Ik ook nieuw: JanJeroen Eindhoven - leuk forum!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik op dit Forum.
Ook maar eens als lid aangemaakt.

Mijn vriend is Tsjech en hij woont ca. 10 jaar in NL. Na studie is hij blijven hangen toen we elkaar leerde kennen besloot hij te blijven in NL (zo'n 5 jaar geleden).
Tsjechie is voor mij betoverend mooi. De familie is heel erg leuk.
Gastvrij, relaxed en ik vind Tsjechie sowieso een erg open samenleving in de zin van "leven en laten leven". Maar zelden onverschillig. Het is er minder verfijnd in smaak, uiterlijkheden etc. maar ergens spreekt me dat heel erg aan.

In Nederland hebben we eigenlijk geen contact met Tsjechen. Ik zie op dit forum dat er in de omgeving Eindhoven wel best veel zijn.
We komen zo'n 4x per jaar in Tsjechie. Pasen, zomer, najaar en kerst. Daarnaast komt Jan voor zijn werk een aantal keer per jaar in Praag en kan dan soms ook even thuis langs.
We komen vaak in omgeving Liberec (Turnov) en Ostrava (Frydek-Mystek). vanwege familie. Vaak doen we dan een rondje (met paar dagen Praag en soms Brno). Leuk om te stappen en als contrast met het rustige leven buiten de steden.

Afgelopen twee jaar beetje Tsjechisch geleerd maar ik merk dat het moeizaam gaat. De grammatica blokkeert het durven spreken. Ik ben nu opnieuw begonnen met een 1 op 1 begeleiding om zelf te leren zinnen te spreken. En daarna door met de methode step by step (vanuit Engels).

Leeftijd 33 en 34, wonen in Eindhoven, werken daarbuiten in chemie en zakelijke dienstverlening.
Zou best leuk vinden om "low profile" contact te hebben met mensen uit omgeving die iets met combinatie Tsjechie/Nederland hebben.

Erg leuk forum: uitgebrid, werkt goed en geeft veel info en aanknoping. :top:

Groet,
Jeroen a Honza.
 

Marcel

Moderator
:shake: van harte welkom op het forum,

het is goed om er weer een leded bij te hebben met al bestaande tsjechische banden en kennis van het land.
zoals je al opmerkte is het hier een uitgebreid forum, maar schroom nooit om jouw input en opbouwende of afbrekende kritieken te geven.
en als je vragen hebt probeer eea te vinden dmv de Zoek-functie of via een berichtje.

veel plezier op het forum.

grtz marcel
 
Bovenaan