enig idee of dit überhaupt nog wel speelt in het land? Of is uitstel in dit geval gewoon het bekende afstel geworden? Dit is natuurlijk wel zo interessant om te weten, bijvoorbeeld als je momenteel overweegt om je bezit in Tsjechië binnen een aantal jaren te gaan verkopen en je investering daarom weer terug moet vertalen naar euro's (voor je pensioen bijvoorbeeld). Over het algemeen is het zo dat als een land op de euro overstapt, de prijzen daarna ook vrij spoedig zullen stijgen. Dat hebben we zelf hier in Nederland en in Frankrijk ook meegemaakt. In Duitsland was dit volgens mij wat minder het geval (altijd heel stabiel wat onroerendgoedprijzen betreft). Hoewel ik nu ook wel zie dat de prijzen voor onroerend goed weer enigszins aan het stijgen zijn in Tsjechië. Ik vermoed dat er op dit moment vooral veel gekocht wordt door de Tsjechen zelf en veel minder door de buitenlanders zoals dit voorheen het geval was. Maar misschien vergis ik me nu wel. Iemand enig idee of er ooit nog een euro gaat komen in Tsjechië?
 
Mijn interpretatie is dat men niet de euro invoert omdat Tsjechië dan ook niet mee hoeft te betalen aan de zwakke landen binnen de eurozone. Het eten wordt steeds duurder. Uit eten gaan is nog wel goedkoop, maar ook daarvan stijgen de prijzen. In de buurt is de prijsstijging van onroerend goed gering.
 
Dat is toen helaas uitgesteld.
Ik denk dat, zoals je zelf al een beetje aangeeft, de meeste het niet zo "helaas" vinden.
Als Tsjechië naar de euro was gegaan dan was alles duurder geworden en dan zou het voor de Tsjechen erg lastig zijn geworden allemaal.
En natuurlijk is het voor de toeristen etc. ook wel fijner zo :) Liever ander geld en goede prijzen, dan euro's en hoge prijzen.
 
Tja Plank, wat moet ik daar nu over zeggen. Je klinkt een beetje als de gemiddelde Tsjech denk ik en begrijpen doe ik dat ook wel weer. Maar hadden al die andere deelnemende landen nou net zo gedacht, dan hadden we nu natuurlijk ook nooit een euro in de unie gehad. De euro wakkert de inflatie inderdaad vaak aanvankelijk aan in het betreffende land dat de overstap maakt, maar herstelt zich ook weer na enige jaren tot een normale waarde (nu zelfs vrij laag bij ons, 2% is normaal). Toen wij in de euro stapten, verloor elke Nederlander direct 10% van zijn vermogen. Dus je kunt je dan vervolgens ook gaan afvragen wat Tsjechië dan nu in de Europese Unie moet. Als je alleen maar de voordelen ergens van wilt hebben, maar elk nadeel wat er ook bij hoort vervolgens steeds uit de weg gaat, dan vraag ik me dat soms wel eens af.

Denk daarbij maar eens aan al die mooi aangelegde wegen, pleinen, overheidsgebouwen etc. waar steeds zo'n prachtig mooi blauw Europees bord bij staat. Iemand heeft daar wel degelijk voor betaald en persoonlijk denk ik dat daar nou niet erg veel Tsjechisch geld bij zit. Dus een stukje goede voorlichting naar de Tsjechen toe waarom de euro zo belangrijk is in de unie, lijkt mij dan ook zeker wel op zijn plaats. Of anders toch maar gewoon gaan korten, dat lijkt mij dan ook meer dan redelijk met een dergelijke instelling. Maar begrijpen doe ik je opmerking zeker wel. Enige jaren geleden lag ik in het ziekenhuis in Rumburk en werd daar behandeld door een aardige internist wiens zuster (ook een internist) toevalligerwijs in Amersfoort woont en werkt. En hij reageerde eigenlijk precies hetzelfde, met andere woorden toch een wat misplaatste angst volgens mij. De lonen gaan dan immers ook omhoog en komen dan meer in de lijn te liggen met die van andere Europese Unie Landen. En dat heeft voor de gewone man (in loondienst) toch echt ook wel voordelen.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar als ik ga omrekenen zit ik met mijn loon niet op het oude nivo. En ja, ja, inflatie enzo.....
Maar veel prijzen zijn op hetzelfde bedrag als met de gulden. En dan is het in Tsjechie armoede troef. Of denk je dat de AOW hier dan ook gelijk mee omhoog gaat?
 
Nou nee, dat gaat natuurlijk allemaal vrij geleidelijk. En wat had je gedacht van de AOW destijds in Nederland? Denk je dat die soms niet is aangepast in de loop der jaren? Toch een wat misplaatste angst volgens mij. Ik vraag me wel eens af hoe jongeren in Tsjechië hierover precies denken (die denken toch vaak veel meer mondiaal), want het zijn voornamelijk ouderen valt me wel eens op die zich hierover meteen grote zorgen maken en toch vaak het eerst in hun eigen portemonnee gaan koekeloeren (wat betekent dit nu direct voor mij). We leven in een tijd van cryptomunten en ik begrijp dat facebook ook binnenkort al met een eigen cryptomunt (Libra) aan komt zetten. Dus ik denk dat je het toch niet tegen kunt houden en daarom is de euro dan ook een goed alternatief. Maar goed, ik snap ook deze reactie wel weer. Maar misschien moet je toch eens wat meer proberen te denken op een wat langere termijn. Wat ik nu toch vaak lees en hoor zijn reacties (angst) gebaseerd op veranderingen op de korte termijn. Maar misschien heb je toch wel een beetje gelijk hoor. In Slowakije is de euro er al geruime tijd en volgens mij ligt het uurloon daar maar iets hoger dan in Tsjechië. Dus erg snel gaat het niet.
 
Het is volgens mij niet alleen een kwestie van de koers, maar ook van van de overheidsfinanciën. Ik heb wel eens gelezen (jaren terug, weet niet meer waar en of dat waar is) dat Tsjechië bewust het begrotingstekort te hoog houdt, zodat de euro niet ingevoerd kan worden.
 
27,37 is het hoogste dat ik gezien heb (en ook gewisseld heb).
Daar heb ik overigens nog een tip over.
Ik gebruik Transferwise en daar kan je een transactie doen. Als je dan op het punt aangekomen bent dat je moet gaan betalen, klik je op het kruisje. De transactie wordt dan gepauzeerd, maar blijft wel staan. Je krijgt dan 48 uur om die betaling te doen maar... je kan ook de transactie cancelen.
Misschien voel je hem al aankomen. Als binnen die 48 uur de koers nog beter wordt, dan cancel ik de actie en stel ik een nieuwe in. Als de koers slechter wordt, dan voltooi ik de transactie tegen de koers die ik toen kreeg.
 
Bovenaan