Hulplijn oprichten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Česká místnost / Práce a život v Nizozemí worden diverse vragen gesteld, en meestal beantwoord. Maar vaak ook niet of niet voldoende.

Kunnen we daar niet iets aan doen? Dat de vragen structureel beantwoord worden. Veel vragen komen op hetzelfde neer, zoals bijvoorbeeld: hoe vind ik werk, hoe zit het met werk en verblijfsvergunning, welke andere papieren heb ik nodig, hoe gaat het met ziektekosten en hoe vind in een woonruimte.

Het zijn meestal jonge Tsjechische vrouwen die nog niet in Nederland wonen, maar vaak al een vriend in Nederland hebben. Maar ze willen niet volledig afhankelijk zijn. Heel verstandig. Ze willen werken, maar werk zoeken op afstand is heel moeilijk.

Maar hoe kunnen wij ze helpen? Ik krijg de laatste dagen diverse e-mail's van jonge vrouwen, met vele vragen, maar helaas kan ik niet naar tevredenheid antwoorden. Wat ikzelf in gedachten had:

1. Mailbox
Een mailbox op het Forum, waar de vragen direct gesteld kunnen worden. Dan moet natuurlijk iemand zijn die zowel Tsjechisch als Nederlands spreekt/schrijft. Die verstand van deze zaken heeft en bereid is wat eigen tijd in te steken. Tsjechisch is een voorwaarde, meeste spreken niet of niet voldoende Nederlands.
Hebben we hier op het Forum iemand die dit zou willen oppakken?

2. CV rubriek
Is het misschien mogelijk om een plekje op de voorpagina te maken waar onze (zoekende) Tsjechische vrienden hun CV zouden kunnen plaatsen?
Moet wel meteen opvallen voor de “externe” bezoekers.

3. FAQ rubriek
Waarin de veel gestelde vragen en antwoorden gerubriceerd worden.


Wat denken jullie hiervan? Ideeën? Kom maar op!
 
D

Deleted member 495

Guest
Prima voorstel, ben benieuwd naar de uitwerking
 
prima idee. ik ben op mijn eigen zoektocht naar werk al veel jobaanbiedingen tegengekomen, waarbij ze mensen zoeken die Tsjechisch kunnen (meestal native speakers). komt er dan ook een plaatsje, waar mensen die jobaanbiedingen kunnen zetten. gewoon om de mensen, die werk zoeken te helpen ,niet dus om reclame te maken voor een of ander uitzendbureau...
 
nee hoor, die jobaanbiedingen vind je ongeveer overal op de sites van de uitzendkantoren en het zijn er niet bepaald meer dan voor 1 mei. ik geloof niet echt in die sprookjes van 'oh, Tsjechisch studeren, dan vind je zeker werk met de uitbreiding', tenzij je natuurlijk een vertaalwonder bent en binnengeraakt bij de EU
grin.gif
...
 
Ja is leuk zo iets. Had ik meer hierover geweten had ik dan kunnen helpen, maar omdat ik niet zo veel weet van Tsjechische uitzendkrachten en zo, kan het niet.

Goed idee Vasek
smiley20.gif
. Wordt veel aan gevraagd.
 
Vasek, bedankt voor je tip! We zullen kijken of en hoe we er iets mee kunnen gaan doen. We zijn momenteel bezig om het forum wat overzichtelijker te maken, o.a. door oude berichten naar het archief te verplaatsen. Zodra alles weer een beetje op orde is, laten we iets horen.
 
Bovenaan