Hypotheekmogelijkheden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

tsja dat is wel standaard .
Nederlander komt naar cz en denkt wat zijn de huizen goedkoop.
dan kijkt hij in zijn portemonnee en blijkt die leeg te zijn,terwijl alles toch zo lekker goedkoop is hier ...
Gaat naar de bank en krijgt te horen dat je toch wel wat gespaard zou moeten hebben in al die jaren.....
Rotbank :)
De bank denkt hoe kunnen we zo iemand een hypotheek geven ,praat geen cz ,heeft geen geld,en voldoet ook niet aan de voorwaarden.
Misschien huisje huren ,integreren aantonen dat je hier kan overleven op de cz manier.
Dan is een hypotheek geen probleem ,of een investerings financiering op je bedrijf met een rente van bijna niets.
Denk Tsjechisch dat duurt even maar dan kom je er wel.
Voor jaren terug ook bezig geweest met dat hypotheek / banken gedoe, achteraf blij dat het allemaal niets geworden is.
Zonder banken leeft het ontspannen, ook een kwestie van je manier van leven aan je inkomen aanpassen, en daarvoor is Tsjechië een prima land.
 
Alle restricties m.b.t. het kopen van een huis zijn al (jaren)lang opgeheven. Als EU-onderdaan mag je in de hele EU onroerend goed kopen, je hebt nergens een verblijfsvergunning nodig, of een SRO-constructie.

Een hypotheek verkrijgen is een heel ander verhaal. Omdat banken zoveel mogelijk risico's (moeten) vermijden, zul je met een buitenlands inkomen in een ander land nauwelijks in aanmerking kunnen komen voor een hypotheek. Dat is niet alleen in Tsjechie zo, maar door de gehele EU.
 
Ik weet niet wat Radka hierboven nu precies bedoelt, maar de RABO, ABNAMRO en later ook de SNS verstrekken echt al vele jarenlang hypotheken voor buitenlands onroerend goed. Dat geldt helaas niet voor alle landen en volgens mij ook niet voor Tsjechië. Maar bijvoorbeeld wel voor Spanje, Frankrijk, Italië en ik denk ook voor Duitsland. Wel met de kanttekening erbij dat je dan alsnog vaak een flink stuk eigen geld moet meenemen voor de aankoop en je ook een goed inkomen moet hebben.

Het kon vroeger ook door je hypotheek te verhogen van je huis in Nederland en de opbrengst hiervan te benutten voor de aankoop van je woning in het buitenland. Dit heb ik zelf verschillende keren gedaan. Ook voor Tsjechië. Met de huidige huizenprijzen kun je dit misschien nu ook wel weer doen. Toen het slecht ging (recessie) kon dit natuurlijk niet, maar inmiddels hoor ik ook weer geluiden dat dit soms wel weer kan. Ik kan me zo voorstellen dat juist op dit moment banken hun geld graag "buiten de deur" willen stallen (banken betalen straks aan de ECB wat zeer onvoordelig is). Dus dit staat dan weer wat haaks op de opmerking dat het door de Europese regelgeving (risico's) allemaal moeilijker is geworden. Maar er bestaan ook nog altijd allerlei constructies waarbij je je eigen huis kunt "opeten" waardoor je wat extra geld ter beschikking hebt. Misschien kun je dit geld ook wel gebruiken voor de aankoop van een buitenlandse woning.

Dus om nu te zeggen dat het nog nauwelijks mogelijk is vind ik wel erg kort door de bocht. Het hangt gewoon van een heleboel factoren af en erg gemakkelijk is het inderdaad niet meer maar daarom niet onmogelijk. Het hangt bijvoorbeeld veel af of je al een eigen huis (vermogen) in Nederland hebt of niet en het hangt heel erg veel af van je inkomen (dit laatste vooral). In Tsjechië een hypotheek aanvragen met een buitenlands inkomen lijkt me inderdaad niet of nauwelijks mogelijk. Maar kijk zelf maar eens op internet en zoek op "buitenlands 2e huis financieren" en dan begrijp je wat ik bedoel. Daarbij gelden vaak 3 hoofdregels, namelijk vermogen, inkomen en leeftijd. Ben je oud en heb je wel wat vermogen maar niet veel inkomen, dan wordt het volgens mij al een heel stuk moeilijker. Dit is een situatie die ik redelijk vaak tegen kom (o.a. op dit forum) bij mensen die een huis willen kopen in Tsjechië (huizen zijn er goedkoop) en dit gedeeltelijk ook nog moeten financieren.

Radka heeft zeker wel een punt dat het na de bankencrisis allemaal een stuk moeilijker is geworden. Maar als je een hypotheek aanvraagt in hetzelfde land dat ook je inkomen uitkeert, dan is het volgens mij toch een wat minder groot probleem. Het geld wat je hiermee vervolgens verkrijgt kun je daarna gebruiken voor de aankoop van een huis in het buitenland. Een bank kan je daar prima over informeren voor welke landen dit allemaal mogelijk is. Soms hangt het er namelijk ook van af of deze bank waar je de aanvraag doet een "zuster" bank heeft in het betreffende andere land. Dan is het gewoon dezelfde bank, soms in een wat ander "jasje" verpakt.
 
Dank voor je uitgebreide reactie Azum. Laat ik het specificeren:

Omdat banken zoveel mogelijk risico's (moeten) vermijden, zul je met een buitenlands inkomen in een ander land nauwelijks in aanmerking kunnen komen voor een hypotheek. Dat is niet alleen in Tsjechie zo, maar door de gehele EU.
- Hiermee bedoel ik, dat je in Tsjechie, bij een Tsjechische bank met Nederlands inkomen (bijna) geen hypotheek kunt krijgen. In het algemeen: hoe groter je economische band met Tsjechie (inkomen/vermogen/verblijf, etc.), des te groter wordt de kans dat het wel zou kunnen lukken.

Jouw stelling dat het niet zo moeilijk is om een hypotheek bij een Nederlandse bank op onroerend goed in bijv. Italie/Spanje te krijgen klopte in het verleden. Inderdaad deden Nederlandse banken dit jarenlang. En wellicht een enkele bank nog steeds, maar in het algemeen haast onmogelijk.
Ik bedoel hiermee natuurlijk niet het ophogen van de eigen hypotheek op het eerste huis in Nederland! Dat kan altijd; wat je dan met het vrijgekomen bedrag doet, staat een ieder vrij.

Mocht je actuele voorbeelden kennen van Nederlandse banken, die zelf hypotheekrecht nemen op buitenlands onroerend goed, en op basis daarvan een hypotheeklening aan de hypotheekgever verstrekken, dan houd ik me van harte aanbevolen.
 
Nou nee dat snap ik, maar het is natuurlijk wel de meest gangbare en gemakkelijkste manier (de overwaarde van je huis hiervoor gebruiken). Daar heb ik zelf ruime ervaring mee en dit kan tot de dag van vandaag nog steeds, ook al is zelfs dit soms al wat moeilijker geworden. Een huis financieren in het buitenland zonder dat je een eigen woning hebt kan natuurlijk ook nog steeds, maar is inderdaad wel een stuk moeilijker geworden. Het hangt zoals al gezegd van veel factoren af (inderdaad meer dan vroeger). Bezit hoeft ook lang niet altijd te bestaan uit een eigen woning (Nederlanders zijn rijker dan ze zelf soms denken). Er lopen bijvoorbeeld op dit moment meerdere projecten in het buitenland (projectontwikkeling), waarbij je nog steeds kunt instappen na een (ruime) aanbetaling en je deze eigen woning vervolgens aankoopt middels een financiering die hier in Nederland plaats vind. Soms betreft dit dan zelfs een buitenlandse bank (kredietverstrekker) die dit dan voor je doet. Ik denk dat juist vandaag de dag er veel meer kredietverstrekkers bij zijn gekomen naast de gangbare traditionele hypotheekbanken. En die willen allemaal (juist nu) graag hun geld aan je kwijt.

Maar veel hangt af of het een bestaande woning betreft of bijvoorbeeld een huis in een nieuwbouwproject dat je graag wilt aankopen, van wat je verdiend, of je wel of geen eigen vermogen hebt (dit kan echt van alles zijn, soms zelfs je pensioenopbouw). Ik zou zeggen doe eens wat meer onderzoek op internet en verbaas uzelf. Dit kan echt iedereen doen. En er zijn nog steeds meerdere banken die soms wel tot 60 of 70% een 2e huis voor je willen financieren in het buitenland. Maar dat moet je dan wel in Nederland doen zoals gezegd waar je dan ook je geld verdiend. En daar moet je inderdaad ook een redelijk inkomen vandaag de dag tegenover kunnen zetten, dus het zal inderdaad zeker lang niet voor iedereen gelden. Voor dromers met geen eigen geld is inderdaad weinig tot geen plaats meer.

Maar uw verhaal komt mij nu toch wat ontmoedigend over voor al die mensen die graag een huis(je) in bijvoorbeeld Tsjechië willen kopen. Dat vind ik echt jammer, want ik blijf er bij; het klopt maar deels. Wat u hierboven zegt dat klopt en wat ik hierboven zeg, dat klopt ook. Ik zou zeggen wees wat meer creatief en dan kun je als koper soms echt een heel eind komen wat de financiering betreft en stap af van het altijd maar gangbare patroon dat je daarvoor dan bij een hypotheekbank moet zijn. Jonge mensen, zo valt mij wel eens op, zijn daar heel erg bedreven in voor wat de financiering betreft van hun 1e woning in Nederland. Die zoeken dit allemaal zelf uit op internet. En vaak moet je er dan wel heel erg veel papieren voor invullen, waarna zij het dan toch allemaal voor elkaar krijgen.

Hier wil ik het maar bij laten, want ik hecht altijd bijzonder veel waarde aan uw adviezen (echt prima) en ik vind u een aanwinst voor dit forum. Ik kan natuurlijk ook enkel maar zelf spreken uit eigen ervaring. Maar er zijn op dit forum meerdere mensen geweest die graag een huis in Tsjechië wilden financieren en dit dan niet op de gebruikelijke wijze voor elkaar kregen (een vaak terugkerende vraag, van hoe financier ik het dan wel?). Toch hebben ze het bijna allemaal wel opgelost, waarbij het geld echt niet altijd maar via bijvoorbeeld een familielid verkregen werd.

En om toch ook nog maar even terug te komen op uw vraag van welke banken dit dan wel zijn (het moet tenslotte toch ook nog een beetje leuk blijven)? Nou bijvoorbeeld de genoemde ABN AMRO dus (mijn eigen bank) en ik noem hem ook niet voor niets. En die lachende man van de tv-reclame voor zijn huisje in Italië? Nou die bestaat wel degelijk hoor en het kan nog steeds tot de dag van vandaag. Ik zou zeggen, wees ook eens wat meer creatief met z'n allen; denk bijvoorbeeld aan een 1e hypotheek met een deel eigen geld, een 2e hypotheek op je 1e huis, een persoonlijke lening (kan goed, maar is duurder), time sharing (ja het bestaat nog steeds hoor), met vrienden of familieleden gezamenlijk iets aankopen (meerdere voorbeelden bij mij bekend) enzovoort, enzovoort. Kom op zeg, niet zo negatief maar er wel voor gaan. Want dat hoort volgens mij toch ook echt bij een huis in het buitenland.
 
Mooie, uitgebreide reactie!

Ik wil niet negatief of positief zijn m.b.t. hypotheekmogelijkheden, enkel waarschuwen, dat deze route erg lastig is.
Juist zodat mensen niet teleurgesteld raken, maar vanaf het begin af aan al nadenken over alternatieve financieringen!

Begrijp me goed, ik ben helemaal voor het avontuur en genot van een tweede huisje. De aanschaf ervan is juridisch gezien juist veel makkelijker geworden binnen de EU! (Heel positief dus :-) )
Financieel dien je dus enkel wat creatiever te zijn dan vroeger...
 
Klopt als een bus wat Radka zegt. En er zijn ook echt veel meer aanbieders dan vroeger (verzekeringsmaatschappijen, investeringsmaatschappijen, gewone hypotheekbanken (inderdaad wel moeilijker geworden), buitenlandse banken die een plaatsje proberen te veroveren op de internationale markt enzovoort.

Ik heb vroeger altijd projecten mogen coördineren namens een ingenieursbureau van een grote gemeente (soms wel voor honderden huizen per project). Gewoon als medewerker (coördinator inrichtingsplannen). Zodoende heb ik ook aardig wat ontwikkelaars in mijn leven mogen ontmoeten en die waren altijd behoorlijk creatief wat hun financiering betreft viel me wel eens op (ik werk inmiddels niet meer).

Zo ook bijvoorbeeld de gebroeders Hazeleger uit Ede (is alweer vele jaren geleden) die in die tijd een groot deel van de vakantiehuisjes hebben gebouwd rondom het Lipnomeer (volgens mij helemaal in eigen beheer gebouwd en ik denk toen ook zelf de financiering hebben geregeld voor de aankopers van al die huisjes). Het zijn vaak consortia (een groep investeerders, die er door middel van hypotheekverstrekking er ook weer geld mee verdienen). Er zijn hier in deze buurt (de Achterhoek) meerdere mensen geweest die er soms wel 2 of 3 huisjes tegelijk kochten, waarschijnlijk zelf ook weer als investering (misschien zwart geld?). Bij dit soort constructies werd er juist vaak gebruik gemaakt van mensen als u (jurist onroerend goed), die weliswaar wel bijzonder goed juridisch onderlegd zijn maar daarentegen niet altijd zo erg creatief denken. Maar die zochten dan wel voor hen (de ontwikkelaars) precies uit wat er dan wel of niet juridisch mogelijk was.

Maar goed, dit geldt natuurlijk allemaal niet voor het stel wat hals over de kop verliefd is geworden op die prachtige oude Roubenka die half op instorten staat en zo mooi gelegen is midden in de natuur en die nu voor een habbekrats te koop staat. Dan moet je dus wel creatief zijn.

Mensen bedenken soms de gekste constructies. Vorig jaar was er bijvoorbeeld iemand die zijn boot (een kajuitzeiljacht) ruilde tegen een huisje in Tsjechië (volgens mij gewoon via Marktplaats). Waarschijnlijk wilden ze er beiden vanaf (koop een boot en werk je dood en een huisje wat misschien niet lang meer te leven had). Het omgekeerde gebeurt natuurlijk ook (hoe kom ik weer van dat huisje af?). Of mensen laten zich uitbetalen in het land waar ze wonen (bijvoorbeeld in België, dit jaar nog gebeurd tussen Belg en Belg, bedenk zelf maar waarom). Ik denk dat dit zelfde ook regelmatig gebeurd tussen Nederlanders (betaling helemaal hier en de overdracht gewoon daar).

Dus Stadla, misschien ben je gewoon niet creatief genoeg geweest in je zoektocht naar geld en laat je de oren wellicht ook te veel hangen naar een gewone hypotheekverstrekker (hypotheekaanvraag afgewezen, dus dat was het dan maar). Of misschien wel te oud (één van de 3 pijlers waar je vaak aan moet voldoen). Tja, dan houdt het gewoon een keer op, maar dan heb je vast en zeker zelf ook al een hele mooie tijd beleefd. Hier houdt mijn betoog op. Ik zou zeggen, wees creatief want dan lukt het soms ineens wel.
 
Bovenaan