Huurprijzen vakantiewoningen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

[EDIT] Dit topic is een afsplitsing van Wanneer kan ik weer naar Tsjechië?, omdat we iets teveel afdwaalden van het eigenlijke onderwerp.

En datzelfde geldt voor de thuismarkt. Vraag en aanbod, vragen de eigenaren van de huisjes nu de hoofdprijs? Kunnen mensen zich wel een vakantie veroorloven?
Ik weet niet hoe het zit met de prijzen van huisjes in de binnenlandse markt, maar ook voor ons buitenlanders waren de prijzen vóór dit Corona gedoe al flink aan de maat aan het worden. Dus ja, prima idee om het binnenlandse toerisme te promoten maar dan moet het allemaal nog wel betaalbaar blijven. We gaan het zien...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Och, ik vind zo'n 500 euro per week voor een vrijstaand huis nog altijd heel schappelijk hoor. In al die jaren Tsjechië hebben wij prijzen betaald variërend van 375 tot 550 euro, afhankelijk van de grootte en ligging van het huis. Daar komt bij dat wij door mijn werk als conciërge, gebonden zijn aan de schoolvakanties, dus we betalen altijd de hoofdprijs.
 
Dan zal ik maar niet melden wat wij voor ons te huren vakantiehuis in het Boheems Paradijs vragen en krijgen.
Nee, niet ons eigen huis in Tsjechie; daar wil ik geen anderen in hebben. Maar we hebben een paar jaar geleden een stuk grond erbij gekocht een paar dorpen verderop en daar een nieuwbouw houten balkhuis met zwembad op laten bouwen. Die we van 1 april tot 1 oktober verhuren. En met de kerstvakantie. En dat echt niet voor 500 Euro per week.
 
Dan zal ik maar niet melden wat wij voor ons te huren vakantiehuis in het Boheems Paradijs vragen en krijgen. ..... een nieuwbouw houten balkhuis met zwembad ...
Je maakt me nieuwsgierig, Olivier. :slik:
Je weet toch dat er op het forum een rubriek Accommodaties is waar je eenmalig mag adverteren als verhuurder? Locatie, mooi fotootje met een verhaaltje erbij, website misschien... Dan weten we ook gelijk de prijs! :stout:
't Is maar een idee hoor. :oeps:
 
Wat kost een week in het hoogseizoen in uw huis?

Het huis wat we verhuren hebben we dus een paar jaar terug nieuw laten bouwen. Het is een replica houten balkenhuis maar wel met de moderne voorzieningen. Vier slaapkamers, grote woonkeuken met luxe keuken voorzien van Jura esspresso aparaat, inbouwapparatuur en kookeiland. Geschikt voor een groep tot 10 a 12 mensen. Het huis ligt op een heuvel en kijkt uit over het Boheems Paradijs met vrij uitzicht op Trosky vlak voor je neus. Om het huis ligt een veranda met meerdere zitplekken en tafels en stoelen. Tevens een grote BBQ en vuurplaats. het zwembad is deels inpandig en deels uitpandig, gescheiden door een uitschuifbare glazen wand. In de zomer zet je de glazen wand open en kun je binnen/buiten zwemmen. Jacuzzi ligt in de tuin aan de rand van het zwembad.
Bij de huur per week is stookhout inbegrepen voor de open haard in de winter of de vuurplaats buiten in de zomer.
Als de gasten komen, staan er standaard vier flessen Tsjechische wijn klaar, 2 maal rood en 2 maal wit en ligt er Tsjechische worst.
Gasten kunnen alleen het hele huis huren.

Dan de vraag, wat kost dat?

In het voor- en naseizoen kost het 21.500 kc per week en het hoogseizoen inclusief kerst 29.500 kc per week, prijspeil nu.

Ondanks de vrij forse prijs is het al drie jaar praktisch volgeboekt. Veelal Tsjechen uit Praag met een bovenmodaal inkomen en veel Duitse gasten.
We hebben een contract met een Duitse organisatie die vakantiewoningen in het hogere segment verhuurt. En dat is wel lekker want dan hoef je zelf niet veel te doen. 60% van de tijd gaat naar de Duitse organisatie en 40% doen we via een Tsjechische organisatie binnen Tsjechie.
Wekelijkse schoonmaak en tuinonderhoud hebben we twee mensen voor uit ons eigen dorp. Werkt ook prima.

Ik zet hier nu even geen foto's neer omdat we het contractueel via die organisaties laten lopen en dus niet zelf kunnen/willen adverteren.
 
Laatst bewerkt:
En wat betreft de annulering zijn het met name Duitse gasten die annuleren. De Duitse organisatie geeft dan aan dat sommige gasten niet willen of kunnen komen, dit mede ingegeven door het sluiten van de grenzen.
We hebben daarover afgeproken dat als de woning kan worden verhuurd aan de Tsjechische organisatie binnen de week dat men wil annuleren, dat we geen kosten in rekening brengen.
Aangezien veel Tsjechen nu een vakantie in eigen land boeken, hebben we feitelijk pas 1 annulering en de rest is overgenomen door Tsjechen. Kortom, het valt best mee.
 
Och, als ik dat zo lees, Olivier, dan vind ik de prijzen nog alleszins redelijk, je krijgt er een hoop moois voor. Maar ik zit duidelijk niet in de doelgroep; ik betaal liever wat minder voor de accommodatie, dan blijft er meer over voor de leuke vakantiedingen er omheen. :)
 
Wij wilden ons huis toen we het kochten eigenlijk ook gaan verhuren. Dit hebben we echter nooit gedaan omdat het, hoewel het wel grotendeels is opgeknapt, toch minder praktisch is. Een oud huis heeft vaak veel meer een gebruiksaanwijzing nodig dan een nieuw huis. M.a.w. als je die deur open zet en dat buitenraam ook, dan waait het glas er beslist uit enz. De bedoeling was dat we het zouden verhuren voor een prijs van tussen de 1000 en 1200 euro per week. Een prijs van 10 jaar terug. Dat was dan voor maximaal 8 personen (het huis wordt dan ook flink gebruikt en uitgewoond) en enkel maar in het hoogseizoen. Een andere Nederlander bij ons in het dorp had een soortgelijk huis als wat wij bezitten en wat nu een Tsjech gekocht heeft. Hij verhuurt het nu ook voor deze prijs. Buiten het seizoen liggen de prijzen natuurlijk alweer heel anders en het ligt er ook maar net aan waar een huis ligt. In het Reuzengebergte brengt een huis om te verhuren duidelijk veel meer op gezien de ligging en het gebruik van zowel het zomer als het winterseizoen (skiën). Ik vind Tsjechië nog steeds redelijk goedkoop voor wat je er allemaal voor krijgt. Het is niet alleen de huur die je betaalt, maar denk ook aan de prijzen van uit eten gaan, naar de dierentuin gaan, een treinritje maken enz. Vergelijk dit dan eens met de prijzen in Zuid Frankrijk in het hoogseizoen en dan weten we ook meteen weer waarom we met z'n allen zo houden van dit hele mooie land.
 
Och, als ik dat zo lees, Olivier, dan vind ik de prijzen nog alleszins redelijk, je krijgt er een hoop moois voor. Maar ik zit duidelijk niet in de doelgroep; ik betaal liever wat minder voor de accommodatie, dan blijft er meer over voor de leuke vakantiedingen er omheen. :)

Als je met bv 8 mensen gaat en de weekkosten omrekent per hoofd, dan valt het best mee. Volgens mij betaal je dan niet veel meer dan bij een andere minder luxe woning. Dus neem je vrienden mee zou ik zeggen en genieten maar..!
 
Ook wij verhuren onze 2 huizen (Zuid-Bohemen en West-Bohemen) en dat zijn gerenoveerde, oudere huizen, 130 jaar oud. Zie de foto.
Uiteraard wel voorzien van alle gemakken en veel extra's. (bv mountainbikes) En alles zonder extra kosten. Honden mogen gratis mee.
Mijn prijzen liggen echter in een heel andere categorie:denk: Ben ik nou zo oenig bezig?:slik:
O ja, bij ons staat ook een welkomstpakketje klaar, incl een fles wijn en sap.:champagne:
Kun je lekker nuttigen bij het zwembad.:D

Er wordt nu nog druk gewerkt aan de weinstube in het laatste huis (omgebouwde stal). Het eerste huis heeft al een vinarna en een speelkamer.
Zo blijf je altijd aan de knutsel en dat vind ik heerlijk! (tja, dat moet ik nu missen, we kunnen CZ niet in!)
 
Bovenaan