Indrukken na een jaar Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi,
Dit wou ik toch even kwijt. We hebben dus in okt 2005 een oude vakantiewoning gekocht in Tsjechie - Liberec / Krizany. De zoektocht had lang geduurd, maar eindelijk vonden we toch wat we zochten. Vanaf dan ging alles razendsnel. We moesten ons werk opzeggen en afscheid nemen van onze familie en vrienden, de verhuis plannen en ons eigen huis verkopen, de verbouwing regelen van ons pension in Tsjechië... Bergen papierwerk, massa's zenuwen en heel veel emotie. En dan verhuizen naar je nieuwe plekje, wondermooi maar toch wel vreemd en zo ver van huis...:snotter:
Maar veel tijd voor huilen en treuren hadden we niet, want we gingen verbouwen en er een romantische bed and breakfast van maken. De plannen waren getekend, de bouwfirma hadden we gevonden en de goedkeuring was er ook, dus starten maar, tot... Sorry mevrouw, maar u krijgt geen electriciteitsverhoging. Tja en een pension draaien op 25 A ging niet. Alles in duigen? Ik zei toen nog : wij gaan toch nooit zo geen blunders maken als al die mensen die we gezien hadden op televisie in "Elders Leven"-"Ik vertrek"... Maar helaas, ook wij hadden problemen die we niet voorzien hadden.
Gelukkig heb ik een superpositieve man, die me er steeds weer bovenophelpt en die toen zei : "Kom laten we toch proberen iemand te vinden die ons kan helpen en de moed nog niet opgeven". Lobbywerk, die kent die via die en via die.... en plots kwam er nieuws : er komt een nieuwe kabel!!:party!:
En dus toen begon het kap en breekwerk. Ondertussen hadden wij een appartementje gevonden waar we toch ons leven een beetje buiten stof en vuil konden leiden. De werken hebben een jaar geduurd en op 25juni 2007 konden we eindelijk onze eerste gasten ontvangen.
Mijn indrukken na een jaar Tsjechië : In ieder geval begint elke pensionuitbater of andere zaakhouder met een TE positief beeld : Elders is beter. Het is echt niet makkelijk om alles te verwezenlijken - zelfs al ken je de taal - in een ander land. Mensen denken en werken niet altijd op de manier zoals jij dat wil. Oneindig veel geduld heb ik hier moeten opbrengen, geduld is in Tsjechië echt een mooie deugd, maar ook dat word je gewoon en nu vraag ik me soms af waarom we in België en Nederland zo gejaagd zijn. Uiteindelijk wordt het toch opgelost, traag gaat ook en inderdaad... De mensen zijn hier echt rechtuit : zwart is zwart, wit is wit, chauvinisten een beetje, supersportief, willen graag een graantje meepikken van je westerse centjes en doen dit soms op de meest charmante manier...zijn fier op zichzelf en hun land, milieubewuster dan Al Gore. Een mentaliteit die niet altijd makkelijk was voor ons, maar ondertussen weten we dat er ook in Tsjechië vrienden en kenissen en "liever geen vrienden" zijn, net zoals in elk ander land, alleen hier sneller duidelijk.
En dan ja de bureaucratie he, bergen papieren en stempels om iets te verkrijgen en weer wachten en wachten. Vanwaar ze al die stempels toch halen?
Maar dan daartegenover : de rust, de natuur, kunnen zwemmen in een meer zonder afpalingen, kunnen paddestoelen plukken zonder boetes, kunnen rijden met de auto zonder iemand anders tegen te komen, kunnen kampvuren maken en liedjes zingen zonder dat de buren zagen, hertjes en eekhoorns zien of wilde zwijnen die traag voor je koplampen de straat oversteken, de eerste sneeuw zo wit zonder dat er een vieze brij van gemaakt wordt, de mist die alles in een vaag mysterieus beeld omhult, de vergezichten,...
We zijn echt blij met onze stap, hebben alle moeilijkheden overwonnen en zijn geslaagd in onze opzet. We zijn ervan overtuigd hier een mmoi leven op te bouwen en willen onze gasten echt de leuke plekkken in deze omgeving laten zien, plekken die in geen gids staan. We hebben er een thuis van gemaakt en voelen ons steeds minder een vreemde.
Kortom, het was de moeite waard en zeker geen spijt..:zwaai: :) :cheers:
 
Prachtig verhaal hoor.
Ik wens jullie heel veel succes met jullie onderneming.
Het is toch een hele stap om alles achter te laten en opnieuw te beginnen. Ik heb respect voor jullie.

Nogmaals veel succes en ik hoop dat jullie veel gasten zullen ontvangen.

Laat nog eens wat van je horen.

Groetjes van Gerda:zwaai:
 
Geweldig luitjes. Het doet me een plezier om te lezen dat het goed gaat. Helaas hebben we nog geen tijd gevonden om bij jullie langs te komen maar dat gaat in 2008 zeer zeker lukken.
Groetjes
Ben & Anita
 

char

† In Memoriam
Goud!!!

Wat een mooi, en eerlijk verhaal! Wij hebben met de instanties, mede dankzij vrienden, minder problemen gehad.
Ik hoop dat het jullie nog vele jaren goed gaat!!
Carlo.
 
Je beschrijft het goed.
Het lijkt net het echte leven.
Kan mij voorstellen dat je het doet om het gevoel van vrij zijn.
De natuur, die elke dag weer anders is.

Moeilijkheden zijn er in elk leven.
Anders wordt het zo saai.

Petje af voor de stap.

En dat je nog maar lang en gezond er van mag genieten.
 
bedankt voor jullie leuke reacties. Ik wou gewoon even laten weten dat als iemand een droom heeft, het echt wel kan met de nodige inzet en geduld en natuurlijk een goeie relatie om elkaar te kunnen steunen.
Groetjes en we gaan er hier zeker nog van genieten en het onze gastjes naar hun zin maken:proost:
 
prachtig verhaal en bewijst maar weer eens dat "alles mogelijk" is als je maar doorzet.

vooral de beschrijving van de mentaliteit en de trots van de tsjechen, de natuur, het rustige leven is exact zoals wij het ook ervaren.

nog 59 dagen dan gaan we weer.... :lekker:


ron
 
Wat een (h)eerlijk verhaal Karolina. Ik heb altijd zoveel bewondering voor mensen die de stap wagen en er iets moois van kunnen maken.
Ik wens jullie heel veel gasten en succes!
 
Hallo Karolina,

Wat me iedere keer weer opvalt zijn dat mensen die slagen met zulke plannen zeer positief en veel geduld moeten hebben. Natuurlijk is genoeg geld achter de hand hebben handig, maar het is niet genoeg.

Mijn ervaring is hetzelfde, wij wonen wel niet in CZ. Maar hebben een heerlijk vakantiehuis en na één jaar hebben wij iets van 'positief zijn en blijven, geduld hebben en volhouden'.

Veel succes met jullie business en hopen dat we in de toekomst op te hoogte worden gebracht van de verdere ontwikkeling met jullie moedige onderneming.
 

Fredsr

Ex Lid
je moet dan ook even luisteren naar het nummer van de zanger Michael Tucny: Tam U Nebeskych Bran. Iedere Tsjech kan dat zingen. En als je dan ook de tekst kan vertalen dan weet je meteen waarom ze zo trots zijn op hun land.
 
Indrukken na een jaar Tsjechie

Wat een schitterend verhaal het is of ik het zelf geschreven heb.
Wij wonen nu anderhalf jaar in Tsjechié en hebben zo'n beetje de zelfde ervaring.
En ja ,gelukkig dat er een positief iemand bij je is :troost: en je van de rust en natuur vanTsjechié kan genieten als het even tegen zit .
Anders denk ik dat het in veel gevallen anders afloopt,want het is inderdaad niet altijd zonneschijn.
Wij van pension chalupa-pomnenka wensen jullie ook in de toekomst veel succes en het allerbeste .:bloem:
 
Heel veel succes verder.
En de eerste stap is het moeilijkst.
Of als de trein maar eenmaal aan het rollen is gaat het makkelijker.
Ik hoop dus heel optimistisch dat jullie het ergste gehad hebben en nu voornamelijk nog leuke dingen meemaken.

Hilde:)
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Karolina, wat fijn dat het jullie nu goed gaat. En ja, ook wij weten er alles van. Ik weet nog dat je vol enthousiasme van de daken riep :haakjes: in december gaan we open :haakjes: . Ik hoopte het voor je maar vreesde voor wat anders..... Ik wens jullie veel geluk, vele fijne gasten en een goede toekomst! Esther
 
Bovenaan