Intro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn naam is Dick Bosman en ik woon in Krupka, samen met mijn Tsjechische vrouw.
Ik ben in Nederland geboren en woonde daar 65 jaar. Rotterdam, Maassluis, Hellevoetsluis en Assen.
Ik trouwde in 1971 met mijn Nederlandse vrouw. Zij overleed 44 dagen na onze emigratie.

De twee meest ingrijpende gebeurtenissen die van invloed zijn geweest op mijn leven zijn mijn verblijf in de Findhorn gemeenschap in Schotland in 1978 en mijn ontdekking van de Seth boeken. Findhorn creëerde een balans tussen mijn verstand en emotie. Seth veranderde mijn kijk op het leven en de psyche.

Ik ben een groot liefhebber van muziek en boeken. Op popgebied heb ik veel favorieten. Mijn klassieke componist aller tijden is Johann Sebastiaan Bach. Auteurs die mij tot in de ziel raken zijn Tolkien en Herbert met zijn Duin serie.

Ik december 2016 ben ik verhuisd naar Tsjechië. Dit is een van de beste beslissingen in mijn leven geweest. Niet alleen heb ik daar een nieuwe grote liefde gevonden, maar ik woon ook nog eens in een prachtig land vol met vriendelijke mensen, een schitterende natuur en een rijke historie.

Op het moment van schrijven woon ik hier ruim anderhalf jaar. Er is veel gebeurd in die tijd. De emigratie was makkelijk, maar het dagelijks leven was dat niet. Ik heb veel problemen moeten oplossen/ overwinnen. Een belangrijke doelstelling van mijn site ( https:/dickbosman.com ) is het schrijven hierover.

Ik ben geen expat zoals deze term wordt omschreven in Wikipededia. In de gewone betekenis worden mensen bedoeld die voor korte tijd in het land verblijven vanwege werk. In de laatste paragraaf van de Engelstalige Wikipedia staat echter: However, the term ‘expatriate’ is also used for retirees and others who have chosen to live outside their native country. Historically, it has also referred to exiles. En dat is wat ik ben. Een gepensioneerde.
 
Bovenaan