Iemand die les wil geven/helpen met studie?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pfft het valt vies tegen het leren en gemotiveerd blijven. Zeker aangezien ik mijzelf niet kan verbeteren.

Wat ik mij afvroeg of er misschien iemand in de buurt van Beringen (België) woont die mij kan helpen (evt. tegen vergoeding) met het leren van de cursus Czech Step by Step. Mij corrigeert, huiswerk geeft ect. Dus eigenlijk een soort van prive lessen.

Thx :)
 
Step by step is een prima cursus. Vooral meenemen wanneer je naar Tsjechie vertrekt!

Uit ervaring weet ik, dat je het meeste zult leren in de praktijk... je moet dan wel! Tsjechische tv zenders bekijken helpt dan ook.

Ik hoop, dat je snel een goede onderwijzer vindt!
 
Het boek Czech Step by Step gebruiken wij op de cursus. Het boek van Lesexpres (CZ-NL) vind ik ook zeer fijn.

Vorige week lag een leuk boekje bij de LIDL in Tsjechië. Een beeldwoordenboek of te wel een obrázkový slovník.
6.000 kleurenfoto's met het woord in ENG + CZ erbij. Maar ook te koop als DUI + CZ. Uitgegeven door Naumanm & Goebel.

Het helpt mij enorm om de standaard werkwoorden (willen, rijden, nemen, nodig hebben, weten, kijken, bestellen, betalen etc ) te beheersen. Maar ja hoeveel standaard werkwoorden zijn er? 60? 100?

Ik kan met Steffi dus alleen ervaringen delen. Wij hadden als huiswerk-opdracht: "Vraag en schrijf in CZ een goede mop"
Daarmee gingen wij aan de slag. Bij gasten in een hospoda die ons inmiddels herkennen, de serveerster in het restaurant sloegen wij toe. Het lukte. Alleen wij hebben een andere humor, haha.
 

Pelhřimov

Donateur
Website met uitgebreide uitleg grammatica behorende bij de leerboeken - (Nederlandstalig)

Engelstalig boek 401 verbs (werkwoorden)

Tip:
Ik koop als ik in de zomervakantie in Tsjechië ben in de wat grotere boekwinkels een aantal geplastificeerde A4 overzichtskaarten op de afdeling schoolartikelen. Het is eigenlijk bedoeld voor schoolkinderen - om Engels of Duits te leren maar er zijn ook kaarten met de Tsj. grammatica, naamvallen, werkwoorden, klokkijken, tellen en dat soort zaken.

Wat voorbeelden van die kaarten:
large.jpg

large 2.jpg

large 3.jpg

large 4.jpg
(deze is echt mooi en heeft 4 kanten)
 
Ja deze ken ik wel, ben ook lid, maar altijd achter de laptop leren vind ik persoonlijk niet zo prettig.

Step by step is een prima cursus. Vooral meenemen wanneer je naar Tsjechie vertrekt!

Uit ervaring weet ik, dat je het meeste zult leren in de praktijk... je moet dan wel! Tsjechische tv zenders bekijken helpt dan ook.

Ik hoop, dat je snel een goede onderwijzer vindt!

Het is aanbevolen ook door het taalinstituut in Praag, daarom dat ik deze gekozen heb. Fijne boeken dat zeker, mooie cd ook, maar het zelf spreken is lastiger. Al is het wel fijn als je in CZ bent en moeite doet zij zeker niet te beroerd zijn om de uitspraak nog eens uit te leggen. Dus ja daarin geef ik jou zeker gelijk!!

Website met uitgebreide uitleg grammatica behorende bij de leerboeken - (Nederlandstalig)

Engelstalig boek 401 verbs (werkwoorden)

Tip:
Ik koop als ik in de zomervakantie in Tsjechië ben in de wat grotere boekwinkels een aantal geplastificeerde A4 overzichtskaarten op de afdeling schoolartikelen. Het is eigenlijk bedoeld voor schoolkinderen - om Engels of Duits te leren maar er zijn ook kaarten met de Tsj. grammatica, naamvallen, werkwoorden, klokkijken, tellen en dat soort zaken.

Wat voorbeelden van die kaarten:
Bekijk bijlage 74965

Bekijk bijlage 74966

Bekijk bijlage 74967

Bekijk bijlage 74968
(deze is echt mooi en heeft 4 kanten)

Dat zijn leuke kaarten maar zoiets heb ik ook in vier verschillende apps op de gsm. Heb ook wat kinderboekjes meegenomen uit CZ maar inderdaad....zo weet ik nog niet of ik het juist uitspreek en dat is dus lastig.

Met al die lespakketten en woordjes leren weet je nog niet of de uitspraak goed is.

Heb zelf al moeite om Nová Paka goed uit te spreken. :bloos2:

Precies dat is wat ik bedoel. Het leren herkennen en dus lezen/schrijven is geen probleem. Dat kan prima thuis. Maar de uitspraak is hetgeen wat voor mij belangrijk is.

Maja, dan maar heel goed oefenen en in CZ proberen zoveel mogelijk te praten. Ga sowieso in september meedoen met de cursus Tsjechisch voor buitenlanders in Praag. Alleen moet ik wel eerst een test doen aangezien ik nu thuis ook al oefen. Dus dat doen wij dan maar.
 
Ik zou me niet te veel zorgen maken over de uitspraak, die kun je als jullie er eenmaal zitten gauw genoeg bijspijkeren. Wel merkte ik zelf destijds (1993) dat het het best werkt als je zorgt dat je een flinke basis hebt voordat je naar Tsjechië verhuist. Grammatica onder de knie krijgen, woordjes leren enz., zodat je na aankomst direct in het Tsjechisch kunt gaan praten. Als je begint in het Engels of Duits, is de omschakeling naar Tsjechisch daarna veel moeilijker. Ze zeggen wel: als je er eenmaal zit, dan gaat het allemaal vanzelf, maar daarvoor is Tsjechisch echt veel te moeilijk. Bovendien zul je in het begin een hoop te regelen hebben voor de kinderen enz. Ik besteedde er voor ik ging iedere dag minstens een uur aan (maar ja, ik had toen nog geen kinderen :) ).

Misschien weet ik wel iemand voor je die je per skype zou kunnen helpen, heeft taalwetenschap gestudeerd, dus kan je alles uitleggen over de grammatica, en zit nu in Luxemburg waar ze vooralsnog niets om handen heeft. Laat me anders maar weten per pm.
 
Bovenaan