Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik snap het allemaal niet hoor en ik vind het ook een heleboel blabla-praat. Landen willen er wel bij horen maar willen dingen zoals de euro bijvoorbeeld weer niet. Net als die eigenwijze engelsen. Verschrikkelijk volk. Wij vonden het ook niet leuk dat die Euro er kwam en hebben er behoorlijk aan moeten wennen.

Nouja ik zal t allemaal wel niet snappen. Ik vond het trouwens erg makkelijk om in mn vakantie in Spanje gewoon met euros te betalen, kunnen ze je ook niet bedonderen.
 
Tsjechië niet in ERM II

Premier Topolanek gaat morgen voorstel indienen om het lidmaatschap in ERM II uit te stellen. Tsjechië zou in 2007 lid worden.
Dit betekent dat de invoering van Euro in het jaar 2010 definitief wordt uitgesteld.

Bron: euro.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kalousek voorziet euro voor 2012

Minister van financiën, Miroslav Kalousek, wil tegen maart zijn plan voorleggen om de euro in 2012 in te voeren. Dat werd medegedeeld in een intervieuw voor de krant "Lidove noviny".

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechië mikt op toetreding eurozone in 2012

Tsjechië wil in 2012 de kroon inruilen voor de euro. Die streefdatum wordt naar voren geschoven in een plan dat het ministerie van Financiën in Praag heeft gepresenteerd. Het plan, opgemaakt door een nationale coördinatiegroep, baseert zich op een toetreding tot de eurozone in 2012. De bijhorende mededeling die Financiën verspreidde, noemt echter nog geen concrete datum voor de overschakeling van nationale naar Europese munt. Het plan wordt eind maart ter goedkeuring voorgelegd aan de regering, die als eurosceptisch te boek staat.

Tsjechië wou oorspronkelijk al in 2010 toetreden, maar het land kampt net als Hongarije en Polen met een te hoog begrotingstekort. Voor deze landen wordt ten vroegste aan 2012 gedacht. Dat geldt niet voor de Baltische staten, maar door hun snelle economische groei hebben Estland, Letland en Litouwen dan weer moeite om de inflatie onder controle te houden. Ze hopen niettemin voor 2010 toe te treden. (belga)

demorgen.be 21/02/2007 18u19
 
referendum

ik zou ook graag een referendum zien! en dat de tsjechen dan voor hun eigen kroon kiezen. zo'n europese munt vind ik niks! natuurlijk heeft het zijn voordelen alleen een muntstuk is toch een deel van de indentieteit van een land :)
 
Ik ben wel benieuwd hoe Klaus die oproep voor een refendum wil verantwoorden. Want inderdaad heeft Tsjechië zich bij toetreding tot de EU verplicht tot toetreding tot de Euro (let wel; dat was tóen een keuze, net zoals Denemarken een keuze had, nu staat het vast). Nou is bekend dat Klaus een enorme euro-scepticus en daarnaast ook wel populistische politicus is, dus is hij er niet te beroerd voor om wat olie op het euro(pa) vuur te gooien.
 

Freddy2005

† In Memoriam
De Tsjechische Republiek zal waarschijnlijk het laatste land in Midden-Europa zijn om de Euro goed te keuren, aldus verklaarden economen van het "Euro Team" woendag. Het land zou zich bij eurozone in 2013 of 2014 aansluiten.

De Tsjechische overheid keurde een bijgewerkte strategie voor Euro goed in augustus zonder enige datum definitief vast te stellen. Volgens de Tsjechische Eerste Minister Mirek Topolanek kan geen datum, zonder hervormingen van de pensioen en gezondheidszorgsystemen,worden bevestigd.

radio.cz
 
Tenzij je de eur persoonlijk 01-01-2014 gaat invoeren kan er nog van alles gebeuren.

Hoop nog steeds voor het volk dat het niet gebeurd, maar ik denk dat er niks meer aan te doen valt. Het bedrijfsleven zal er van profiteren maar de normale Tsjech zal alles duurder zien worden, zoals hier ook het geval was.
 
Het is zo al duur genoeg, ben benieuwd wat het effect van de Euro hier op de lange termijn zal zijn.
Nu is de situatie op vele plaatsen (meer buiten de grote steden dan daarbinnen) zo, dat er 'Duitse' prijzen staan op producten, die met 'Tsjechische' lonen betaald moeten worden... zo mooi is het allemaal niet.
 
Bovenaan