Huuropzegging; een van de mede-eigenaren niet akkoord met verhuur

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste,

Mijn vrouw en ik huren sinds bijna 1 jaar een woning in Tsjechië. De woning heeft 2 eigenaren. Ze zijn gescheiden en we hebben een contract met 1 van de 2 eigenaren.

Nu krijgen we regelmatig e-mails van de 2e eigenaar (waarmee we dus geen schriftelijke overeenkomst hebben) waarin hij richting ons aangeeft dat hij niet akkoord is dat wij de woning huren en hij verzoekt ons per 31.5.2022 de woning te verlaten. Op internet heb ik gelezen dat beide eigenaren akkoord moeten zijn met de verhuur, en als dit niet het geval is, het verhuren van de woning niet is toegestaan.

We hebben zojuist ons contract hier met 1 jaar verlengd en dat nieuwe contact wordt omstreeks 24 mei 2022 van kracht.

Mijn vrouw en ik willen eigenlijk onze huurovereenkomst opzeggen, we voelen ons niet op ons gemak met deze situatie. Het liefst willen we per 31.5.2022 de huurovereenkomst beëindigen.
We hebben via de e-mail onze verhuurder op 19.4.2022 hiervan op de hoogte gesteld en gevraagd of we haar schriftelijk iets moeten laten weten m.b.t. het opzeggen. Echter, tot op heden heeft ze niet inhoudelijk gereageerd op ons verzoek.

Heeft iemand ervaring met onze rechten en plichten in deze situatie? Kunnen we per 31.5.2002 gewoon ons contract beëindigen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies / ervaringen.

Groeten,
Ray
 
Ik heb geen verstand van zaken, maar als ik jouw post lees dan denk ik: Je hebt een mail van de eigenaar dat hij per 31-5-2022 wil dat je de woning verlaat en als je dat dan ook doet, dan moeten die twee het onderling maar verder uitvechten. Mogelijk krijg je ook geen reactie op je vraag omdat zij drommels goed weet dat ze haar ex-man in deze case niet kan negeren.
 
Als huurder ben je hier in een heeeel slechte positie. Heb daar veel ervaring in, ook in de rechtbank.
My 2 cents.
Correspondeer nooit met iemand die niet met jou een overeenkomst heeft gesloten. Kinderen, exen, de buurvrouw etc.
Neem zo snel mogelijk een advokaat.
Zorg dat je ver weg bent van deze situatie, de cz rechtbank is een grote grap. Corruptie is duidelijk aanwezig, de meest wilde wazige uitspraken voor de meest kapitaalkrachtigen.
Ps. als 1 eigenaar jou de woning verhuurt, kan de ander dat ook...
Tenslotte kan je doen met jouw deel van de woning wat je wil.
 
Zonder de details van deze specifieke zaak te kennen:
Het is niet mogelijk om 100% van een huis te huren van een eigenaar van 50% eigendomsaandeel in dat betreffende huis.

Als er twee eigenaren zijn, wil dat niet zeggen, dat het huis "doormidden" gehakt wordt. Elke eigenaar heeft 50% van elke ruimte in het huis. Men deelt dus ook de keuken en badkamer(s), garage, voordeur/hal, etc.

Ray1974, als je een marktconforme prijs voor een hele woning hebt betaald aan een eigenaar die niet het hele huis in eigendom heeft, dan heb je volgens mij ook te veel betaald. Ik zou het contract moeten zien om je eventueel verder te kunnen helpen. info@hartmanova.eu
 
Bovenaan