Hypotheek bij een Tsjechische bank

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allen,

Momenteel proberen mijn Tsjechische vrouw en ik (Nederlands) een hypotheek te krijgen in Tsjechië. De Tsjechische hypotheekadviseur vertelde ons dat, gezien de Tsjechische nationaliteit van mijn vrouw, het voor ons soepeler zou moeten gaan dan voor niet-Tsjechen. De hypotheek zou dan ook op naam van ons beide komen. Helaas blijkt het allemaal niet zo simpel.

Ik werk in Nederland al vier jaar als ZZP'r. In Nederland heb ik op basis van mijn jaarrekeningen en aangiftes inkomenstenbelasting een Nederlandse hypotheek gekregen. We leven daar vrij eenvoudig met het oog op een eventuele toekomst in Tsjechie en zijn daar meer dan de helft onder het hypotheekbedrag gaan zitten van wat we konden krijgen. De Tsjechische hypotheekadviseur gaf op basis van zijn voorcalculaties aan dat we op basis van mijn jaarcijfers en inkomenstenbelasting nog in aanmerking komen voor hypotheek die voldoende is voor onze plannen in Tsjechië.

Nu lopen we echter vast. De hypotheekadviseur (en de makelaar) vragen voortdurend om een belastingdocument met een stempel. Ik heb aangegeven dat we in Nederland niet werken met stempels, handtekeningen en legalisaties of iets dergelijks op belastingsaangifte of een belastingaanslag. Ik heb verschillende keren schriftelijke en telefonisch contact gehad met de belastingdienst en mijn conclusies is dat we zoiets niet hebben. Ik heb zelfs schriftelijk en telefonisch contact gehad met het ministerie van Financien (na advies belastingdienst) om te vragen of zij het konden legaliseren. Ook dit leverde niets op.

We hebben de hypotheekaanvraag bij de bank wel doorgezet om van de bank (Ceskomoravska) te horen te krijgen wat ze willen hebben. We kregen terug dat we een Notice of Assessment/ Vorläufige BWA . Volgens mij is dit niet anders dan de belastingaanslag, ook al gezien het vorlaufige...aangezien mijn aanslag ook nog voorlopig is. Dit document had ik al aangeleverd bij mijn hypotheekadviseur, maar daar is dus met geen mogelijkheid stempel, handtekening of legalisatie op te krijgen.

Heeft iemand van jullie ervaring en tips? Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn. Weet iemand wat ik Nederland kan doen om in bezit te komen van het juiste document, stempeltje, handtekening of iets dergelijks? Of wordt het gewoon een onmogelijke opgave als ZZP'r.

Ik hoor graag van jullie.

Gr Wouter
 
Andere bank is inderdaad een optie, maar we willen wel eerst kijken hoe ver we kunnen komen met Ceskomoravska. We hebben door veranderde wetgeving zes weken op behandeling van ons dossier moeten wachten.
 

kuurgast

Donateur
Volgens mij is dit niet anders dan de belastingaanslag
Radka hierin een rol spelen als juriste ?
"bij het aantonen van inkomsten als zelfstandige (uit onderneming) - 2 laatste aangiftes winstbelasting van de BV (of eenmanszaak of SRO), bevestiging dat de BV geen schulden heeft bij de Belastingdienst, bewijs van de betaling van de winst aan de hand van de aangifte enzv."
Dit staat na enig zoeken op haar website. ;)
 
Hoi wvdb.

Is het al gelukt met je hypotheek, zo ja hoe heb je het gedaan?
Wij zijn ook aan het tobben om de hypotheek rond te krijgen.
Iedere bank bied je van alles aan maar vervolgens haken ze af.
Tot voor kort bezig geweest met de M bank.
Alle papieren e.d. oké, wordt de hypotheek toch afgewezen?
Ze vroegen om een legale kopie van mijn arbeidsovereenkomst.
Ik ben naar het gemeente huis (Sint - Michielsgestel) gegaan en heb daar mijn arbeidscontract laten kopiëren, vervolgens heeft de ambtenaar daar een stempel op gezet dat het een kopie is van het origineel.
Deze kopie is naar de bank gegaan inclusief een vertaling. Heb wel gebruik moeten maken van een erkend vertalingsbureau.
Ook zijn we geweest bij de hypotheker van de makelaar, de CSOB, Reifeissen bank, KB en FIO.
Nu gaan we het proberen bij de SBER bank. Wat eventueel nog rest is de hypotheek in Nederland te verhogen.
Als er nog iemand overige ideeën/opties heeft?

Groet Luigi.
 
Onze beste ervaringen voor mensen met een buitenlands inkomen zijn met Hypotecni Banka.
Er zullen veel bewijsstukken aangeleverd dienen te worden, die ook nog eens vertaald moeten worden. Dit geldt voor elke bank. Er wordt bij HB in ieder geval niet gevraagd om een "onmogelijk" belastingdocument zoals bij wvdb.

Graag zijn we van dienst en koppelen we je aan onze hypotheekadviseur, die bij meerdere banken de aanvraag uitzet, maar meestal, in het geval van niet-Tsjechisch inkomen, toch bij Hypotecni Banka uitkomt.

Er is uiteraard nooit een garantie op succes, elk geval wordt door de bank uiteindelijk apart beoordeeld.
 
Luigi,

Het is ons uiteindelijk gelukt bij Ceskomoravska. We moesten er wel engelen geduld voor hebben. Uiteindelijk hebben ze er wel genoegen mee genomen dat er geen stempel of iets dergelijks op stond. Als ik heel eerlijk ben, kan ik er geen verklaring voor geven. Wel een vertaling laten maken via de hypotheker. En door allerlei veranderde wetgeving waren de wachttijden rondom de jaarwisseling lang.

Wij stonden overigens ook op het punt om door te schakelen naar Hypotecni Banka. Die heeft wel een iets hogere rente en er moet minstens 15% (10% bij Ceskomorvaska) eigen geld worden meegebracht.

Overigens, zijn we pas sinds deze week in het bezit gekomen van de sleutel van het appartement. Wat een verschrikkelijk lange doorlooptijden. Allemaal wettelijke termijnen die gehanteerd worden door het kadaster die allemaal maximaal gebruikt worden. Als buitenlander gooien ze daar nog gewoon een extra termijn boven op. Zo kan het zijn dat je hypotheek begint te 'lopen', terwijl je nog niets in bezit bent van de sleutel. Zo gek is dat in Nederland dan toch nog niet geregeld met een notaris.
 
Bovenaan