Immigreren: Tsjechische naar Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn partner is deze zomer vanuit Tsjechie naar Nederland gekomen om hier samen verder te gaan. Zij had daar een baan en is hier ook al aan het werk. Nu hebben we een BSN, bankrekening, zorgverzekering geregeld, maar ik vraag mij af of wij nog meer zaken moeten regelen in zowel Nederland als Tsjechie? Ik heb het idee dat er meer 'moet'. Maar het ging allemaal nogal snel opeens toen ze een baan had.

Tevens heeft ze de auto (Skoda Octavia ofcourse ;)) meegenomen al boedel. Ik ben van plan die pas over een jaar over te schrijven om nog even wegenbelastingvrij te kunnen rijden (ik rijd alleen met haar of zij alleen, ik weet dat ik niet mag rijden totdat hij 'geel' is).

Eerste jaar belastingopgave doen besteden we maar uit voor een jaar.

Iemand nog tips om te checken?
 
Als je partner zelf ook al is ingeschreven in Nederland (inschrijving GBA), dan moet hij/zij ofwel heel snel die witte platen omruilen voor gele dan wel niet meer rijden in de in Tsjechie geregistreerde Skoda...
Denk verder in Tsjechie aan afmelding bij VZP en CSSZ enzo.
 
ik weet dat ik niet mag rijden totdat hij 'geel' is.
Wij hadden het andersom. In feb een auto gekocht in CZ en en sept pas echt geëmigreerd.
Je hebt gelijk dat het niet mag, dus het is aan jullie om te bepalen hoe groot het risico is dat je gecontroleerd word en uit te zoeken wat dan de consequenties kunnen zijn.
Eerste jaar belastingopgave doen besteden we maar uit voor een jaar.
Ik weet niet hoe het zit voor een Tsjechische die werkt en woont in Nederland, maar als je gewoon in loondienst bent en verder niets, dan hoef je van de belastingdienst niet altijd aangifte te doen. Als dat wel moet dan krijg je daarvoor vanzelf een uitnodiging van hen volgens mij. Dat is anders dan in Tsjechië waar iedereen zelf geacht word om initiatief te nemen om aangifte te doen.
 
Als je partner zelf ook al is ingeschreven in Nederland (inschrijving GBA), dan moet hij/zij ofwel heel snel die witte platen omruilen voor gele dan wel niet meer rijden in de in Tsjechie geregistreerde Skoda...
Denk verder in Tsjechie aan afmelding bij VZP en CSSZ enzo.
Tnx, ik heb het nog eens nagekeken en idd moeten we de auto direct overschrijven. Maar goed aan het aantal poolse kentekens te zien hier in de regio zal het wel meevallen. Toch wel goed om er bewust van te zijn. mogen de auto iig BPM vrij invoeren als boedel :)
Ik weet niet hoe het zit voor een Tsjechische die werkt en woont in Nederland, maar als je gewoon in loondienst bent en verder niets, dan hoef je van de belastingdienst niet altijd aangifte te doen. Als dat wel moet dan krijg je daarvoor vanzelf een uitnodiging van hen volgens mij. Dat is anders dan in Tsjechië waar iedereen zelf geacht word om initiatief te nemen om aangifte te doen.
volgens mij heeft het met het aantal dagen dat je in land A of B werkt te maken. als expat in CZ moest ik voor de belasting altijd een kalender invullen. idee was dat als je meer dan de helft in NL had gewerkt ik gewoon in NL aangifte moest doen en anders in CZ. maargoed dat deed een bureau via mijn werk toen.
 
Bovenaan