Hypotheek in CZ aanvragen met twee huizen als onderpand

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo!

Ik heb twee vakantiehuizen in Tsjechië die ik (particulier) verhuur.
Beide huizen heb ik gekocht met geleend geld van familie.
Nou zou ik graag volgend jaar één lening willen afbetalen.
Het gaat om een bedrag van €50.000,- euro.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het aanvragen van een hypotheek bij een Tsjechische bank.
Ik ben al bekend bij Ceská Sporitelna, daar heb ik een rekening lopen voor de Tsjechische inkomsten en uitgaven van beide huizen.

Ik ben in NL werkzaam als zzp'er. Ik verdien niet erg veel, maar naar Tsjechische maatstaven wel aardig :)
Ik kan mijn jaaroverzichten vanaf 2011 laten zien.
Als ik beide huizen zou laten taxeren dan zijn ze naar verwachting elk €90.000 euro waard (misschien nog meer).

Ik hoor het heel graag!
 
Hypotecnibanka is inderdaad een van de zeer weinige, zo niet enige, banken, die hypotheken aan niet Tsjechen verleend. In het verleden deden KB en Raiffeisenbank dit ook nog wel, maar sinds de kredietcrisis zijn ze daar mee gestopt.
Wij hebben ons huis ongeveer 7 jaar geleden cash gekocht, maar de verbouwing via een zogenaamd bouwkrediet van Hypotecnibanka laten lopen. Financiering was ongeveer 1.500.000 kc. Voordeel hiervan is dat je hypotheekrenteaftrek geniet vanuit Nederland als je een vast verblijf in Tsjechie hebt, in Nederland werkt en in Nederland geen onroerend goed meer hebt waar je aftrek voor krijgt. Toen wij ons huis kochten, hadden we nog een huis in Nederland dus toen kon dit niet. Na de verkoop in Nederland hebben we het bouwkrediet als hypotheek afgesloten.
Ons voordeel was wel dat mijn vrouw Tsjechische is en in Tsjechie als arts werkt. Ik werk zelf in Nederland, vlieg wekelijks heen en weer, maar dat vond men geen probleem en mijn salaris is volledig meegeteld bij de fiancieringsaanvraag. De hypotheekbank heeft op eigen kosten een taxatie laten uitvoeren en als je eenmaal door de vreselijke papierwinkel heen bent EN als het hoofdkantoor in Praag haar fiat heeft gegeven (daar ligt het laatste woord en als zij iets vinden waar ze vraagtekens bij plaatsen, gaat alles niet door), is alles ook snel rond. We hadden het geld twee dagen na ondertekening al op onze rekening staan. Totale looptijd tussen aanvraag en geld op de rekening is ongeveer 6 weken.

Houd verder rekening met forse vertaalkosten, want men wil alles in het Tsjechisch vertaald zien, ook je GEHELE arbeidscontract. Een werkgeversverklaring is alleen goed als je al klant bij hen bent. Houd er rekening mee dat soms wordt gevraagd om een uittreksel uit het Nederlandse kredietregister (BKR).

Verder krijg je over het algemeen 70% gefinancierd, niet meer. En dat is dan 70% van de taxatiewaarde van je onroerend goed. De verkoopwaarde is iets heel anders en vaak ook niet reeel om de simpele reden dat een vraagprijs veelal natte vingerwerk is en afhankelijk wat de gek er voor wil geven.

Wij hebben het bouwkrediet afgesloten op hypotheekbasis, looptijd 15 jaar met een rente van 1,9% voor vijf jaar vast.
De rente was zo laag omdat ons huis een taxatiewaarde (na verbouwing) heeft van 5,9 miljoen kc. De bank heeft dan goede zekerheid en kan een lage rente bieden. Het bouwkrediet moet binnen 3 jaar zijn gebruikt, anders vervalt het restant.
 
Heel erg bedankt voor deze uitgebreide en heldere reactie, Olivier!
Ik hoop dat het bij ons soepel gaat verlopen.
Zodra ik meer weet, meld ik dat hier.
Bedankt voor de feedback dusver!
 
Uit ervaring weet ik, dat bijvoorbeeld Raiffeisenbank hypotheken verstrekt aan niet-Tsjechen, ook na de kredietcrisis.

In het algemeen zoeken banken de zekerheid van een (economische) band met, in dit geval, Tsjechie. Men wil zo weinig mogelijk risico lopen, en mochten er onverhoopt betalingsproblemen ontstaan, dan is het voor een Tsjechische bank het gemakkelijkst om beslagen te leggen op "binnenlands" vermogen, salaris, onroerend goed, etc.
 
Sorry Radka,maar Raiffeisenbank doet niets meer met niet-Tsjechen. Men vindt het te lastig om niet ingezetenen als klant te willen zien. Ook al zegt hun website "ja", de praktijk vanuit Praag is toch echt anders. Uiteindelijk is het "nee" namelijk.
 
In 2014 nog een hypotheek bij Raiffeisen op naam van een Nederlander afgesloten, nota bene bij het kantoor in Praag. Ook in Lipno biedt Raiffeisen hypotheken aan op recreatief vastgoed, veelal gekocht door buitenlanders, met name Nederlanders.

Een bank zal elk geval individueel beoordelen, en het is niet bij voorbaat uigesloten, dat een hypotheek geweigerd wordt alleen vanwege het feit, dat men geen Tsjech is.

Is jouw ervaring met Raiffeisen van recente datum, of juist van net na de kredietcrisis? Het kan zijn, dat men intussen weer iets minder streng geworden is?
 
Beste Radka,

Onze Raiffeisen-ervaring dateert van 2013, dus wellicht was men toen wat strikter was dan dat men nu is.
Daarbij klopt het dat men voor recreatieve woningen wel een en ander zou kunnen doen, maar voor huizen in de wat hogere prijsklasse ging het toch lastiger. Het vreemde was dat wij alleen een bouwkrediet wilden, met een hypotheekvrije woning van, volgens taxatie, ruim 5 miljoen als onderpand. Toch zei de bank indertijd nee, want risicovol wegens lastige verhaalbaarheid in buitenland.
Gelukkig deed onze huidige bank niet moeilijk en was het binnen 6 weken in kannen en kruiken.
 
Bovenaan