Hypotheek bij een Tsjechische bank

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allen,

Momenteel proberen mijn Tsjechische vrouw en ik (Nederlands) een hypotheek te krijgen in Tsjechië. De Tsjechische hypotheekadviseur vertelde ons dat, gezien de Tsjechische nationaliteit van mijn vrouw, het voor ons soepeler zou moeten gaan dan voor niet-Tsjechen. De hypotheek zou dan ook op naam van ons beide komen. Helaas blijkt het allemaal niet zo simpel.

Ik werk in Nederland al vier jaar als ZZP'r. In Nederland heb ik op basis van mijn jaarrekeningen en aangiftes inkomenstenbelasting een Nederlandse hypotheek gekregen. We leven daar vrij eenvoudig met het oog op een eventuele toekomst in Tsjechie en zijn daar meer dan de helft onder het hypotheekbedrag gaan zitten van wat we konden krijgen. De Tsjechische hypotheekadviseur gaf op basis van zijn voorcalculaties aan dat we op basis van mijn jaarcijfers en inkomenstenbelasting nog in aanmerking komen voor hypotheek die voldoende is voor onze plannen in Tsjechië.

Nu lopen we echter vast. De hypotheekadviseur (en de makelaar) vragen voortdurend om een belastingdocument met een stempel. Ik heb aangegeven dat we in Nederland niet werken met stempels, handtekeningen en legalisaties of iets dergelijks op belastingsaangifte of een belastingaanslag. Ik heb verschillende keren schriftelijke en telefonisch contact gehad met de belastingdienst en mijn conclusies is dat we zoiets niet hebben. Ik heb zelfs schriftelijk en telefonisch contact gehad met het ministerie van Financien (na advies belastingdienst) om te vragen of zij het konden legaliseren. Ook dit leverde niets op.