Ideeën voor exportproducten naar Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook bedankt voor je input Ouwe_Seun! Hagelslag is niet of moeilijk te vinden daar? En mensen zouden dit kopen denk je? Verse vis.. Ik las in Wikipedia dat de Tsjechen voornamelijk carnivoren zijn met een voorkeur naar vlees (mijn soort mensen! haha) en dat vis niet zo gek veel wordt gegeten.. Klopt dat? De vraag is altijd of de afzetmarkt groot genoeg is..
Mensen kopen daar geen hagelslag. Ze eten geen chocolade op brood. Ze zouden dat misschien gebruiken als versiering voor taarten, meer niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3
Komt dat misschien ook omdat ze niet bekend zijn met het product hagelslag Barbie?

Een reclamespotje als bijvoorbeeld deze zal zeker bijdragen aan de verkoop van hagelsslag in landen waar het nog een onbekend broodbeleg is.
 
Als de Tsjechen loempia's zouden lusten waren de viatnamesen erop in gesprongen.
Ook wat de levensmiddelen betreft zijn de grote supers vrij goed op de hoogte van wat wel of niet verkoopt. Zij zijn het ook die bepalen hoeveel ruimte op de schappen en waar in de winkel iets mag staan.
Met een webwinkel in CZ zoals Tsjechshop hiet in NL zou je misschien kunnen scoren met sommige (houdbare) levensmiddelen.
Onze Poolse kennissen kan je altijd blij maken met iets uit de brede keuze aan koek hier in NL. en echte kaas , niet plakjes Leerdammer of de bleke Edam dat je in de winkels treft.In CZ en Polen viel het mij ook op dat er eigenlijk en beprkte koek aanbod was terwijl er snoep en chocola in overvloed zijn.
Gestoomde makreel en haringen in zuur zijn ook door heel Europa te vinden.
Het is ook duidelijk dat er nog steeds veel thuis gekookt en gebakken wordt maar dat de 'mix' zijn intrede heeft gedaan. Misschien een teken dat men wel wil maar minder tijd heeft?
 

kuurgast

Donateur
Als de Tsjechen loempia's zouden lusten waren de viatnamesen erop in gesprongen.
Die zijn begonnen om hierop in te springen in Praag en zal als het goed gaat verder in het land te vinden zijn.

@ GG3: Dit onderwerp is vaker op het forum geweest van studenten vanwege studie-onderzoek en mensen die een bedrijf willen starten. De antwoorden zijn bijna allemaal hetzelfde zoals bv hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: GG3
Komt dat misschien ook omdat ze niet bekend zijn met het product hagelslag Barbie?

Een reclamespotje als bijvoorbeeld deze zal zeker bijdragen aan de verkoop van hagelsslag in landen waar het nog een onbekend broodbeleg is.

Ik vind dat de hagelslag niet echt op Tsjechische harde broodjes past en helemaal niet op de zuurdesem brood. Dus het gaat niet gebeuren....
 
Onze smaken zijn duidelijk anders, met zuurdesembrood lijkt me zoals jij zegt inderdaad geen goede combinatie
maar een rohliky/housky (zonder maanzaad) met boter en hagelslag, ik vind een gebakje. ;)
 
Ik heb jaren geleden hagelslag in de supermarkt gezien maar later was het verdwenen - niemand maalt erom.
 
Kroketten, frikandellen en bitterballen. Ik heb ze nog niet gezien in Tsjechië of Slowakije. Of er een markt voor is weet ik niet maar ik denk wel bij de vele Nederlandse toeristen die er komen. En trouwens al eens aan tulpenbollen gedacht?
 

Vodnik

† In Memoriam
.................En trouwens al eens aan tulpenbollen gedacht?.................

Bezoek is een tsjechisch garden centre!
 

Ad Verschoor

Donateur
Laatst stond er op het Forum een topic over de hele goede Tsjechische aardappel. Is het bekend dat de pootaardappels worden ingevoerd en geleverd vanuit Nederland ?
 
En ophouden over kroketten want dat eet geen enkel volk buiten Nederland.

Ik weet niet welke landen jij tot Nederland berekend, maar Kroketten zijn ook gewoon in Belgie, Frankrijk, Spanje, Portugal, delen van Duitsland, en in sommige delen van de VS te verkrijgen.
 
Ik denk als je serieus iets wilt exporteren als een aardappel of frikandel dat je het niet klakkeloos in de winkels moet gaan leggen. Dan verkoop je het simpelweg slecht of misschien wel helemaal niet.
Wie kent het niet, op bezoek bij familie of vrienden en daar eet je iets wat lekker is en dat kun je ook nog eens gewoon in je eigen supermarkt om de hoek kopen. Alleen omdat je het product niet kent of geen idee hebt wat je er mee kunt loop je het schap gewoon voorbij. Of hoeveel gaan er niet eerst in een winkel een product bekijken voordat men het op internet goedkoper bestelt....Door de klant te overtuigen met proeven, voelen, zien, ruiken, ervaren etc verkoopt een product uiteindelijk beter. Ik hoef trouwens niet perse frikandellen in Tsjechië en hagelslag kan ik zelf ook wel meenemen, het is juist de charme van een land dat er niet overal Hollandse producten te koop zijn.
 
Bedankt voor alle reacties tot dusver, erg hulpvol! :toppie:
Het blijft een lastig iets he.. Het moet iets zijn waar een afzetmarkt voor is en het moet goedkoop genoeg aangeboden kunnen worden om een marktaandeel te verkrijgen. En natuurlijk moeten we het juiste distributiekanaal hebben.
En het feit dat er al veel grote supermarktketens zoals Albert (Heijn), Billa, Spar, Lidl, etc. actief zijn maakt het geheel niet gemakkelijker.. Maar er MOET toch iets zijn..! Misschien moeten we het toch maar niet in de voedsel hoek zoeken.. :denk:
 
Wat is het doel van dit onderzoek? Wil je zelf exporteren? :)

Ja, dat is inderdaad het doel! :ja: We hebben de technische middelen en capaciteiten om de export te verzorgen/faciliteren. Mijn taak is het vinden van iets wat er of nog niet (genoeg) is en/of goedkoper aangeboden kan worden dankzij ons.
 
Mensen kopen daar geen hagelslag. Ze eten geen chocolade op brood. Ze zouden dat misschien gebruiken als versiering voor taarten, meer niet.

Dat komt inderdaad op meer plekken voor. In Mexico en Amerika bijvoorbeeld hebben ze ook wel hagelslag maar het wordt eigenlijk alleen gebruikt voor taarten en cupcakes e.d. Ik was altijd de enige die de potjes hagelslag regelmatig kocht in de winkel leek het..
 
Liggen bij de Lidl in Vrchlabi bij de kassa per stuk verpakt. Wij hebben ze op de markten afgelopen maand ook verkocht en dat liep prima.
 
Bovenaan