Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgens een bericht op Lidovky.cz wordt in Tsjechië de Euromunt ingevoerd pas in 2010. Dat is een stuk later dan bijvoorbeeld in Estland (2007).
In de tabel op de site is eerste kolom ‘oorspronkelijke’ datum van de invoering en de tweede kolom ‘nieuwe’ datum.

Bron: Bank Austria Creditanstalt
 
Re: Euro pas in 2010 ???

BACA study sees CzechRep joining euro in 2010 or later

PRAGUE- The Czech Republic will be the last among Central and Eastern European EU members to join the euro, the daily Lidove noviny says, citing a study by Bank Austria Creditanstalt (BACA).
Softer conditions of the Stability Pact will enable countries such as Poland, Hungary and Slovakia to join the euro in 2009, but the Czech Republic will adopt the single currency in 2010 or later, BACA says.

The Stability Pact approved last night enables countries to deduct the costs of a pension reform from their fiscal deficits.

A member country that wants to join the euro must keep its fiscal gap at or below 3.0 per cent of GDP, but the Czech Republic does not have a chance to meet the condition by 2007, BACA adds.

But the Czech Finance Ministry remains adamant. "We can see no reason why to put off the deadline for joining the single currency. The strategy approved by the cabinet is in force," said its spokesman Marek Zeman.

The EU's statistical office Eurostat said last week that the Czech Republic had managed to reduce its fiscal gap the most of all EU-25 countries in 2004.

The Czech gap fell to 3.0 per cent from 11.7 per cent a year earlier, which means the country complies with the key criterion for euro adoption.

Bron: ČTK
 
Re: Euro pas in 2010 ???

Dit lijkt me een nogal tegenstrijdig bericht. BACA stelt dat Tsjechie niet de condities haalt per 2007 (mn de 3% regel), terwijl die nu al gehaald wordt. Wie is er nu gek?
Dan wat anders: invoering per 1-1-2007 is toch best snel, even bekeken vanuit het praktische perspectief. De grotere organisaties, met de banken voorop, moeten dan nu al hard aan de bak om hun systemen en processen klaar te maken voor de overgang. Okee, daar hoeven ze niet zoveel bombarie over te maken als destijds bij ons, maar 't is toch een hoop werk, waar ook weer alle formele testen op losgelaten moeten worden. Ik ben benieuwd of dit alles al is opgestart.
 
Re: Euro pas in 2010 ???

Efkes gezocht en gelezen op de site van de Tsjechische Centrale Bank (CNB):
* CNB beschouwt Tsjechië als één van de landen, die nog hun fiscale/begrotingspolitiek moeten verbeteren ivm convergentie-eisen, en daarin niet al te ambitieus zijn. Dit i.t.t. de groep van Estland, die wel ambitieus zijn op dit vlak
* CNB geeft aan dat het nu nog geen concrete datum weet waarop de Euro ingevoerd zal worden.
* Wel geeft CNB aan dat er nog minimaal 2 tot 3 jaren nodig zijn om alles gereed te krijgen; wetgeving, voorbereiding van circulatie van nieuw geld, voorbereiding van systemen, voorbereiding om werkwijze van CNB zelf in lijn te brengen met dat van ECB, etcetera. Op de meeste punten is men nog niet echt gestart, op het punt van de interactie met de Tsjechische banken na.
* CNB pleit overigens voor een 'Big Bang' invoering, oftewel tegelijk giraal en chartaal. In de huidige euro-landen is dat gefaseerd gegaan: eerst twee jaar giraal, daarna pas chartaal.

Daarmee lijkt mij 1 januari 2007 geheel uitgesloten als startdatum voor de euro in Tsjechië; praktisch gezien (dus afgezien van de timing waarop Tsjechië voldoet aan de eisen) is 1-1-2008 het eerste punt waarop de euro ingevoerd zou kunnen worden.

Meer info in het Tsjechisch in dit document van de CNB (lezenswaardig voor de liefhebbers!): http://www.cnb.cz/pdf/euro_13_01_05.pdf
 
Re: Euro pas in 2010 ???

Is/wordt de Tsjechen zelf ook gevraagd of ze de Euro willen? Is er eigenlijk animo voor? Of gaat de Tsjechische regering het gewoon doorvoeren? Met haar slechts 1 zetel meerderheid heeft deze regering toch niet het meest geweldige mandaat van de kiezers...
 
Re: Euro pas in 2010 ???

Maxipes Fik,
De Tsjechen zal niets gevraagd worden (middels referendum of zoiets), aangezien Tsjechie bij toetreding tot de Europese Unie zich heeft verplicht om de Euro in te voeren. Dus het referendum over de toetreding, destijds, hield ook al de stem voor de Euro in.
Het enige wat ze kunnen doen is tijd rekken, door niet aan de criteria te voldoen.
 
Re: Euro pas in 2010 ???

De Euro! Ik zou hem direkt terug geven als dit kan. Vanaf de euro is ons geld maar nog de helf waard. Voor de eerste levens behoeftes zoals groente, fruit etc. betaal je het zelfde bedrag in € wat vroeger gulden was. Ik hoop dat tsjechie nog lang mag warten.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Euro pas in 2010 ???

Ach ja, zoals ik al eerder schreef, de Euroramp treft ons allemaal, ook de Tsjechen komen helaas aande beurt, de bevolking zal er achter komen.
 
Re: Euro pas in 2010 ???

Helaas wel. Jammer dan word tsjechie ook duurder
crazy.gif
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Euro pas in 2010 ???

Ja, ik ben daarom ook blij dat in Nedereland niets duurder is geworden door de EURO, blijven dromen er is ons een ontzettend oor aangenaaid!!!!!!
 
Re: Euro pas in 2010 ???

Het is toch oh zo fijn om iets -zoals de Euro- de schuld te geven van prijsstijgingen?
By the way, zijn er nog dergelijke simpele verklaringen voor de daling van de beurskoersen in 2001-2002, de hoogte van de olieprijs en de daling van de dollar nu, en de steeds maar stijgende huizenprijzen sinds 1982? Ik houd me aanbevolen.
Economie is geen wetenschap, maar is wel complex genoeg dat ontwikkelingen zich niet met enige eenvoudige factoren laten verklaren.
 
Re: Euro pas in 2010 ???

Wellicht een overbodige tip, kijk eens op een vandaag verschenen rapport bij de Nl. Nationale bank.
De Euro heeft dat kleine Holland 17 procent meer welvaart door handelsgroei gebracht.
 
Re: Euro pas in 2010 ???

Geen overbodige tip - had het nog niet gezien, het betreft een rapport van het IMF (Internationale Monetaire Fonds), dat de welvaartseffecten van de Euro op de export van Eurolanden onderling en naar andere landen heeft onderzocht. Ik ben nog niet toegekomen aan het uitpluizen van het rapport, maar mijn hamvraag is: hoe kunnen ze die 17% aan het euro-effect toewijzen? Volgens mij net zo discutabel als het toewijzen van inflatie aan de euro.

Wat ik wél relevant zou vinden (en dit IMF rapport doet dat misschien voor het element welvaartsgroei), is een onderzoek naar prijsstijgingen op de gewraakte delen van de economie (horeca, verse etenswaren, vul maar in) in EU lidstaten die wél en géén euro hebben doorgevoerd. Hoe zat het in Denemarken, UK, Zweden? Hun gezamenlijke economische ontwikkeling zal toch niet zo heel veel hebben afgeweken van de ontwikkeling van de 12 eurolanden - afgezien dan wellicht van het euro-effect. Neem voor mijn part Zwitserland als buitenstaander erbij, en laat Japan, USA en Canada voor de lol ook maar zien. Dat over een 20 tal jaren en dan kijken of je significante groepsverschillen ziet optreden rond invoering van de euro.

Want één ding moet ik toegeven: in de jaren van aanloop naar de euro toe moesten de landen een stringenter economisch beleid voeren dan in de jaren daarna - zie het gerommel met het stabiliteitspact. En een lage inflatie was één van de criteria. Je zou dus kunnen stellen dat in de eurolanden in de jaren voorafgaand aan de invoering (toetredingstoetsing) van de euro de inflatie lager is geweest dan gemiddeld, en dat daarna de teugels zijn gaan vieren dan wel dat de inflatie is 'ingehaald'. Het is dus relevant om naast de periode direct na de euro-invoering ook naar de periode ervóór te kijken, en dan het totaal daarvan te vergelijken met de niet-euro landen in dezelfde periode. Als iemand een dergelijk onderzoek op de kop weet te tikken - en er lopen zoveel economische onderzoekers rond dat 't vast wel bestaat - houd ik me aanbevolen.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Euro pas in 2010 ???

Wellicht als de gulden was gebleven hadden we bv. 20% meer welvaart gehad, zo lust ik er ook nog wel eentje, dit is een hyphotese.
 

Marcel

Moderator
Re: Euro pas in 2010 ???

aan mijn salarisstrookje is na de euro-komst/conversie niet veel veranderd, behalve de jaar aanduiding is er niets verhoogd .....
daarom is het een verademing om lekker te shoppen + uit eten te gaan + terrasje pakken in tsjechie en/of polen.
de prijzen stijgen nu al in tsjechie en met de euro zal het wel net zo erg worden als hier.
is de tsjechische economie hiertegen bestand ? of hij raakt over-verhit of krijgt last van onderkoelings verschijnselen. de nederlandse economie (=de geldbuidel van de nederlanders) was bij de invoering van de euro waarschijnlijk beter gevuld dan de gemiddelde inhoud van een tsjechische matras. en dus meer in staat om de klappen op te vangen, al beginnen er toch steeds meer tekenen van armoede in nederland de kop op te steken (armoede naar nederlandse maatstaven uiteraard).
weet iemand trouwens wat het gemiddelde vermogen is van een tsjech t.o.v. een nederlander ?

marcel
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Euro pas in 2010 ???

Vašek schreef:
Maar zijn dromen niet bedrog?
grin.gif


Inderdaad ja, al die mensen die dromen van één groot vredig Europa met de zaligmakende Euro, wat zal dat straks vervelend wakker worden zijn, gelukkig ben ik nooit ingedut.
Facilis est desencus averni!!!!!
 
Re: Euro pas in 2010 ???

Midden-Europa heeft geen haast met invoering van euro
Karin Jusek

Alleen de kleine, nieuwe EU-lidstaten halen hun doelstelling voor de invoering van de euro. Polen, Tsjechië en Hongarije laten het afweten.

Hoewel de economische groei in de nieuwe lidstaten duidelijk hoger is dan in de oude, lukt het de grotere landen niet hun begroting op orde te krijgen. Net als in de EU-15 presteren de kleine landen opvallend beter. Zij zullen de euro naar verwachting tussen 2007 en 2009 invoeren. Polen, Hongarije en Tsjechië zijn er op z'n vroegst 2010 maar mogelijk pas ook later zo ver.

Vorig jaar waren oude en nieuwe lidstaten het er nog over eens, dat bij een gemeenschappelijke markt ook een gemeenschappelijke munt hoort. Inmiddels is in Polen een eurosceptische, nationaal-conservatieve regeringscoalitie op komst, die alvast heeft laten weten geen haast te maken met de invoering. De door de bijna uitgediende regering genoemde streefdatum van 2009 is daarmee van tafel. Begin september liet Tsjechië weten niet in 2009 maar in 2010 tot de eurozone te willen toetreden. Deze week werd duidelijk dat ook de Hongaren hun streefdatum - 2010 - niet halen. De centrale bank was daarover deze week duidelijk: 2010 is niet haalbaar. Het lukt de Hongaarse regeringscoalitie van sociaal-democraten en liberalen niet om het begrotingstekort omlaag te krijgen. Het Internationaal Monetair Fonds had vorige week ook zijn twijfels. Maar de regering houdt nog vol dat het 'onzeker is' of 2010 wordt gehaald.

Volgend jaar wordt in Hongarije een nieuw parlement gekozen en Brussel vreest dat de regering een 'verkiezingsbegroting' met cadeaus voor diverse bevolkingsgroepen zal indienen. Boedapest belooft terughoudendheid, maar de geplande belastinghervorming kost de schatkist geld. Het hoogste inkomenstarief wordt van 38% tot 36% en het btw-tarief van 25% tot 20% verlaagd. Plannen hoe deze gaten gedicht worden, heeft de regering nog niet voorgelegd, zegt Walter Pudschedl van Bank Austria.

Ook Praag kampt met begrotingsproblemen. In 2004 werd het tekort van 6,7% van het bbp in 2003 tot 3,9% teruggedrongen, maar dit jaar loopt het weer op tot 5%. De regering, net als in Hongarije een coalitie van sociaal-democraten en liberalen, heeft besloten meer tijd uit te trekken om de begroting te consolideren. Dit najaar staat een belastinghervorming gepland, die vooral de lagere en middeninkomens ten goede komt. De wegvallende inkomsten wil de regering met een verhoging van de btw compenseren.

Ook in Tsjechië zijn volgend jaar verkiezingen. Als dan de oppositionele conservatieve ODS van president Vaclav Klaus wint, is zelfs een toetreding tot de eurozone in 2010 onzeker. Klaus vindt ook dat nog te vroeg. In februari heeft hij drie van de zeven leden van de centrale Tsjechische bank vervangen en in 2006 krijgt hij de kans nog eens twee leden te wisselen. Alleen de gouverneur van de centrale bank, Zdenek Tuma, is net weer voor zes jaar benoemd. Tuma staat volgens Melanie Fischinger van de Duitse Commerzbank voor continuïteit.

De Europese Commissie is bezorgd over deze ontwikkeling in Midden-Europa. Volgens Joaquin Almunia, commissaris voor economische zaken, is de invoering van de euro geen vrijblijvende zaak, maar zijn de nieuwe lidstaten ertoe 'verplicht'. En de strenge eisen zullen niet versoepeld worden, verklaarde hij. Ook de landen die al tot ERM II - het voorportaal van de euro - zijn toegetreden, zullen 'strikt worden beoordeeld'. Slovenië, Litouwen en Estland traden vorig jaar toe. Letland, Malta en Cyprus volgden dit jaar en Slowakije wil de stap volgend jaar nemen.

Bron: Het Financieele Dagblad
 
Bovenaan