Ideeën voor exportproducten naar Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Die zijn begonnen om hierop in te springen in Praag en zal als het goed gaat verder in het land te vinden zijn.

@ GG3: Dit onderwerp is vaker op het forum geweest van studenten vanwege studie-onderzoek en mensen die een bedrijf willen starten. De antwoorden zijn bijna allemaal hetzelfde zoals bv hier.

Heel erg bedankt voor de link naar een vorig vergelijkbaar topic! Die had ik eigenlijk eerst moeten lezen.. :fluit:
Ik ben erg blij dat er toch nog zoveel reacties zijn (ondanks mijn faux pas)!
 

kuurgast

Donateur
GG3 waarom ga je niet eerst eens kijken in Tsjechië. Hoe kan je vanuit Nederland -via een forum- zien wat je zou kunnen exporteren naar Tsjechië? :confused:
Je hebt in tegenstelling tot vele anderen misschien het voordeel dat er een groter bedrijf achter je staat maar die willen wel een degelijk rapport zien van de mogelijkheden.
Natuurlijk weten de forumleden wel heel veel over Tsjechië.
 
GG3 waarom ga je niet eerst eens kijken in Tsjechië. Hoe kan je vanuit Nederland -via een forum- zien wat je zou kunnen exporteren naar Tsjechië? :confused:
Je hebt in tegenstelling tot vele anderen misschien het voordeel dat er een groter bedrijf achter je staat maar die willen wel een degelijk rapport zien van de mogelijkheden.
Natuurlijk weten de forumleden wel heel veel over Tsjechië.

Ik gebruik dit forum natuurlijk niet als enige bron van informatie, al denk ik zeker dat er vele nuttige dingen naar voren zijn gebracht en dat het brainstormen hier waardevol is voor me. Maak je maar geen zorgen, het complete marktonderzoek is gebaseerd op data uit vele bronnen. Bovendien vind ik het hier wel gezellig! ;) Dus ik zeg keep the ideetjes maar coming plies! Waren bloemen een goed idee volgens jullie?

Zoals ik in een ander topic al reageerde : wij willen je wel wat wegwijs maken.

Bedankt Jan!
 
Krukken met dichte armklemmen en gevormde handsteunen, rollators (al zullen deze niet veel gebruikt worden omdat er weinig vlakke stukje weg zijn in CZ), ziekenhuisbedden enz.
De vergrijzing gaat snel in CZ.
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3
Kroketten, frikandellen en bitterballen. Ik heb ze nog niet gezien in Tsjechië of Slowakije. Of er een markt voor is weet ik niet maar ik denk wel bij de vele Nederlandse toeristen die er komen. En trouwens al eens aan tulpenbollen gedacht?

tulpenbollen en fricandellen op iedere hoek van de straat in Tsjechie verkrijgbaar, je moet alleen de juiste straat even weten te vinden, de Belgen waren ons voor. Sjepka
 
tulpenbollen en fricandellen op iedere hoek van de straat in Tsjechie verkrijgbaar, je moet alleen de juiste straat even weten te vinden, de Belgen waren ons voor. Sjepka

Grapjas, ik heb nog nooit frikandellen gezien in Tsjechië. Ja bij een of andere verdwaalde Nederlandse toerist op een camping die ze meegenomen had uit Nederland. Jij zult 'frikadellen' bedoelen, maar dat is toch echt iets anders, die kleffe gehaktballen worden door de Duitsers met name gegeten.
 
Kom net bij Kaufland vandaan (jarov praha) in een "rand winkel" wordt Nederlandse kaas verkocht, voornamelijk beemster in alle soorten en maten.

Voeding lijkt leuk maar als je de markt open hebt gebroken gaat een bedrijf als Albert de grote omzetten draaien!

Wat ik mis zijn ingredienten of boemboes voor de indonesische keuken. Sambal is wel verkrijgbaar maar alleen Oelek.
De productrange van conimex mischien?
Verse zee vis is inderdaad moeilijk verkrijgbaar, maar Makro heeft een redelijk aanbod inmiddels, ook sommige van de Kaufland winkels verkopen zee vis en ook mosselen.

Groenten is best interessant in en rondom de grote steden, zeker in de winter, die truck moet wel terug en dan kan een locale Ned. transporteur wel eens meedoen, afhankelijk van de vergunning op de auto, EVO te Nederland heeft wel wat info hieromtrent, vraagt wat fleibiliteit, heb eventueel ook nog een goede aardappelsorteermachine ter overname, moet wel even naar Tsjechie, ( 3 ton zwaar) gr Sjepka
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3
Grapjas, ik heb nog nooit frikandellen gezien in Tsjechië. Ja bij een of andere verdwaalde Nederlandse toerist op een camping die ze meegenomen had uit Nederland. Jij zult 'frikadellen' bedoelen, maar dat is toch echt iets anders, die kleffe gehaktballen worden door de Duitsers met name gegeten.
Helaas niet goed gekeken, mijn kids weten ze altijd te vinden en geen Duits spul. Sjepka
 
Helaas niet goed gekeken, mijn kids weten ze altijd te vinden en geen Duits spul. Sjepka

Waar verkopen ze het dan? Vind het grappig, eten ze Tsjechië ook al frikandel speciaal, je weel met gesnipperde uitjes, mayo en ketchup? Moet toch niet gekker worden met de globalisering in de wereld. Zo dadelijk worden de Tsjechen ook nog zo gierig als Hollanders, dat kan nooit de bedoeling zijn.
 
De enige keren dat ik ze in al die jaren heb gezien, is bij de makro in de diepvries, in onze eigen diepvries en een maal op het dagmenu in een lokaal restaurant in Jicin.
 
Ik heb frikandellen ook maar een keer gezien, dat was in Dobris toen Nederlandse padvinders ze op het centrale plein tijdens een jaarmarkt aan het klaarmaken waren op een wegwerpbarbecue om uit te delen aan de Tsjechische bezoekers. Eind van het liedje was dat ze zelf konden opeten want geen Tsjech nam er een aan. De 250 kilo Nederlandse kaas die de scouts verkochten in gesealde blokken van een kilo of een halve kilo waren binnen de kortste keren uit verkocht, daar stond een grote rij mensen voor hun kraampje. Dat vond ik wel opvallend.
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3
Frikandellen verkopen ze gewoon bij de bakker Michelské pekárny op Karmelitska in Praag, wel in de vorm van een soort saucijzenbroodje. Het heet frikadela

Ziet er zo uit:
http://www.vamix.cz/sortiment/slane/rtb-frikadela-v-plundrovem-zavinu/

Ik vond trouwens deze ook nog:
frikandel.cz

Die Praagse broodjes bladerdeeg met 'frikandel' moet ik toch helaas afkeuren. Dat is niet zoals frikandel het ooit bedoeld heeft. Overigens liggen die hier bij de Hema ook maar dan opteer ik toch liever voor een warme rookworst van de Hema (hebben ze die trouwens ook in Tsjechie, ik bedoel de echte warme rookworst van de Hema?)

Die dozen met 40 stuks frikandel van 3,5 kilo bij www.frikandel.cz ziet er daarentegen wel goed uit. Maar daar valt bij op te merken dat ze wel heel erg aan de prijs zijn met 350 kronen. Ik vind dat de Tsjechen met die prijs het vel over de oren wordt getrokken. Hier kost zo'n zelfde doos van 40 stuks ongeveer een euro of 6 misschien 7 euro. Dus František Jílek, in Tanvald, van Frikandel.cz maakt mooie winst op die Frikandellen.

Overigens heb ik me wel laten vertellen dat Jára Cimrman al frikandellen at lang voordat ze bij het grote en brede publiek in Nederland en België bekendheid genoot.
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3
Bloemen, een goed tuincentrum met betaalbare prijzen, daar zit vast handel in. En vooral niet kijken naar wat de (forum-) Hollanders in Tsjechië missen maar naar datgene waar de Tsjechen eventueel behoefte aan zouden kunnen hebben. ;)
 
Bestaat ook al Lina, alle grote warenhuizen hebben wel een tuin afdeling, zeer uitgebreid met alles wat je wensen kan. Ik heb vernomen dat Bauhaus zelfs Hot Tubs verkoopt......:stout:
 
:D Hoop dat de zaken goed gaan!

Je hebt gelijk dat de bouwmarkten een tuinafdeling hebben, maar de prijzen zijn vééél te hoog, (in Liberec althans) zelfs vele malen duurder dan in Nederland! Gewoon een goed tuincentrum met personeel dat verstand van zaken heeft zit denk ik wel toekomst in.
 
Bovenaan