IJshockey

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
IJshockeyer Dominik Hasek keert terug als speler. De inmiddels 44-jarige Tsjechische doelman stopte vorige zomer na het veroveren van de Stanley Cup met de Detroit Red Wings. Toen had hij er zestien seizoenen op zitten in de Amerikaanse profcompetitie NHL.

Hasek, die met Tsjechië in 1998 in Nagano olympisch goud veroverde en tot een van de beste doelmannen uit de geschiedenis wordt gerekend, gaat komend seizoen in eigen land aan de slag bij Pardubice. Bij die club begon hij ooit zijn loopbaan.

telesport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Eindhoven trekt Tsjech aan

Eindhoven heeft een vervanger aangetrokken voor de afgehaakte Rus Luchinkin. Het gaat om de 25-jarige Tsjech Robin Kovar, die vorig jaar op het hoogste niveau in Slowakije actief was.
Kovar speelde afgelopen seizoen voor HK32 Lipovsky Mikulas in de Slowaakse Extraliga. In 51 wedstrijden was hij daar goed voor vijftien goals en zestien assists. Kovar kreeg zijn opleiding bij de bekende Tsjechische topclub Vsetin.

‘Met Robin zijn we er, wonderwel in zeer korte tijd, in geslaagd een rasechte aanvaller van internationale allure en staat van dienst aan te trekken, welke perfect past in ons ideale plaatje van de selectie. Zijn spelinzicht en wonderbaarlijke stick behendigheid zijn een lust voor het oog en zal menig toeschouwer verrassen', aldus Tommie Hartogs, technisch directeur van Eindhoven Kemphanen in het persbericht.

ijshockey.com
 

Freddy2005

† In Memoriam
Panters haalt nieuwe defense

Zoetermeer Panters heeft zich versterkt met de 20-jarige Tsjech Jan Safar. De Tsjech neemt de plek in van speler-coach Kristoff van den Broeck die zich volledig gaat concentreren op de coaching van de ploeg.

Medio oktober liep Kristoff van den Broek een wond op in het gezicht.
Sindsdien kwam van den Broeck niet meer aan spelen toe voor de huidige nummer twee van de Eerste Divisie. Of daarmee een einde aan de lange ijshockeyloopbaan van van den Broeck is gekomen valt nog niet te zeggen. Van den Broeck: ‘Nu is belangrijk met dit team zo ver mogelijk te komen. Niet alleen omdat dit team dat kan, maar ook met het oog op de toekomst van het ijshockey in Zoetermeer. Met Safar zijn we ook defensief op peil.'

De 20-jarige Jan Safar is de laatste twee seizoen actief geweest in Tsjechie. Afgelopen jaar speelde Safar voor HC Berounsti Medvedi op het tweede niveau van Tsjechie. Daarvoor speelde Safar bij de Kitchener Dutchmen. Die ploeg speelt in de Canadese Greater Ontario Junior Hockey League op junior B niveau.

Team manager Rob van Leeuwen vindt het een logische keuze: ‘Kristoff is natuurlijk nog een prima verdediger, maar als coach komt hij beter uit de verf als hij niet zelf op het ijs gaat. We konden hem als verdediger niet missen en hebben daarom een vervanger aangetrokken. Ik verwacht dat we tegen de favoriete ploegen mooie wedstrijden gaan spelen.'

ijshockey.com
 

Freddy2005

† In Memoriam
Veteraan Jagr in Tsjechische olympische ijshockeyploeg

IJshockey-veteraan Jaromir Jagr heeft alsnog een plaats gekregen in de olympische selectie van Tsjechië. Bondscoach Vladimir Ruzicka maakte dat woensdag bekend. De 37-jarige speler begint volgend jaar in Vancouver aan zijn vierde Winterspelen.

Na het mislukte optreden van Tsjechië dit jaar mei bij de wereldkampioenschappen gaf Jagr aan dat zijn kansen op Vancouver miniem waren.
De aanvaller, die Tsjechië tijdens de Olympische Spelen van Nagano (1998) naar goud voerde, speelt inmiddels in de Russische competitie bij Omsk.
Jagr veroverde in zijn loopbaan twee keer in de Amerikaanse profcompetitie NHL de Stanley Cup. In 1999 werd hij gekozen tot meest waardevolle speler van de NHL. In 2006, na het brons van Tsjechië op de Olympische Spelen in Turijn, stopte hij als international om dit jaar bij de WK zijn rentree te maken.

nusport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Patrik Eliáš enkele wedstrijden out

Patrik Eliáš is zaterdag bij een wedstrijd tussen zijn New Jersey Devils en Colorado Avalanche zwaar in botsing gekomen met verdediger Ryan Wilson. Eliáš ging 38 seconden buiten bewustzijn en werd het veld afgedragen op een stretcher. Na een X-ray in het Pepsi center werd hij naar een ziekenhuis in Denver overgebracht voor een CT scan. Daar bleek gelukkig alles in orde te zijn. Iedereen is het er over eens dat het een ongelukkige botsing was en geen "vuil" spel.

nj.com

2451025.bin
 
Freddy weet jij hoe het in tsjechië zit met de play-offs?

Sinds dat wij naar Vrchlabi op vakantie gaan, hebben we nog maar 2 keer een wedstrijd van HC Vrchlabi gemist(omdat ze uit moesten). Nou zie ik op de site dat ze de laatste wedstrijd op 6 februari spelen. Vorig jaar speelde ze daarna ook nog play-offs. Weet jij of je nu al ergens kunt zien wanneer ze die spelen?

http://www.hcvrchlabi.cz is de site
 
Ik heb sedert drie jaar een seizoenkaart van de ijshockeyclub HC Mountfield České Budějovice. En omdat is gebleken, dat vele van mijn gasten enthousiast zijn geworden na een wedstrijdbezoek, heb ik een supportersvereniging Dutch Fans of HC Mountfield České Budějovice opgericht. Ik heb het op Facebook gezet. Door mijn goede relatie met het bestuur van de vereniging kan er van alles worden geregeld. Alleen jammer, dat het alleen niet mogelijk is om de beste spelers van HC Budejovice terug te halen, zoals Radek Dvorak en Václav Prospal. Zijn er Nederlanders in Zuid-Bohemen, kom dan kijken. HC Mountfield speelt nog twee keer thuis (dinsdag tegen Zlin en begin maart tegen Liberec). En kijk vanavond op www.tv.hokej.cz live naar de wedstrijd tegen Karlovy Vary. Voor degenen, die een schotel hebben, de wedstrijd komt ook op CT4 vanaf 18.10 uur. Helaas is HC Mountfield niet echt in vorm, maar we blijven hopen op een plaats in de play-offs. Voor verdere informatie, kijk op facebook, of schrijf een reactie. Addy
 
Ik had gister moeten weten dat het ook live te volgen was via internet! HC Vrchlabi moest winnen om de playoffs te halen. Ze stonden 2-0 voor in eerste periode, 2-2 in de tweede periode en in de derde kwamen ze al snel 2-3 achter. 15 seconden voor tijd werd het nog 3-3 en ze wonnen in de extra tijd al vrij snel met 4-3. Prachtig!! Nu kunnen we volgende week maandag mooi gaan kijken :)
 
IJshocky

Vanavond start in Pardubice de finale van de play offs ijshockey (O2 extraliga). Pardubice en Vitcovice Steel (Ostrava) zijn de finalisten. Pardubice speelt de eerste twee wedstrijden thuis. Leuk om te weten, bij Pardubice is Dominik Hasek de keeper (45 jaar oud!) en momenteel is hij in topvorm. Tot nu toe in de play offs heeft hij drie keer de nul weten te houden

Het viel me op dat het laatste artikel over ijshockey op het forum van 2003 dateert, terwijl het in Tsjechie een immens populaire sport is.

Voor geinteresseerden die in de buurt van Ostrava of Pardubice zijn, dit is het speelschema:
17 en 18 april in Pardubice
21 en 22 april in Ostrava
25 april in Pardubice
27 april in Ostrava
30 april in Pardubice

In Pardubice wordt de wedstrijd vanavond ook op groot scherm vertoond op het oude plein in het centrum (pernstynsky náměstí). In het stadion zijn er vanavond minimaal 10.000 toeschouwers, en dat is veel voor Tsjechische begrippen.
 
Idd Johannes, vreemd dat er hier zoveeeeeeeel tsjechie liefhebbers zijn, maar de populairste sport links laten liggen. Terwijl vele Tsjechen echt sportminded zijn.
Hasek heeft het voor elkaar gekregen, hij in uitstekende vorm, evenals Pisa(magisch schot vanaf de blauwe lijn tijdens de powerplays), sykora die match na match scoorde. En natuurlijk de steun van het schitterende publiek. De Canadees Adam Pineualt had volgens enkele artikels die beleving nog nergens anders meegemaakt, terwijl Canada op zijn minst 1 van de grootste icehockeylanden ter wereld.
12 overwinningen op een rij in loodzware play offs. Finale en halve finale afsluiten met 4-0 in de series: oververdiende kampioen.
Straks nog een concert op onze pernstynska namesti(23.00h), om middernacht worden de spelers verwacht. Zullen de spelers als vorige keer ook vieren tot morgenvroeg, met de gigantische beker de scholen in en uitlopen en de beker dan ergens verliezen in de Labe?
 
Stef, leuk jouw reactie te lezen! Helaas kon ik gisteren niet naar het centrum om van de sfeer te genieten. Fantastisch dat ze met 4-0 hebben gewonnen, anderzijds had ik nog graag een thuiswestrijd meegemaakt, maar op deze manier winnen is fantastisch.
 
En ga je regelmatig kijken naar 'nase tesla pardubice'? Heb er jaren geleden nog een 'permanentki' gehad,gezien ik zeer regelmatig over en t'weer ging speciaal voor het icehockey,en men vrienden uiteraard. Helaas dit seizoen niet kunnen(nieuwe vriendin, andere prioriteiten) gaan,maar ik mis o zo veel.
Weeral hebben we kunnen zien dat Pardubice,de enige hockeystad is in Tsjechie. Na 02.00 snachts,wanneer de spelers,en fanclubaci(vele gekenden voor mij op het podium gezien) nog altijd meer dan 10.000 fans die stonden te schreeuwen, zingen. Jong en oud.
Blijkbaar ben je woonachtig in pardubice(geef me gerust je msn of facebook es),ik ga mss een blitzbezoek brengen begin juni.
 
Zo, bijgekomen van de feestelijkheden in Pardubice omtrent de 5e titel in de historie. Heb tijdens de play off enkele wedstrijden in het stadion gezien en de rest thuis of met vrienden in de kroeg. Had verwacht dat ze de 4e wedstrijd in Vitkovice zouden verliezen en dan zondags zelf het thuis afmaken. Maar eind goed al goed. Ben 25 april nog bij de huldiging in het stadion geweest. Hierbij nog wat foto momenten. Hasek met volkszanger Karel Gott. Het complete team met begeleiding op het podium en meer dan 10.000 fans in het stadion en op de vloer. Geweldig.:dank2: :top:
 

Bijlagen

  • mistri_1_1440x900.jpg
    mistri_1_1440x900.jpg
    80,8 KB · Bekeken: 4
  • IMGP1493.JPG
    IMGP1493.JPG
    147,6 KB · Bekeken: 0
  • IMGP1497.JPG
    IMGP1497.JPG
    178,5 KB · Bekeken: 2
  • IMGP1499.JPG
    IMGP1499.JPG
    148,4 KB · Bekeken: 2

Freddy2005

† In Memoriam
WK ijshockey: kwartfinales bekend

Op het wereldkampioen ijshockey in Duitsland zijn alle acht de kwartfinalisten bekend.

Olympisch kampioen Canada neemt het op tegen wereldkampioen Rusland, meteen dé affiche van de kwartfinales. Gastland Duitslandtreft het stugge Zwitserland. Voorts zijn er ook nog Finland-Tsjechië en Denemarken-Zweden.

De Verenigde Staten werd verrassend in de eerste poulefase uitgeschakeld en moest in een poule met Frankrijk, Italië en Kazachstan strijden om het behoud in de A-groep. Dat lukte, maar Italië en Kazachstan worden wel verwezen naar de groep van B-landen. Twee andere naties zullen hun plaats innemen bij het volgende WK.

sport-planet.eu
 
Bovenaan