Huurwoning gezocht (en gevonden)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vervolg op:

Ondertussen aangekomen in Praag op een AirBNB om samen met movetoprague.com een huurwoning te zoeken.

Aanstaande vrijdag reeds 3 afspraken staan voor bezichtigingen.

We hebben onze zoektocht wat aangepast en zoeken nu ruim rond Praag. Tips welkom!

In januari is mijn vrouw bevallen van ons dochter en met hen gaat alles goed.
 

Bijlagen

  • image.png
    image.png
    66,4 KB · Bekeken: 9
Wat denk ik belangrijk is om te overwegen is welke faciliteiten je nodig hebt in de regio.

Als je in een gehuchtje woont, kan het natuurlijk even duren voor je bij een ziekenhuis bent. Je hebt ondertussen een nieuw leven in de wereld gezet. Je moet naar een nabij groot dorp als je de vaccinaties voor je kind nodig hebt, omdat daar toevallig de kinderdokter een praktijk heeft. Je wilt haar zwemmen leren, wellicht kindergym etc.

Dus wellicht die hoek eens bezoeken, kan van belang zijn. Daarom hebben wij voor een dorpje in de nabijheid van Olomouc gekozen. De stad heeft alle faciliteiten op 15 min afstand, maar alsnog de rust die we willen hebben. Ik werk 100% vanuit huis, dus snel internet is voor mij ook een vereiste, bij dit huis was het mogelijk. etc. etc.
 
Wij zijn terug in België na een succesvolle woningjacht.

Het wordt een dorp net ten zuiden van Praag. Een goede 35km naar de luchthaven van Praag en een kleine 30km naar de Praagse burcht.

Dicht genoeg voor de occasionele sociale verplichting of taalles. Ver genoeg om niet in de stad te wonen. Bos op wandelafstand en voldoende voorzieningen op 5-10min met de auto.

We hebben een huurcontract, een bankrekening en een aansprakelijksheidsverzekering kunnen regelen.

In juni is de verhuis gepland. Todo's zijn onder andere ziekteverzekering in orde brengen en dan een registration certificate aanvragen. Daarna inwisselen rijbewijs en importeren voertuig(en).

Niet zo ver van bij ons, in Pruhonice, zouden er volgens de AirBNB host heel veel expats zitten. Waaronder een hoop Nederlanders. Benieuwd wie we daar zullen tegenkomen.
 
Aanvulling: In Nederland moet je vanaf 70 jezelf laten keuren of je nog mag rijden. Hier in CZ is dat vanaf 65 al.
Heb je nog een NL rijbewijs dan gelden daarvoor de NL regels met een CZ rijbewijs gelden de CZ regels.
Die keuring stelt overigens helemaal niets voor. Je gaat naar de huisarts en zegt dat je een "papiertje" nodig hebt en hij schrijft dat zonder je zelfs maar in de ogen te kijken. Bij de balie even (ik geloof) 150 kronen afrekenen en klaar.
 
Bovenaan