International Film Festival Rotterdam 2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
IFFR 2018
100X100__cadeaub-z.png

Vanaf woensdag 24 januari t/m zondag 4 februari vindt de inmiddels 47ste editie van het International Film Festival Rotterdam plaats. Op 17 januari wordt het officiële programma van het festival gepubliceerd in de speciale bijlage van de Volkskrant. Wij houden u natuurlijk op de hoogte omtrent Tsjechische films op het festival!

Georganiseerd door: In samenwerking met het Tsjechisch Centrum
 

Ad Verschoor

Donateur
IFFR 2018: Jan Švankmajer
100X100__hmyz-svankmajer-trailer.jpg

Vanaf woensdag 24 januari t/m zondag 4 februari vindt de inmiddels 47ste editie van het International Film Festival Rotterdam plaats. Op 17 januari wordt het officiële programma van het festival gepubliceerd in de speciale bijlage van de Volkskrant. Er zal dit jaar maar een Tsjechische film op het festival te zien zijn, maar wat voor een! De nieuwe film van internationaal vermaard kunstenaar, scenarist en regisseur Jan Švankmajer HMYZ (Insects) beleeft deze maand op het IFFR zijn wereldpremière!

Švankmajer vertelt over zijn film: "INSECTS heeft een relatief gecompliceerde structuur: aan de ene kant is het een verhaal van een amateurtoneel met een Oedipuscomplex. Aan de andere kant is er nog de tweede akte van het toneelstuk Pictures from the Insects' Life (Ze života hmyzu) van de gebroeders Čapek, en tot slot documentaire scenes van het maken van de film. Ook dromen worden erin verteld. Ik heb dit format gekozen omdat, als surrealist ik het creatieve proces an sich als belangrijker beschouw dan het eindresultaat. En dus heb ik het proces geopend voor de kijker, zodat hij zelf zo veel mogelijk naar binnen kan kijken, zonder het drama zelf te verstoren.".
Bron: Czech Film Centre

 
Bovenaan