Ideeën voor exportproducten naar Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Trutnov zit een tuincentrum. Niet erg groot, maar wel goede kwaliteit. Verder komen er het laatste jaar in steeds meer plaatsen tuinzaken. Dus of daar nog echt goede handel in zit, weet ik niet.
Er wordt ons regelmatig naar klompen gevraagd, maar om daarvan een vrachtwagen vol naar Tsjechië te brengen......
 
dat denk ik ook Lina, heb er al eens aan lopen denken om zoiets te beginnen.
maar je moet mensen met geld hebben die daar in willen investeren.
ik heb wel een pluspunt, ik ben goed in worteltrekken..
( dit laatste is een grapje):D
 
Na alle berichten voor export naar Tsjechie gelezen te hebben denk ik dat
het exporteren van tuinbouwkassen goede kans maken.
Ik denk dat glas in Tsjechie goedkoper is.
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3
In Caslav zit een tuincentrum genaamd "Starkl".
Beperkte keuze, produkten matig en prijzen n.m.m. vergelijkbaar met Nederlandse tuincentra of hoger.
Er tegenover zit nu ook sinds vorig jaar een geheel nieuw tuincentrum.
Keus veel groter, produkten ogen beter, maar dat is nog duurder.

En in het kader van dit onderwerp export:
Het barst in beide centra van de veilingkistjes uit Nederland, dus er zijn meer im-/exporteurs!!
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3
" kennis Importeren" tbv de high tech systems en materials Brainport.
Technici op MTS niveau, electro, installatie, mechatronica, industriele automatisering, werktuigbouw. Kortom Engineers die ondernemend zijn, engels spreken, europees burger voelen.
Grote vraag naar.
De grootste bedreiging in nederland is het tekort aan kenniswerkers op techniekgebied.
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3

Vodnik

† In Memoriam
waarom zou een Nederlands bedrijf kennis importeren uit CZ als datzelfde bedrijf zich in Tsjechie kan vestigen en nederlands sprekend personeel in dienst neemt tegen tsjechische tarieven?

(zie de personeels"advertentie's" op dit forum)
 
Mediamarkt producten , en een Action voor prullaria
en frutseltjes voor in de woning zou dat niet wat zijn?
Ik bedoel leuke interieur artikelen voor een goede prijs.
En kleding, winkels met goede en nette kleding kan ik me niet herinneren.
Overal is groente te koop, maar groenten die vers gesneden zijn heb ik nog niet gezien.
complete groene maaltijden daar heb ik het over , versmarkt met goede kant en klare combi groenten/fruit.
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3

Vodnik

† In Memoriam
...........................
En kleding, winkels met goede en nette kleding kan ik me niet herinneren
.....................
.............................

Baan, nog niet in Praag geweest?
C&A, H&M, alle exclusieve merken in andere winkels voorhanden!

Wat groenten betreft heb je een beetje gelijk hoewel het assortiment verse groenten enorm uitbreid, afhankelijk bij welke keten je komt. (en de ene albert is de andere niet!)
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3

kuurgast

Donateur
Buiten Praag zijn die winkels ook zoals bv in Futurum Hradec Králové. In een plaats als Jicin zijn ze ook al vallen ze
minder op omdat de Vietnamezen overal hun goederen buiten hebben staan en de exclusievere zaken niet zoveel naar buiten uitstralen.
 
Baan, nog niet in Praag geweest?
C&A, H&M, alle exclusieve merken in andere winkels voorhanden!

Wat groenten betreft heb je een beetje gelijk hoewel het assortiment verse groenten enorm uitbreid, afhankelijk bij welke keten je komt. (en de ene albert is de andere niet!)

Als ik in de omgeving van Trutnov woon, ga ik niet shoppen in Praag, dan ga ik voor de stad semabyt en daar ben ik meerdere keren geweest?
Ik ga mijn kleding ook niet kopen in Amsterdam als ik en twente woon, ja toch?

Maar dat is mijn bescheiden idee, mening en advies op deze vraag.
 
" kennis Importeren" tbv de high tech systems en materials Brainport.
Technici op MTS niveau, electro, installatie, mechatronica, industriele automatisering, werktuigbouw. Kortom Engineers die ondernemend zijn, engels spreken, europees burger voelen.
Grote vraag naar.
De grootste bedreiging in nederland is het tekort aan kenniswerkers op techniekgebied.


waarom zou een Nederlands bedrijf kennis importeren uit CZ als datzelfde bedrijf zich in Tsjechie kan vestigen en nederlands sprekend personeel in dienst neemt tegen tsjechische tarieven?

(zie de personeels"advertentie's" op dit forum)

Omdat veel met name mkb bedrijven, firts tiers, in de omgeving willen blijven van de eindproducenten als asml en DAF.
De aanvraag die er is voor middenkader overtreft het aanbod. De keten van ontwerp, construeren en begeleiding bij productie is er een die kennisintensief is. Geld speelt hierbij een ondergeschikte rol.
 
Krukken met dichte armklemmen en gevormde handsteunen, rollators (al zullen deze niet veel gebruikt worden omdat er weinig vlakke stukje weg zijn in CZ), ziekenhuisbedden enz.
De vergrijzing gaat snel in CZ.
Hier ben ik het 100 % mee eens en zelf ook meegemaakt aan den lijve , als je de mensen die daar toch wel ver in leeftijd zijn zie lopen met krukken dan kan ik wel janken , vaak weten ze geeneens hoe je er mee moet lopen en worden de klachten alleen maar erger of verplaatst ( denk aan elleboogen en schouders)en ik praat natuurlijk niet over praag want daar is genoeg , nee tsjechie is groter dan alleen praag en in veel dorpen hebben ze bij wijze van spreken nog wel eigengemaakte krukken.
 
hier krijg je toch geen serieuze ideeën om business op te bouwen zodat je je van levensonderhoud kan voorzien.
 
@ GG3 het zou dan wel zo netjes zijn als je zelf actief meedoet hier en niet ergens meeleest en niets meer laat horen. ;)

Kuurgast, mijn diepste spijtbetuiging. Je hebt helemaal gelijk! Als ik de hele dag op het forum kon zitten , geloof me, dan deed ik dat, ik vind jullie heel lief! Helaas moet ik mijn tijd verdelen tussen het Tsjechisch forum en de rest van mijn leven (jakkes!).. Ik beloof hierbij plechtig dat ik zo actief mogelijk mee zal doen en ik dank je vanuit het diepste van mijn hart voor het wijzen op mijn manieren (of gebrek daaraan). :dank2:
Speels sarcasme terzijde; ik waardeer alle input zeker wel en ik zal zeker actief meedoen wanneer mogelijk!! :ja:

Proberen en volhouden,

Mijn nichtje in Slowakije (kleine woongemeenschap) raakte recentelijk 2010, buiten haar schuld zonder inkomen (loondienst) huurt ter plaatse een winkel en gaat bloemen verkopen, wordt 2 keer per week vanuit Nederland aangeleverd voor heel aantrekkelijke prijzen en heeft daardoor n redelijk goed inkomen, je MOET HET wel ff zelf doen, er is geen voorafgaand onderzoek geweest naar levensvatbaarheid, ze verkoopt wel goed spul, en er is rommel genoeg te koop in deze branche. Sjepka

Bedankt! Mijn onderzoek tot nu toe wijst inderdaad ook bloemen aan als mogelijke kandidaat.

Bloemen, een goed tuincentrum met betaalbare prijzen, daar zit vast handel in. En vooral niet kijken naar wat de (forum-) Hollanders in Tsjechië missen maar naar datgene waar de Tsjechen eventueel behoefte aan zouden kunnen hebben. ;)

Ja dat is inderdaad een goed punt, wat wij Hollanders missen in een land is meestal niet hetgeen hard zal lopen bij de lokale bevolking. Wel grappig om te lezen dat het zo'n beetje in elk buitenland hetzelfde verhaal is..! :)

In Caslav zit een tuincentrum genaamd "Starkl".
Beperkte keuze, produkten matig en prijzen n.m.m. vergelijkbaar met Nederlandse tuincentra of hoger.
Er tegenover zit nu ook sinds vorig jaar een geheel nieuw tuincentrum.
Keus veel groter, produkten ogen beter, maar dat is nog duurder.

En in het kader van dit onderwerp export:
Het barst in beide centra van de veilingkistjes uit Nederland, dus er zijn meer im-/exporteurs!!

Bedankt Keesi! Ik ben me er inderdaad van bewust dat we niet heel erg baanbrekend bezig zullen zijn met de export naar Tsjechie.. :) Ik denk echter wel dat wij goed mee kunnen doen en dat we een plekje kunnen bemachtigen daar we toegang hebben tot een uitgebreid netwerk van producenten en leveranciers van verscheidene goederen. Punt is alleen nu te identificeren met welk product te starten..

Baan, nog niet in Praag geweest?
C&A, H&M, alle exclusieve merken in andere winkels voorhanden!

Wat groenten betreft heb je een beetje gelijk hoewel het assortiment verse groenten enorm uitbreid, afhankelijk bij welke keten je komt. (en de ene albert is de andere niet!)

Ik las ergens dat de Tsjech niet een grote groenter eter is, klopt dat?

ik kan er nog bij vertellen dat de hema-rookworst, evenals de zwan-rookworst in de worstfabriek van unilever in oss, gemaakt woden. eveneens worden daar de aldi-rookworsten gemaakt.
voor eventuele inkoop zal men zich daar moeten vervoegen.

Goed om te weten!

Ik denk ook wel dat het een onbekend gerecht is in Tsjechisch en dat het toch iets typisch Nederlands is. Maar toch heb ik de plant zelf, de boerenkool dus, wel gezien in Slowakije in een volkstuintje. Dus bij enkelen zal het best wel bekend zijn.

Ik heb me laten vertellen dat ze in sommige landen niet begrijpen dat wij boerenkool eten, ze vinden het meer "voer voor dieren"..
 
hier krijg je toch geen serieuze ideeën om business op te bouwen zodat je je van levensonderhoud kan voorzien.
het is nu net de kunst om de onzin eruit te filteren.
ideeën genoeg hier op het forum.
@GG3
het maakt niet uit wat je doet ,de niche markt is overal.
ga naar cz ,maak een businessplan,haal minimaal je middenstand diploma,laat je nl mentaliteit thuis,leer de taal,maak geen schulden.
succes
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3
Apart dat eigenlijk op de tweede (secundaire) vraag van GG3, namelijk wat er mogelijk vanuit Tsjechië te importeren valt naar Nederland er nagenoeg geen respons gekomen is.
 
Bovenaan