Hypotheekmogelijkheden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Waarom niet gewoon een hypotheek proberen af te sluiten bij een Nederlandse bank als gepensioneerde expat? Er zijn een aantal banken die dit al vele jaren doen. Wij hebben ooit een vakantiehuis in Frankrijk gehad en toen heb ik overwogen om het zo te financieren, al was dat wel 25 jaar geleden. Achteraf gezien hebben we het toen gewoon geregeld middels een 2e hypotheek. Dat was gemakkelijker en was toen bovendien ook nog eens aftrekbaar (net op de valreep nog gedaan). Het enige wat ik me van destijds kan herinneren, is dat niet alle landen daarvoor in aanmerking kwamen. Tsjechië was toen een land schat ik zo in, waarvoor vrijwel zeker geen hypotheek werd verstrekt door een Nederlandse bank. Maar landen als Frankrijk, België, Spanje en Duitsland kwamen daarvoor wel in aanmerking, zonder dat je een huis in Nederland bezat. Er wordt volgens mij wel een onderscheidt gemaakt tussen een vakantiewoning en een vaste woning. Dat bepaalt ook voor welke landen dit wel of niet kan.

Maar misschien is het aantal landen inmiddels wel verruimt bij de banken. Het ligt er denk ik ook een beetje aan waar je woont en waar je belastingplichtig bent. En voor alle hypotheken in Nederland afgesloten voor een huis in het buitenland geldt dat je zelf minimaal 20% eigen geld moet meebrengen. Dit in tegenstelling tot Nederland waar dit vandaag de dag maar 10% is (vroeger kreeg je 100% en nu nog maar 90%). Maar dat lijkt me met de bedragen voor een huis in Tsjechië niet echt een onoverkomelijk probleem. Misschien is alles vandaag de dag wel verandert, maar het lijkt me toch wel een optie om te gaan onderzoeken als je echt geen hypotheek daar kunt krijgen.

Maar ik denk wat vooral meespeelt in deze zaak, is dat wat iemand anders ook al eerder schreef bij dit onderwerp, bij wanbetaling moet er natuurlijk wel beslag op je woning kunnen worden gelegd. En dat laatste is misschien in een land als Tsjechië waarschijnlijk weer een stuk moeilijker ten opzichte van een land als bijvoorbeeld Duitsland. Hoewel Tsjechië natuurlijk wel gewoon een belastingovereenkomst heeft met Nederland (verdragsland), maar dat terzijde. Maar Tsjechië is ook communistisch geweest en heeft daarom wel vaker van dit soort vreemde ridicule regels. Er heerst ook een volstrekte willekeur heb ik in de loop der jaren gemerkt. Zo konden wij 8 jaar geleden geen eigen internetaansluiting krijgen bij O2 (??), terwijl toen al bleek dat vele Nederlanders dit allang al gewoon hadden. Twee jaar later kon dit ineens weer wel, maar daarvoor moesten dan wel weer eerst een hele hoop papieren worden ondertekend op het gemeentehuis (?!) te Rumburk waar wij helemaal niet onder vallen(??). Toen we twee elektrische cv ketels installeerden in ons huis kregen wij daarvoor geen subsidie, maar de Tsjechen (ingezetenen) weer wel. Ook voor het ombouwen van een septic tank naar een IBA systeem krijg je geen subsidie, hoewel dit bij Europese wetgeving geregeld is (echt voor alle landen identiek, zelfs het aanvraagformulier is hetzelfde). Daar kwamen we in Frankrijk bijvoorbeeld wel voor in aanmerking (dat waren ze dan ook verplicht), alleen kregen we deze natuurlijk nooit (want eigen burgers eerst en de pot was altijd alweer leeg).

Ik zou zeggen, praat eens met een Nederlandse hypotheekexpert. Een hypotheekbemiddelaar als bijvoorbeeld "de Hypotheker" kan je daar zeker een goed antwoord op geven. Want net zoals bij bijvoorbeeld een Europese aanbesteding (iedereen kan daarop inschrijven) is de markt voor banken ook al geruime tijd vrij en open. Je kunt in Nederland bijvoorbeeld ook gewoon een huis kopen met een Duitse of een Belgische hypotheek (gelden wel weer andere regels voor dan hier), alleen weten een heleboel mensen dat niet. Als je in de grensstreek woont zoals wij, dan weet je dit soort zaken wel. Dus geloof me, het kan gewoon mits je aan een aantal voorwaarden voldoet. Maar misschien dat daar de (je) schoen enigszins wringt? Dus ik zou vooral eerst vragen aan welke financiële voorwaarden je allemaal moet voldoen (en dat zijn er tamelijk veel) en aan welke landgebonden voorwaarden je moet voldoen voor de bewuste bank. Dit laatste is namelijk voor elk land en per bank helaas nog steeds verschillend. Dus gewoon eerst heel goed voorbereiden alvorens je een hypotheek aanvraagt. En werken met een beëdigde tolk compleet met stempels. Dat werkt. Ikzelf heb zo wel eens een huis gekocht bij de Franse rechtbank wat geveild werd. Maar je leeftijd kan ook wel eens een cruciale rol spelen, net zoals dat in Nederland vandaag de dag helaas ook vaak het geval is.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor dit zeer uitgebreide bericht. Ik wist niet dat je via een Nederlandse bank die mogelijkheden hebt. Ik ga dit zeker verder uitzoeken! De hypotheker... Is dat niet die schreeuwerd? (g).
Wat betreft de warwinkel in dit land heb je zeker gelijk. In mijn geval scheelt het vaak, omdat mijn vrouw Tsjechische is en men dan minder vaak maar wat aanrommelt. De landelijke regels zijn een lachertje, omdat ieder magistrat op lokaal niveau zijn eigen uitleg aan de regels lijkt te geven.
Eigen geld geen probleem? Hm, dat valt nog te bezien. 20% van een miljoen Kc is toch nog 2 ton en dat is best veel geld hoor.
 
Volgens mij waren het toentertijd vooral de ABNAMRO en de RABO bank die hiermee adverteerden. Maar alles is tegenwoordig anders geworden na de crisis. Je kunt als je aan alle voorwaarden voldoet eigenlijk in bijna elk Europees land nu een hypotheek aanvragen. De regels schelen wel per land en bank, maar het rentepercentage vaak ook. Soms is dat zelfs nog lager dan in Nederland (België). Alleen zeg ik er maar meteen bij, dat je bij zo'n constructie wel bijna altijd over een behoorlijk hoog maandinkomen (salaris of pensioen) moet kunnen beschikken en nogal wat andere zekerheden moet hebben. Je krijgt bovendien vaak ook minder geld (soms maar 70%) en de duur is ook vaak anders. In Frankrijk was dit bijvoorbeeld altijd 20 jaar i.p.v. de 30 jaar die wij hier in Nederland hanteren als gangbare termijn. Daar willen sommige banken hier nu 40 jaar van maken met verplichte aflossing. En je moest het daar ook binnen die periode (20 jaar) helemaal aflossen (dus hogere maandlasten).

De Hypotheker is maar een idee (ik denk niet dat ze zelf zoiets in hun portefeuille hebben zitten) maar wellicht kunnen ze je wel doorverwijzen naar een andere bank of kredietverstrekker of naar een andere kredietadviseur. Via internet krijg je vandaag de dag ook heel wat voor elkaar, soms zelfs zonder een tussenpersoon. Volgens mij bestaat in Nederland namelijk tegenwoordig de "verplichting" om een financieel adviseur in te schakelen (kosten 350 euro) bij een nieuwe hypotheekaanvraag. Maar de banken die ik ken geven je soms toch nog de vrijheid om het zelf te doen of om enkel een telefonisch advies bij hen aan te vragen (wat natuurlijk weer veel goedkoper is). Maar voor internet geldt ook weer dat je eerst heel veel formulieren moet invullen (vaak zelfs meer dan bij een reguliere hypotheekbank) en aan een hele hoop voorwaarden moet voldoen.

Maar de markt is open sinds een aantal jaar en ruim, dus verruim je blik in deze en doe daarvoor eerst de nodige research via internet. Je moet bovendien aantoonbaar geen enkele andere schuld hebben (hoe klein dan ook). Maar ik denk zelf zoals eerder gezegd, dat je leeftijd het grote struikelblok gaat worden. Ben je de 55 gepasseerd, dan ben je voor een groot aantal banken of kredietverstrekkers eigenlijk al zo goed als dood en begraven. Tenzij je zelf nog een hoop geld kunt meebrengen. In elk geval succes toegewenst met je zoektocht. Als je je echt laat inschrijven in CZ, dan zou ik wellicht voor een Duitse bank gaan als het in CZ niet lukt. Maar daarvoor moet je dan wel eerst behoorlijk wat eigen geld meebrengen (30%?).
 
tsja dat is wel standaard .
Nederlander komt naar cz en denkt wat zijn de huizen goedkoop.
dan kijkt hij in zijn portemonnee en blijkt die leeg te zijn,terwijl alles toch zo lekker goedkoop is hier ...
Gaat naar de bank en krijgt te horen dat je toch wel wat gespaard zou moeten hebben in al die jaren.....
Rotbank :)
De bank denkt hoe kunnen we zo iemand een hypotheek geven ,praat geen cz ,heeft geen geld,en voldoet ook niet aan de voorwaarden.
Misschien huisje huren ,integreren aantonen dat je hier kan overleven op de cz manier.
Dan is een hypotheek geen probleem ,of een investerings financiering op je bedrijf met een rente van bijna niets.
Denk Tsjechisch dat duurt even maar dan kom je er wel.
 
Rare redenering. Er zijn regels. Dat heeft niets met integratie te maken of jezelf bewijzen. Ik woon hier met mijn Tsjechische vrouw, spreek de taal enz. Maar regels zijn regels. Minimaal een PERMANENTE vergunning. Dat duurt helaas in mijn geval nog drie jaar.
 
Dat duurt helaas in mijn geval nog drie jaar.
Jammer, maar helaas dus.
Er zijn regels.
Goede boodschap: Duidelijkheid omtrent de regels.

Zoals de Engelsen zeggen: take of leave it!

Uiteraard is dit natuurlijk niet persoonlijk bedoeld, maar dit is hoe de hazen lopen.

Als zelfs je eigen Tsjechische echtgenote geen grip kan krijgen op deze situatie, dan lijkt mij accepteren van de feiten en actualiteit de enige optie.

:nee:
 
Rare redenering. Er zijn regels. Dat heeft niets met integratie te maken of jezelf bewijzen. Ik woon hier met mijn Tsjechische vrouw, spreek de taal enz. Maar regels zijn regels. Minimaal een PERMANENTE vergunning. Dat duurt helaas in mijn geval nog drie jaar.
Hoezo drie jaar? ik heb mijn permanente tot 2027 nog voor dat we getrouwd waren.

maarja, ik lach, groet iedereen, ben dom en snap het helemaal niet, heb hier een papier, maar wat ik er mee moet?
Laat iedereen haar of zijn werk doen, denk niet dat je het beter weet, en vooral maak het niet moeilijker dan het is.
 
Als ik een inschatting mag maken, dan denk ik dat 90% van de mensen met een vakantiewoning in Tsjechië dit gefinancierd heeft middels een 2e hypotheek (lukt nu helaas bijna niet meer), een erfenis of met de verkoop van een recreatiewoning in Nederland of in het buitenland (zoals ikzelf). Of ze hebben de woning in de "beginperiode" gekocht toen de prijzen nog zo laag lagen dat je dit bijna contant kon betalen (of met bijvoorbeeld een gewone PL). Dus die komen ook niet met een oplossing in deze. Ik denk dat je het moet zoeken bij de mensen die niet al te lang geleden zich permanent in Tsjechië hebben gevestigd (buitenlanders dus) en daarbij een lening hebben afgesloten voor de aankoop van een woning. Je zou eens navraag kunnen doen bij de diverse Nederlandse makelaars in Tsjechië of ze ooit hiermee te maken hebben gehad (een hypotheekaanvraag). Deze makelaars regelen namelijk ook vaak een bankrekening voor hun cliënten voor de betalingen van elektra, gemeentebelasting, internet enz. Ze hebben dus vaak een redelijk goed aanspreekpunt bij de e.o.a. bank. En je kunt misschien gebruik maken van een (ingeschreven) Tsjechische advocaat. Iedereen die 9 jaar (?) of langer geleden een huis kocht in Tsjechië kreeg te maken met een S.R.O. Al die mensen maken ook nu nog vaak gebruik van een advocaat (dikwijls goed Engels sprekend) die alles voor hen regelt (rekeningen, jaarrekening etc.). Wij hebben geen S.R.O., dus verder weet ik er niet zoveel van af. Maar wellicht kan hij voor je optreden als tussenpersoon. Dit kost je natuurlijk wel geld (wordt per uur betaald) maar zo kom je misschien toch weer wat verder. Wij hebben ook een advocaat in Liberec (ook via de makelaar tot stand gekomen), waar we indien echt noodzakelijk altijd gebruik van kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Totdat er getekend is, misschien nog niet te vroeg juichen.
En als het je lukt, dan zullen meerdere forummers graag de naam van de bank of andere instelling van je willen vernemen, lijkt me.
Succes!!
 
Als ik een inschatting mag maken, dan denk ik dat 90% van de mensen met een vakantiewoning in Tsjechië dit gefinancierd heeft middels een 2e hypotheek (lukt nu helaas bijna niet meer), een erfenis of met de verkoop van een recreatiewoning in Nederland of in het buitenland (zoals ikzelf). Of ze hebben de woning in de "beginperiode" gekocht toen de prijzen nog zo laag lagen dat je dit bijna contant kon betalen (of met bijvoorbeeld een gewone PL). Dus die komen ook niet met een oplossing in deze. Ik denk dat je het moet zoeken bij de mensen die niet al te lang geleden zich permanent in Tsjechië hebben gevestigd (buitenlanders dus) en daarbij een lening hebben afgesloten voor de aankoop van een woning. Je zou eens navraag kunnen doen bij de diverse Nederlandse makelaars in Tsjechië of ze ooit hiermee te maken hebben gehad (een hypotheekaanvraag). Deze makelaars regelen namelijk ook vaak een bankrekening voor hun cliënten voor de betalingen van elektra, gemeentebelasting, internet enz. Ze hebben dus vaak een redelijk goed aanspreekpunt bij de e.o.a. bank. En je kunt misschien gebruik maken van een (ingeschreven) Tsjechische advocaat. Iedereen die 9 jaar (?) of langer geleden een huis kocht in Tsjechië kreeg te maken met een S.R.O. Al die mensen maken ook nu nog vaak gebruik van een advocaat (dikwijls goed Engels sprekend) die alles voor hen regelt (rekeningen, jaarrekening etc.). Wij hebben geen S.R.O., dus verder weet ik er niet zoveel van af. Maar wellicht kan hij voor je optreden als tussenpersoon. Dit kost je natuurlijk wel geld (wordt per uur betaald) maar zo kom je misschien toch weer wat verder. Wij hebben ook een advocaat in Liberec (ook via de makelaar tot stand gekomen), waar we indien echt noodzakelijk altijd gebruik van kunnen maken.

Beste Azum

10 jaar geleden zonder SRo gekocht, maar ik begrijp je inschatting

Wat je echt niet moet doen is gebruik maken van een Nederlandse of Tsjechische makelaar. Dat zijn per definitie oplichters en mooiweerpraters die veel beloven maar niets kunnen wat je zelf ook niet kunt. Je betaalt veel voor een enorme gebakken lucht prietpraat. Dit geldt overigens ook voor de Nederlandse makelaars of adviseurs die voor Tsjechie bemiddelen. 8% courtage is heel normaal en dan doet men niets meer dan een advertentie plaatsen. Begeleiding voor bv overpadsrechten e.d. heeft men nooit van gehoord en snapt men niet of kan men niet.
Laat die makelaars aub links liggen; het levert niets op en is alleen maar gebakken lucht. In Tsjechie is makelaar geen beschermd beroep, iedereen die kan typen en een standaard contract van Google.com kan downloaden mag zich een makelaar noemen. In Nederland zijn veel bedrijfjes actief die zich bemiddelaar tussen Nederland en Tsjechie noemen, maar die niets meer of minder dan gebakken lucht leveren. Opletten derhalve!
 
Laatst bewerkt:
Zoek een bevriende jurist, Kukel, laat deze de intentieovereenkomst en de (voorlopige) koopakte opstellen en de rest doe je zelf.
Het is echt geen hogere wetenschap, verre van zelfs.
 
Met alle respect, als je een huis wilt aankopen dan doe je dit natuurlijk bijna altijd wel via het aanbod van de makelaars voor een ruime keuze. Een verkoper is dan natuurlijk echt niet geïnteresseerd om jou dat huis te gaan verkopen zonder zijn makelaar. En als je je eigen huis gaat verkopen, dan moet je het natuurlijk ook ergens kunnen aanbieden/ verkopen en dus kom je dan altijd toch weer terecht op een makelaarsite. In Nederland (net zoals in het buitenland) bestaan er ook sites waar je zelf je huis kunt verkopen. Vaak werkt dit toch niet naar wens. En je huis verkopen via Marktplaats of zo iets, dat werkt ook niet echt in je voordeel volgens mij (gegarandeerd een lage opbrengst).

Ik heb zelf in mijn leven tamelijk veel huizen gekocht en verkocht zowel in het binnen- als buitenland. Ik heb ook wel eens een huis gekocht met behulp van een formulier van de Vereniging Eigen Huis zonder een makelaar. Of via de rechtbank (executieveiling) m.b.v. een Maïtre/ advocaat in het buitenland. En ik heb bijvoorbeeld ooit eens een huis gekocht dat de eigenaar op dezelfde dag eerst aankocht van Rijkswaterstaat (die koopt huizen en boerderijen aan waar mogelijk ooit een tracé wordt aangelegd en verhuurd die aan hun eigen mensen) om het daarna op dezelfde dag weer door te kunnen schuiven aan mij. Dat scheelt namelijk de helft van de notariskosten (beide handeling liggen vast in één akte).

De situatie die jij nu schetst is dus tamelijk uitzonderlijk en gaat eigenlijk alleen maar op als je toevallig ergens een huis weet waarvan de eigenaar zegt: "Ik wil het wel aan je verkopen" en jij zegt: "Maar ik wil het enkel maar kunnen aankopen met een advocaat". Als je een huis van of aan bijvoorbeeld familie, vrienden, bekenden via via o.i.d. wilt aankopen of verkopen, dan kun je dat inderdaad zo doen (zelf dus ook wel eens gedaan van een kennis die bij Rijkswaterstaat werkzaam was).

En ja, makelaars zijn inderdaad vaak duur. Ik heb er een hele hoop gekend o.a. vanuit mijn oude beroep (projectontwikkeling bij een grote gemeente). En in het buitenland zijn ze inderdaad vaak nog duurder omdat ze dikwijls enkel maar mee mogen liften met de andere makelaars door de aangeboden woning weer iets boven hun prijs te zetten. En tenslotte, makelaar is nog steeds een vrij beroep, ook in Nederland, al hebben ze dit juridisch enkele jaren geleden wel proberen te regelen wat niet helemaal is gelukt. Er zijn wel instanties waar je enkel maar lid van kunt worden met een makelaarsdiploma (stelt niet zo erg veel voor) zoals bijvoorbeeld de NVM. Makelaars hebben soms ook heel gesloten eigen organisaties, zoals bijvoorbeeld de oude "stokjesmarkt" in Amsterdam waar je vroeger dus als gewone makelaar (buitenstaander) niet of nauwelijks tussen kwam. Maar dat is vandaag de dag ook niet meer echt houdbaar.

En ja, iedereen kent dat gevoel van je dat je te veel hebt betaald voor hun diensten (zeker in het buitenland waar éénoog koning is). En tja, helaas heb je ze toch ook vaak echt nodig.
 
Laatst bewerkt:
En om iedereen toch een beetje een idee te geven waaruit die kosten van een makelaar dan wel bestaan, geef ik hier een opsomming op van alle taken die zij moeten verrichten. Onze makelaar regelde natuurlijk in de eerste plaats de overdracht van het huis bij de notaris, verder een goede advocaat om alle betalingen (vaak automatisch) te kunnen verrichten, opende voor ons een bankrekening bij de CSOB (ging mee), regelde alle noodzakelijke verzekeringen voor het huis, hield in de gaten of de verkoper de overdrachtsbelasting wel eerst had betaald alvorens de transactie plaatsvond (anders ben je de pineut en dan betaal jij), regelde een eventuele aannemer en huismeester voor ons, kortom echt bijna alles waar je zelf in die eerste beginperiode helemaal niet aan toe komt. Dat zijn zaken die je mijns inziens nooit zelf in een vreemd land moet gaan proberen te regelen, zeker als je voor het eerst in dat land onroerend goed gaat aankopen. Verder regelt een makelaar alle bezichtigingen waarvan de meeste helemaal nooit tot een aankoop zullen leiden. Er zijn heel veel mensen die wel veel huizen willen bekijken (altijd leuk), maar er uiteindelijk nooit één gaan kopen. Ook dat kost geld en tijd. En dat betalen uiteindelijk de mensen die dus wel een 2e woning of een permanente woning kopen bij diezelfde makelaar.

Het helpt vaak als mensen een beter inzicht krijgen van alle gemaakte kosten en geleverde diensten. Dat verzacht soms ook de pijn wat. Maar ik ben het ook wel met Olivier eens, dat een hoop van deze doorberekende kosten vaak veel te hoog zijn (er zit een fors opslagpercentage bovenop). Dus zodra je vaste bodem onder je voeten hebt gekregen en je bent een beetje "aangeland" in het land van bestemming, dan kun je meeste toch maar beter zelf gaan regelen. Want dat scheelt inderdaad een hele hoop geld. Gewoon snel vrienden maken en een hoop vragen, dat helpt.

Dus beste heer Terpetijn (het was tenslotte zijn onderwerp) of je nu wel of geen hypotheek voor elkaar hebt gekregen (dat blijft helaas een beetje vaag), je kunt rustig gebruik maken van de expertise van een Nederlandse makelaar. Dat kost je inderdaad wel wat geld, maar je komt er wellicht ook een heel stuk verder mee.
 
Laatst bewerkt:
Volslagen kletskoek wat Olivier schrijft.
8 % courtage is niet normaal.
Onze Tsjechiese makelaar doet het werk naar behoren.
Het zijn erudiete mensen die met hart en ziel werken om het project aan de man te brengen.
Wij vertrouwen erop.
 
Kukel, 1 meting is statistisch niet relevant en kan derhalve nooit leiden tot de uitspraak dat iets "volslagen kletskoek is". En dat weet u zelf hopelijk ook wel.

Lees de Tsjechische fora eens door (nee, niet dit forum, de Tsjechische fora) en kijk eens bij de rechtbanken.
Vriend van ons is advocaat en die heeft een dagtaak een het procederen tegen oplichtende zich makelaar noemende Tsjechen en Nederlanders! Makelaars die de koopsom in de binnenzak steken, contracten fout opstellen, het kadaster niet of slecht regelen, zich niet aan afspraken houden, met de verkoper onder een hoedje spelen qua verborgen gebreken, executieveilingen uitbuiten en wat dies meer zij. Bijvoorbeeld M&M reality heeft daar een handje van.

Ik ga er van uit dat rechtbanken, advocaten en registers van frauderende makelaars het beter weten dan u.
 
Bovenaan