Intracommunautair BTW, lust of last?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste vrienden,

Mijn concrete vraag is de volgende:

Kan een Spaanse firma aan een Tsjechische kleine zelfstandige (geen betaler van BTW omdat het jaarlijks inkomen/omzet het maximaal toegelaten bedrag niet overschrijdt) de verplichting opleggen om toch een intracommunautair BTW-nummer aan te vragen op het risico af dat deze firma weigert om nog facturen te aanvaarden die dat BTW-nummer niet vermelden ?

Ik begrijp dat die maximum bedragen voor vrijstelling van de BTW-verplichting kunnen verschillen van lidstaat tot lidstaat en dat die vrijstelling dus een inkomensgerelateerde zaak was.

Wie heeft daar ervaring mee en wie heeft daar een antwoord op of waar vind ik dat terug in de Europese wetgeving inzake BTW?

Alvast heel veel dank voor elke bijdrage,

Erik
 
De ene firma kan de andere firma natuurlijk niets "verplichten". Men kan uiteraard wel eisen stellen, maar het is aan jou, of je daarop wil ingaan. Uiteraard is het risico daar, dat als je niet "meewerkt" je de opdracht verliest.

Speciaal voor dit soort intracommunautaire gevallen kan een (rechts)persoon zich sinds een aantal jaar registreren als "VAT identified" (identifikovaná osoba k DPH). Je ontvangt dan wel een DPH-nummer, zodat je geen nadeel in het internationale handelsverkeer ondervindt, maar bent nog steeds niet DPH-plichtig!
 
De ene firma kan de andere firma natuurlijk niets "verplichten". Men kan uiteraard wel eisen stellen, maar het is aan jou, of je daarop wil ingaan. Uiteraard is het risico daar, dat als je niet "meewerkt" je de opdracht verliest.

Speciaal voor dit soort intracommunautaire gevallen kan een (rechts)persoon zich sinds een aantal jaar registreren als "VAT identified" (identifikovaná osoba k DPH). Je ontvangt dan wel een DPH-nummer, zodat je geen nadeel in het internationale handelsverkeer ondervindt, maar bent nog steeds niet DPH-plichtig!

Beste Radka,

bedankt voor je reactie.
Waar vraag je nou zo'n "identifikovaná osoba k DPH" ? bij je boekhouder ? of hoe doe je dat ?

Groetjes,

Erik
 
Bovenaan