Hypotheek in CZ aanvragen met twee huizen als onderpand

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo!

Ik heb twee vakantiehuizen in Tsjechië die ik (particulier) verhuur.
Beide huizen heb ik gekocht met geleend geld van familie.
Nou zou ik graag volgend jaar één lening willen afbetalen.
Het gaat om een bedrag van €50.000,- euro.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het aanvragen van een hypotheek bij een Tsjechische bank.
Ik ben al bekend bij Ceská Sporitelna, daar heb ik een rekening lopen voor de Tsjechische inkomsten en uitgaven van beide huizen.

Ik ben in NL werkzaam als zzp'er. Ik verdien niet erg veel, maar naar Tsjechische maatstaven wel aardig :)
Ik kan mijn jaaroverzichten vanaf 2011 laten zien.
Als ik beide huizen zou laten taxeren dan zijn ze naar verwachting elk €90.000 euro waard (misschien nog meer).

Ik hoor het heel graag!
 
Hypotecnibanka is inderdaad een van de zeer weinige, zo niet enige, banken, die hypotheken aan niet Tsjechen verleend. In het verleden deden KB en Raiffeisenbank dit ook nog wel, maar sinds de kredietcrisis zijn ze daar mee gestopt.
Wij hebben ons huis ongeveer 7 jaar geleden cash gekocht, maar de verbouwing via een zogenaamd bouwkrediet van Hypotecnibanka laten lopen. Financiering was ongeveer 1.500.000 kc. Voordeel hiervan is dat je hypotheekrenteaftrek geniet vanuit Nederland als je een vast verblijf in Tsjechie hebt, in Nederland werkt en in Nederland geen onroerend goed meer hebt waar je aftrek voor krijgt. Toen wij ons huis kochten, hadden we nog een huis in Nederland dus toen kon dit niet. Na de verkoop in Nederland hebben we het bouwkrediet als hypotheek afgesloten.