Huiseigenaren - hoe om te gaan met annuleringen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het volgende hebben wij nog niet bij de hand gehad en daarom vraag ik of mede-verhuurders van een huis in Tsjechie eventuele ervaringen met me willen delen:

Afgelopen week hebben we een huurder gevraagd om het restantbedrag voor de huur te betalen. Hij was al te laat en wellicht was de betaling aan zijn aandacht ontsnapt. (netjes geformuleerd toch?;)) Vanochtend een mail gehad dat hij er van af ziet. Onze voorwaarden voorzien hier wel in, maar toch, ffe bij jullie checken hoe jullie hier mee omgaan.

Laat eens horen hoe jullie dit doen
 
Dat is goed geregeld dus.
De persoon zelf had misschien wel een annuleringsverzekering en heeft daar wellicht gebruik van gemaakt.

Het uiteindelijke "niet komen" lijkt me toch een beetje ondernemersrisico.
 
Ik begrijp wat je bedoelt, Staropramen. Reisorganisaties gaan hier echter anders mee om: bij bv Tsjechoreizen moet je dan annuleringskosten betalen en die kunnen oplopen tot 90% van het resterende bedrag.
Voor particulieren wordt het een lastige zaak op dit te innen. Ons "ondernemingsrisico" nemen we dan maar voor lief.:confused:
 
Ja, ik begrijp je verbazing wel, maar het gebeurd helaas vaker volgens mij.

Ik ken ook wel gevallen dat men daardoor ca 50 % betaling vereist van de totale som.

Ik neem aan dat wanneer je gaat verhuren via een organistaie veel minder opbrengst hebt, maar dan wel het risico beter is gedekt. Maar ja als dit de eerste keer voor jullie is dan is het volgens mij ook beter om het lekker zelf te blijven doen.
 
Voor ons is het de eerste keer dat dit gebeurt in de vijf jaar dat we onze boerderij verhuren, afkloppen maar!

Via een organisatie verhuren doen we met ons chalet in Nederland, maar dat heeft echt ook z'n nadelen: je zit met handen en voeten gebonden. Zo maakt ieder z'n keuzes. Ik vind het leuk om te horen hoe andere eigenaren dit doen en beleven!:ja:
 
wij vragen ook een 10% aanbetaling van de totale huursom voordat het definitief vastgelegd wordt. En het komt gelukkig niet veel voor dat het geannuleerd wordt maar als dat gebeurt herken ik het ongeloof.
 
Bedankt voor je reactie, Danili!! Dus jullie reageren eigen lijk net zoals wij: het was voor ons dan ook pas de eerste keer in 5 jaar dat dit ons gebeurde. Enfin, worden we een grote meid van. Toch?
 
Grote meid prima maar je wilt niet achterdochtig of wantrouwend worden daarvoor zijn de vele positieve reacties gelukkig in de meerderheid. We boffen echt tot nu toe met 99% van onze huurders
 
Ja hoor, wij blijven het ook erg leuk vinden, en het dorp geniet er van mee:top:
Je krijgt vaak ook zulke leuke en vooral lieve reacties, da's alle moeite dubbel en dwars waard!
 
Bovenaan