Hulpdienst voor ambulance

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toppie, bedankt. Verstaan ze dan wel goed in welke plaats je zit of spreken ze dan engels? Ik kan me voorstellen als ik in paniek ben, dat ik helemaal geen Tsjechisch meer versta hahaha

Mijn (oude) ouders gaan mee en vroegen zich dat af en ik had er eigenlijk nog nooit over nagedacht.
 
Wanneer je 112 belt krijg je zelfs iemand aan de lijn die jouw eigen taal machtig is. Ik veronderstel dat jouw nummer bij je operator als "Nederlandstalig" zal geregistreerd staan, dus als je met jouw nummer belt, krijg je in principe iemand aan de lijn die Nederlands spreekt. Of zo zou het alleszins moeten zijn. Ik weet ook niet hoe perfect dit zal zijn natuurlijk.
 

dennuzzz

Donateur
volgens mij verteld koblihy een fabeltje....

In de meeste landen van de EU kunt u Engels spreken met de plaatselijke alarmcentrale. Vaak kunt u ook Frans of Duits spreken. Net als in Nederland is dit alarmnummer gratis en te bereiken vanaf vaste en mobiele telefoons.
staat op rijksoverheid.nl
 
Helemaal geen fabeltje... Dat was het opzet van de oprichting van het 112 nummer. 1 nummer voor heel Europa waar iedereen in zijn eigen taal te woord gestaan wordt. Omdat het nu eenmaal dikwijls over specifieke terminologie gaat die je niet altijd kent, ook al spreek je de taal. Vraag mij bvb niet hoe je open beenbreuk of ademhalingsstoornissen moet gaan specifiëren in het Frans of Engels... En dikwijls heb je niet enkel medische hulp nodig, maar ook politie. Bvb bij een verkeersongevzl. Of zelfs brandweer. Vandaar 1 nummer voor alle diensten en mensen die uw taal spreken. In hoeverre het op al 100% op punt staat weet ik niet. Ik weet wel dat het nummer zelfs te bereiken is met een gsm zonder belwaarde. Zelfs zonder simkaart of zonder dat je de toegangscode van de gsm kan ingeven. De gsm maakt dan gebruik van het Astrid-netwerk, het netwerk dat ook door de hulpdiensten gebruikt wordt.
 

dennuzzz

Donateur
Misschien is dit ooit zo bedacht de praktijk leert echter anders zie oa de informatie van de belgische 112 site..

Welke taal moet ik spreken als ik 112 bel?
Je spreekt de taal van het land vanwaar je belt. Als je deze taal niet spreekt, kan je de nodige informatie ook bijvoorbeeld in het Engels doorgeven. Engels is de meest courante taal, in 21 lidstaten kan je in het Engels geholpen worden. In sommige lidstaten kunnen ze je oproep naar het noodnummer 112 ook afhandelen in het Frans, Duits of in de taal van het buurland.

Het internet staat vol met deze meldingen....overigens is rijksoverheid.nl de officiele nl site van 112.

Het laatste wat u schrijft is niet geheel juist, omdat veel kinderen oude mobieltjes krijgen als speelgoed wordt er door steeds meer netwerken een blokkade gezet op simloze toestellen. Dus het is niet meer zo dat je zonder sim en belwaarde het nummer (altijd) kunt bereiken.

Maar voor dit in een welles nietes ontaard.....sluit ik de discussie...;) de vraagstelster heeft het antwoord op haar vraag reeds verkregen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan