IJshockey

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechië zal WK 2015 organiseren

Op haar zitting vandaag in Keulen heeft de IIHF, de internationale ijshockey federatie, het organiseren van het WK in 2015 aan Tsjechië toegewezen. De enige tegenkandidaat was Oekraïne. De beslissing in het voordeel van Tsjechië was duidelijk bij de stemming: 84-22. De laatste maal dat Tsjechië voor de organisatie instond was in 2004.

radio.cz

idnes.cz

iihf.com
 

Freddy2005

† In Memoriam
IJshockeyers Tsjechië in WK finale

De ijshockeyers van Tsjechië hebben zaterdag op het WK in Duitsland de finale bereikt. Ze versloegen in de halve eindstrijd Zweden met 3-2. De beslissing viel in een penalty shoot-out, Jan Marek bracht de beslissing. .

idnes.cz

Tsjechië in ijshockeyfinale tegen Rusland.

De Duitse ijshockeyers zijn voor eigen publiek niet tot een nieuwe stunt in staat gebleken in het wereldkampioenschap voor A-landen. De gastheren verloren zaterdag in de halve eindstrijd met 1-2 van veelvoudig titelwinnaar Rusland. De periodestanden waren 1-0, 0-1 en 0-1.

czech_jpg_724564d.jpg


Het Tsjechische publiek is dolblij.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechië wint van Rusland met 1-2

De Tsjechische ijshockeyers zijn zopas in Keulen wereldkampioen bij de A-landen geworden. Ze versloegen veelvoudig titelhouder Rusland in de finale met 2-1 (1-0,, 1-0, 0-1). Zweden had zich eerder op de dag verzekerd van het brons door gastheer Duitsland met 3-1 te bedwingen.

De Tsjechen hadden in de jacht op hun twaalfde WK-goud razendsnel succes. Al na 20 seconden lag de puck in het Russische doeltje. Jakob Klepis scoorde op aangeven van de 'eeuwige' ster Jaromir Jagr. In de slotfase van de tweede helft bouwden ze de voorsprong verder uit door Tomas Rolinek. Hij werd ervan verdacht de puck onreglementair binnen te hebben geschopt, maar na bestudering van de videobeelden besloot de jury dat het een geldig doelpunt was.
Rusland, al 25 keer de beste op het hoogste mondiale toneel, probeerde van alles maar slaagde er te zelden in de Tsjechische defensie in verlegenheid te brengen. Dat lukte Pavel Datsjoek pas vlak voor tijd. Om dat moment stonden er nog maar 36 seconden op de klok.

President Václav Klaus mocht mee de medailles en de beker uitreiken en daarna weerklonk het volkslied. Prachtig gewoon.

127867-article-lsfyi.jpg




idnes.cz

hokej.sport.cz

Op twee reuzeschermen volgden duizenden deze finale op het Staroměstské náměstí in Praag. Nu kan het feest er verder gaan.

VEL334de2_p201005230559301.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Team triomfantelijk binnengehaald

Op het vliegveld waren het er slechts enkele honderden, maar langs de weg en op het Staroměstské náměstí waren het er duizenden die de ploeg vanmiddag triomfantelijk hebben ontvangen. Onder politiebegeleiding trok de stoet vanaf het vliegveld naar de binnenstad. De fans waren toegestroomd rond twaalf uur op het stadsplein maar het duurde tot drie uur alvorens de bus met de spelersploeg aankwam. Eén voor één kwamen ze het podium op en van de afwezigen, Tomas Vokoun en Michael Rozsival die reeds terugvlogen naar Amerika, werden foto's in de lucht gestoken. Als laatsten kwamen kapitein Tomas Rolinek en ster Jaromir Jagr, met in de handen de glimmende trofee.

Bekijk de video's op idnes.cz

Meer foto's op aktualne.centrum.cz

3091092-navrat-zlatych-hochu.jpg


3091323-navrat-zlatych-hochu.jpg


3090756-navrat-zlatych-hochu-staromestske-namesti.jpg


3091490-navrat-zlatych-hochu-staromestske-namesti.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Post brengt speciale zegel uit

De Tsjechische post zal, naar aanleiding van de behaalde wereldtitel, een speciaal voor deze gelegenheid ontworpen zegel uitbrengen. Dit is door het postwezen medegedeeld. Momenteel wordt een grafisch ontwerp gemaakt voor de nieuwe zegel. Terzelfder tijd zal een speciale briefomslag en een speciale stempel voor de eerste dag van uitgifte worden aangemaakt.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
KHL wijst Tsjechen af

De internationale expansie van de Kontinental Hockey League heeft een stevige klap opgelopen. De teameigenaren in de KHL hebben de aanvraag van het Tsjechische HC Lev om deel te mogen nemen afgewezen. Daarmee zit die club nu met spelers, maar zonder liga om in te spelen.

Volledig artikel: ijshockey.com
 

Freddy2005

† In Memoriam
Eduard Novák op 63-jarige leeftijd overleden

Vandaag is tweevoudig wereldkampioen Eduard Novák op 63-jarige leeftijd gestorven. Novák maakte deel uit van de Tsjechoslvaakse nationale ijshockeyploeg die wereldkampioen werd in 1976 en 1977. In dat laatste jaar werd Novák in de Tsjechische "Hall of Fame" opgenomen. Novák scoorde 48 maal in de nationale ploeg. Hij speelde jarenlang voor de ijshockeyclub Poldi Kladno. In het buitenland speelde Novák voor EC Klagenfurt, voor de Japanse club Furukawa Denko en op het einde van zijn carrière bij Duisburger SC. Nadien werd hij trainer.

1287654543_novak1972.jpg


JB369cea_novak.jpg


idnes.cz

hc-kladno.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Jaromir Jágr krijgt staatsprijs

Naar aanleiding van de Nationale feestdag heeft president Václav Klaus 22 personen een nationale ereprijs verleend. Onder hen ook de legende Jaromir Jágr. De 38-jarige, die Tsjechië als ploegkapitein in het Japanse Nagano naar olympisch goud bracht, kreeg de staatsmedaille van verdienste.

Hij is de vierde hockeyer die deze nationale prijs kreeg. Zijn voorgangers waren Dominik Hasek in 1998, Ivan Hlinka (1999) en Augustin Bubník (2002).


radio.cz

idnes.cz

PAR36c6ad_Z_213126_1489762.jpg
 
Hallo,

Graag zou ik voor sinterklaas of kerst net hoe snel het er kan zijn, een ijshockey t-shirt van pardubice willen bestellen.
weet iemand waar ik zo'n shirt online kan bestellen ?
het gaat dus niet om een ijshockeyshirt maar om een t-shirt met het logo van pardubice andere fan artikelen zijn ook leuk ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes Carmen
 
MOSKOU - De Russische president Dmitri Medvedev heeft zijn medeleven betuigd met de nabestaanden van het Russische vliegtuigongeluk. ,,Fans van Lokomotiv rouwen, het hele land rouwt'', liet hij op Twitter weten.
Medvedev kondigde bovendien aan donderdag een bezoek te brengen aan de rampplek.
Bij de crash kwamen 43 mensen om, onder wie spelers en begeleiders van het ijshockeyteam Lokomotiv Jaroslavl, drievoudig kampioen van Rusland. Onder de doden zijn de Tsjechische internationals Jan Marek en Karel Rachunek, die vorig jaar wereldkampioen waren geworden. Ook de Tsjech Josef Vasicek (wereldkampioen in 2005), de Zweedse keeper Stefan Liv (olympisch en wereldkampioen in 2006) en de Slowaakse veteraan Pavol Demitra zijn omgekomen.
,,Dit is de zwartste dag in de geschiedenis van onze sport'', zei voorzitter René Fasel van de internationale ijshockeybond IIHF in een reactie.
 
Gisteren is de het nieuwe ijshockey seizoen (Extraliga) begonnen. Zelf ben ik bij de westrijd Pardubice - Liberec geweest die werd gewonnen door de thuisploeg met 5-2. Naar aanleiding van de vliegtuigcrash (zie voorgaande bericht) begonnen alle wedstijden met een minuut stilte.
 
Wellicht aardig om te weten hoeveel geld er in deze sport omgaat (bron: MFD 17-09-2011):
Van de ijshockeyclubs heeft Pardubice het het hoogste budget voor dit seizoen, namelijk CZK 160 miljoen. De volgende club met dan het hoogste budget is Sparta Praag met CZK 110 miljoen.

Van de voetbalploegen heeft alleen Sparta Praag een hoger budget dan de hoogste CZK 160 miljoen van de hockey, namelijk CZK 300 miljoen.
 
Wellicht aardig om te weten hoeveel geld er in deze sport omgaat (bron: MFD 17-09-2011):
Van de ijshockeyclubs heeft Pardubice het het hoogste budget voor dit seizoen, namelijk CZK 160 miljoen. De volgende club met dan het hoogste budget is Sparta Praag met CZK 110 miljoen.

Van de voetbalploegen heeft alleen Sparta Praag een hoger budget dan de hoogste CZK 160 miljoen van de hockey, namelijk CZK 300 miljoen.

En dan nog te zeggen dat Kaberle naar Plzen is(zware loonlast). In de aanval hebben we onze talentvolle jongeren(rakos, buchtele, zohorna,radil enz), eerst lijn traditioneel met kolar,koukal,stary... . Benak zal wel een aardige duit gekost hebben.

50 miljoen verschil met Sparta,toch een enorm pak. Eens te rade gaan bij men kameraden uit pardubice.

Btw: 4 december terug Pardubice, 3 matchen(vary en zlin away, sparta home). Magere troost aangezien ik geen verlof kan krijgen voor 16 17 18 december als we de finalematchen european trophy spelen. Aanvankelijk was er het idee om naar tsjechie te gaan en dan tesamen met onze groep naar oostenrijk te reizen waar de matchen in sazlburg en wenen worden gespeeld. Organisatie van die matchen zal ook wel stuk van ons budget bedragen.
 
Stef, Sparta home is toch één van de leukste wedstrijden die er is (mits Sparta een beetje niveau heeft), lijkt mij meer dan een magere troost.
As. dindag is het ook PCE-Sparta, ben er dan helaas niet bij. De vrijdag erna PCE-Mountfield, dan gelukkig wel.

Overigens staat Pardubice na twee speelrondes bovenaan. Afgelopen dinsdag werd de uitwedstrijd tegen Karlovy Vary gewonnen met 7-3! Beloofd een mooi seizoen te worden. Al zeggen twee speelrondes natuurlijk nog niet veel.
 
Vandaag hebben we in het altijd lastige Zlin verloren. 2-1. Seizoen is nog lang.


Ik ga al 10 jaar naar Pardubice, en het icehockey(pardubice breaths icehockey!). Matchen tegen Sparta is altijd een topper. Maar is niks in vergelijking dat we met zen allen naar oostenrijk zouden gaan en daar mss die europese beker winnen.

Ga je mee op verplaatsing ook? Door de jaren heen ben ik al in Znojmo(2x),Vsetin(3x), Budejky(2x),Sparta(2 x),Liberec(2x),Jihlava(1x),Vitkovice, Slavia(2x),Litvinov(2x),Trinec,Plzen enz geweest.

Wie ken je van de fanclub?
 
Ha Stef, jammer van gisteren, maar het seizoen is inderdaad net begonnen.

Ik ben niet zolang fan als jij, ben pas in 2008 in Pardubice gaan wonen voor ruim twee jaar. In die tijd wel fan geworden en veel matchen gevolgd, echter geen uitwedstrijden. In het kampioensjaar 2009/2010 heb ik gelukkig bij veel matchen kunnen zijn.

Als het trouwens zou lukken in Salzburg dan zou dat wel heel tof zijn.

Ik heb geen contact met leden van de fanclub.
Vrijdag gaan we naar de match tegen Mountfield. Helaas kom ik morgen te laat aan in Pardubice om de match tegen Sparta bij te wonen.
 
Bovenaan