ID opnieuw tonen bij Ceska sporitelna bank

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goededag allemaal,

Ik heb een account bij sporitelna bank en nu kreeg ik ineens een telefoontje dat ze willen dat ik langskom om mijn id te controleren. De dame in kwestie noemde mijn oude adres en ik vond t nogal vreemd. Volgens haar is het normaal en is deze controle 1x per jaar. Maar ik ben vorig jaar niet gebeld. Hebben andere mensen hier jaarlijks een telefoontje van hun bank met hetzelfde verzoek?

B.v.d. Spookie
 

kuurgast

Donateur
noemde mijn oude adres en ik vond t nogal vreemd
Volg je onderbuik gevoel.........
"Zodra u uw bank-IDentiteit registreert in de "Národní bod pro identifikaci a autentizaci" (NIA - Nationaal Punt voor Identificatie en Authenticatie), heeft verlies of ongeldigverklaring van uw ID-kaart geen enkele invloed op het inloggen op een dienst." Bron csas.cz/en/faqs#.
Dus ze hoeven je ID helemaal niet meer te controleren.

Neem bij vermoeden contact met ons op.

Als u denkt dat de veiligheid van uw internetbankieren in gevaar is gebracht, neem dan onmiddellijk contact met ons op, bijvoorbeeld op de gratis lijn van Česká spořitelna, op 800 207 207 (bel +420 956 777 956 vanuit het buitenland), of naar de e-mail csas@csas.cz.

Als u een verdachte e-mail heeft ontvangen die de indruk moet wekken dat deze door Česká spořitelna is verzonden, stellen wij het op prijs als u deze naar ons stuurt via phishing@csas.cz. Bron csas.cz/cs.

Fishing
Waar op letten?
- Controleer het telefoonnummer vanwaar zo'n persoon u belt door het in te voeren in een internetzoekmachine. Daar vindt u recensies over het probleem.
- Deel nooit gevoelige en beveiligingsgegevens op uw telefoon, zoals beveiligingsgegevens voor internetbankieren (ID en wachtwoord, geboortedatum) of kaarten (kaartnummer, geldigheid kaart, pincode, driecijferige CVV/CVC-code op achterzijde). Bovenal beschermt u uw geld.
- Geef de beveiligingscode van de sms aan niemand door en bevestig niets wat u niet zelf doet in de George-sleuteltoepassing.

Als u het slachtoffer bent geworden van deze oplichters:
1. Bel het gratis nummer 800 207 207 en laat het ons weten:
- vanaf welk telefoonnummer je bent gebeld;
- wanneer je werd gebeld;
- welke operator je hebt;
- welke gegevens de aanvaller wilde weten;
- welke informatie heeft u aan de overtreder verstrekt;
- en eventueel in welke transacties ze u vervolgens hebben gestuurd.
2. Dien een strafrechtelijke klacht in bij de politie van de Tsjechische Republiek
Bron csas.cz/cs.

Principles of Personal Data Processing in Česká spořitelna, a.s.

Eén telefoontje is voldoende om de rekening te whitewashen.

Het is typisch voor vishing dat aanvallers de slachtoffers bellen in uren dat ze waarschijnlijk niet zo voorzichtig zullen zijn - dat wil zeggen, vooral in de late nacht of vroege ochtenduren.

"Bij het beschrijven van verdachte oproepen vertelden klanten ons dat de beller bepaalde informatie over hun betaalkaart kende, zoals de laatste zes cijfers of het rekeningsaldo en basisinformatie over de klant (woonplaats, telefoon).
Uit het bovenstaande concluderen we dat de informatie mogelijk is verkregen van een aangevallen derde partij, zoals een e-shop."
Neem bij twijfel contact op met de bank om de gegevens te verifiëren.

"Bankinstellingen willen hun klanten nooit gevoelige gegevens via de telefoon communiceren of de overboeking van geld bevestigen. We raden u ten zeerste aan nooit betalingen te bevestigen die u niet zelf heeft gedaan. Als je niet zeker bent van de ontvangen oproep, raden we je aan om op te hangen en het bekende nummer van de klantlijn terug te bellen", waarschuwt het Nationaal Bureau voor Cyber Security (NÚKIB)
Dit soort fraude is vooral gevaarlijk omdat valse bankmedewerkers niet alleen verschillende informatie over de mensen met wie ze contact hebben voor het telefoontje weten, maar ook zogenaamde spoofing van telefoonnummers gebruiken tijdens gesprekken, waarbij ze elk telefoonnummer kunnen imiteren, inclusief bank infolines. , "bevestigt Ondřej Moravčík, woordvoerder van het politiepresidium van de Tsjechische Republiek.

Ze zijn welbespraakt en hebben alle tijd, zegt de oplichterexpert.
Ze zetten de klant onder druk dat zijn geld niet veilig is. Tegelijkertijd werken ze welbespraakt, hebben ze relatief genoeg tijd en weten ze vaak nog wat extra persoonlijke gegevens over een persoon. Dit zijn de basiskenmerken van het zogenaamde vishing.
De bankier wil nooit de beveiligingsgegevens voor internetbankieren weten - gebruikersnaam en wachtwoord, of beveiligingsgegevens voor de kaart, volledig kaartnummer / CVV / Geldigheid / PIN. Verder willen we nooit codes uit sms of bevestiging in de beveiligingsapplicatie van klanten dicteren, iets wat je niet zelf doet.
Voor verificatie willen we mogelijk de naam, het adres, de geboortedatum en -plaats, het geboortenummer of de laatste vier cijfers op de betaalkaart weten.
Bron zpravy.aktualne.cz.

Als een telefoonnummer met +244 begint is dat niet uit Praag, maar mogelijk Angola. Bron mesec.cz.
 
Laatst bewerkt:
Dat banken om ID's vragen komt wel (steeds) vaker voor. Ook in Nederland doet men dit veel bij "buitenlandse" rekeninghouders (althans zo is mijn ervaring, zelfs als Nederlander).
Telefonisch of per mail nooit informatie doorgeven inderdaad. Een keer binnenlopen bij je bankfiliaal kan geen kwaad.

Sterker nog, banken hebben de plicht hun cliënten te identificeren, en als je er niet aan meewerkt, heeft men het recht om de rekening simpelweg op te heffen.
(Vooral Komercni Banka heeft daar een handje van, ik ken meerdere firma's, SRO's, met Nederlandse aandeelhouders, waarbij de rekening opgeheven is om bovenstaande reden.)
 
"Zodra u uw bank-IDentiteit registreert in de "Národní bod pro identifikaci a autentizaci" (NIA - Nationaal Punt voor Identificatie en Authenticatie), heeft verlies of ongeldigverklaring van uw ID-kaart geen enkele invloed op het inloggen op een dienst." Bron csas.cz/en/faqs#.
Dus ze hoeven je ID helemaal niet meer te controleren.
Dit gaat over de nieuwe dienst "bank-ID", die kun je zelfs bij verschillende Tsjechische banken aanvragen zonder uberhaupt er een rekening te hebben...
 
Goede bank als ze bellen en vragen of je even langskomt om de boel te controleren.
Had zelf een betaling naar china, meteen een telefoontje.

Beter controleren, dan geld op je rekening weg...
En zelfs bij de FIO kreeg ik een telefoontje waar het geld vandaan kwam, voor een transactie.
Als buitenlander word je goed in de gaten gehouden.
 
Telefonisch of per mail nooit informatie doorgeven ..... Een keer binnenlopen bij je bankfiliaal kan geen kwaad.
@Spookie21 Wat Josef schrijft is inderdaad het belangrijkst, daarmee voorkom je dat je opgelicht wordt.
Het wordt een ander verhaal als iemand (zogenaamd) namens je bank belt en van alles wil weten of bij je thuis wil langskomen om e.e.a. te "controleren". Dat doen banken nooit en is 100% zeker nep.
 
Wat ik overigens wel weer vreemd vind. Wij hebben een "en/of" rekening met beiden een bankpas. Toen die verlopen was, werd een nieuwe voor mij gewoon via de post gestuurd en mijn vrouw kreeg een brief dat ze een nieuwe pas persoonlijk bij de bank moest komen ophalen. Toen we er naar vroegen, was dat omdat ik kennelijk de hoofdrekeninghouder was en mijn vrouw niet.
 
Ik heb een account bij sporitelna bank en nu kreeg ik ineens een telefoontje dat ze willen dat ik langskom om mijn id te controleren
Gebeurt in België ook, als ze vragen om ter plaatse langs te komen, is er denk ik geen probleem.
Het gaat niet over verdachte mails en telefoontjes, waar je in alle haast op moet reageren.
Als je ter plaatse bent, kan je zelfs nog een woordje uitleg vragen over het waarom...
Dat een bank je adres registreert vind ik ok, zo krijg je zeker geen slapende rekeningen en is de eigenaar van de rekening traceerbaar.
En dat het niet ieder jaar gebeurt is verklaarbaar, als er een nieuwe bediende begint, die het allemaal volgens het boekje wil en overijverig is, terwijl zijn collega's misschien denken, 't zal wel goed zijn... :)
 
Ik ga maandag sowieso langs. Er zijn dus toch wel mensen die hier ervaring mee hebben. Dat wilde ik even weten. Omdat het net voor t weekend gebeurde en het bank kantoor gesloten is het hele weekend, was het beter even hier te checken, voor ik drastische maatregelen zou nemen om m'n account te blokkeren, maar ik durf t wel aan dat (nog even) niet te doen voor ik op kantoor ben geweest.😊 Bedankt voor alle reacties!👌🏼
 

kuurgast

Donateur
Banken sturen vragenlijsten. Zonder hen kunnen ze afscheid van je nemen.

Banken gebruiken zogenaamde "ken uw klant"-vragenlijsten om klanten te identificeren en te controleren. Welke informatie kunnen financiële instellingen nodig hebben en hoeveel is te veel?

Het tijdperk van internetfraude heeft bankklanten geleerd op hun hoede te zijn voor vragen over hun persoonlijke en financiële informatie. Zo stuurde de digitale applicatie George Česká spořitelna onlangs zijn klanten een oproep om hun gegevens bij te werken.

In de vragenlijst werd echter ook gevraagd naar inkomstenbronnen, het bedrag van de inkomende betalingen en of de klant een politiek prominent persoon is. Hij wilde van nieuwe klanten weten of ze rekeningen bij andere banken hadden. Dergelijke vragen maakten sommige klanten wat nerveus, maar het was de wettelijke verplichting van de bank. Andere banken stellen soortgelijke vragen.

De wet verplicht financiële instellingen om cliënten te identificeren en te controleren en om deze informatie over hen regelmatig bij te werken. De minimale hoeveelheid informatie die banken van de klant moeten weten, is ook wettelijk vastgelegd. Dit kan variëren en is afhankelijk van de specifieke bank. Als de bank bijvoorbeeld aanvullende informatie nodig heeft omdat ze de klant als risicovol heeft beoordeeld, is deze aanpak wettelijk in orde.

Als de klant de bank niet de vereiste informatie verstrekt, kan de bank weigeren een zakelijke relatie aan te gaan of deze beëindigen.

De basisstap bij het tot stand brengen van een zakelijke relatie tussen een financiële instelling en een klant is identificatie, wanneer de bank de persoonlijke gegevens van de klant, zoals naam, achternaam, burgerservicenummer, geboorteplaats, geslacht en gegevens over verblijf en staatsburgerschap.

Andere informatie wordt door de bank verzameld om haar klanten te leren kennen en te begrijpen waarom zij van haar diensten gebruikmaken. Daarom stellen banken vragen over de bronnen van geld en andere activa of de herkomst van alle activa van een politiek prominent persoon. Dit zijn de zogenaamde KYC (know your customer - ken uw klant ) controles.

Zolang een persoon klant is bij de bank, is de bank verplicht continu te controleren of de informatie actueel en juist is. Dergelijke controle omvat ook het voortdurend monitoren van de zakelijke relatie en de transacties die mensen doen. De bank voert deze controles uit om de klant beter te begrijpen, waarom hij van zijn diensten gebruik maakt en wat zijn standaardgedrag op de rekening is. De bank beoordeelt vervolgens of de transacties passen bij haar inkomen of type bedrijf.

Ook kan de bank om aanvullende informatie vragen als zij ongebruikelijk gedrag van de klant constateert. Het kan bijvoorbeeld gaan om het documenteren van specifieke facturen of contracten. Een voorbeeld is de erfenis van onroerend goed. In een dergelijke situatie zou de bank de erfgenaam vragen om hem de documenten van de erfrechtprocedure te tonen.

Waarom het de bank uitmaakt waar uw geld vandaan komt en of het legaal is, kan gemakkelijk worden afgeleid uit de naam van de wet die haar verplicht om een dergelijk belang te hebben - de bepaalde maatregelen tegen het witwassen van opbrengsten van misdrijven en de wet op de financiering van terrorisme, ook bekend als de anti-witwaswet.

De tweede groep is informatie die de bank gebruikt voor haar interne bedrijfsvoering, om bijvoorbeeld heel gericht diensten aan te bieden of om er tijdig achter te komen dat de klant financiële problemen heeft en daardoor in de problemen komt met het terugbetalen van de lening.

Wel moeten banken volgens de wet met de verkregen informatie omgaan. Bijvoorbeeld over de bescherming van persoonsgegevens of de genoemde wet en het decreet in verband met de strijd tegen de legalisering van de opbrengsten van misdrijven en de financiering van terrorisme.

Volgens ČSOB hebben de vragen in hun KYC-vragenlijsten bijvoorbeeld alleen betrekking op de basisgegevens van de klant, volgens de wet of het CNB-besluit, zei ČSOB-perswoordvoerder Patrik Madle.
"De vragen zijn zo ontworpen dat we de transacties van de klant het beste kunnen evalueren, meer te weten komen over zijn intenties en doel, hoe hij de rekening zal gebruiken en wat de bron is van het geld dat op de rekening zal komen, wat in overeenstemming is met met de wet en het principe van KYC", voegde Madle eraan toe.

In de reeds genoemde vragenlijst verraste Česká spořitelna ons met een vraag over rekeningen bij andere banken. Ze zeggen zo'n vraag alleen aan nieuwe klanten te stellen.
"Elke bank bepaalt de vorm en reikwijdte van vragen voor KYC-controle in overeenstemming met haar risicobeoordeling, die zij verplicht moet verwerken. Maar altijd op een zodanige manier dat de betekenis en het doel van de wet wordt bereikt. Met andere woorden, het voorkomen van de legalisering van opbrengsten uit criminele activiteiten en de financiering van terrorisme', aldus perswoordvoerder Filip Hrubý van Česká spořitelna op de vragenlijst. Volgens de website Peníze..cz kwam de vraag door een technische fout ook in de vragenlijst van bestaande klanten terecht, waarvoor de bank zich verontschuldigde.

De Tsjechische Nationale Bank reageerde op de situatie. "De Tsjechische Nationale Bank is onderworpen aan toezichtgeheimhouding en geeft geen commentaar op specifieke onder toezicht staande entiteiten en hun activiteiten", aldus woordvoerster van de Tsjechische Nationale Bank, Petra Krmelová.
Ze voegde eraan toe dat vanwege de individuele aard van elke zakelijke relatie het scala aan vereiste informatie kan variëren en dat het aan de financiële instelling is om te beslissen welke informatie ze in een specifiek geval van de klant nodig heeft en op welke manieren ze deze wil documenteren.

Bij het opstellen van vragen voor klantvragenlijsten neemt Komerční banka beslissingen op basis van wettelijke verplichtingen. "De wet definieert heel precies wat we moeten weten op het moment dat we een zakelijke relatie aangaan en tijdens het verloop ervan. Bij het specifieke formulier gaat het ook om duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Of het nu gaat om een burger, ondernemer of rechtspersoon speelt ook een rol", legt perswoordvoerder Radek Basár uit.

Waar kunnen de vragen in de KYC-vragenlijsten over gaan?
Het doel van de contractuele relatie.
Geschat transactievolume.
Inkomend loon.
Normale operationele betalingen.
Bronnen van inkomsten.
Gebruik van rekening in verband met investeringen.
Sparen.

Bron seznamzpravy.cz.
 
Bovenaan