Huis Ulipy (voorheen Bohm) in Nove Losiny (Jesenik)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wie kent de woning ULIPY in nove losiny(jesenik)voorheen hete dit huis bohm en waarom is de naam veranderd,nieuwe eigenaar ,nieuwe verbeteringen:oeps:
 
Ja, dat huis ken ik.... maar dat wist je al :)
ULipy betekend iets van bij de linde ofzo ??? Geen idee of het een nieuwe eigenaar heeft.... Heb de eigenaar 1 keer gezien, die kwam toen met een vriend aan omdat hij zelf geen woord over de grens sprak....
Was trouwens toen wij aan het uitpakken waren nog wel druk bezig met het gras maaien en de tuin doen.....

't was een prima huis hoor !
 

Bijlagen

  • foto23.jpg
    foto23.jpg
    35,1 KB · Bekeken: 7
  • foto11.jpg
    foto11.jpg
    26,3 KB · Bekeken: 1
  • foto28.jpg
    foto28.jpg
    51,3 KB · Bekeken: 2
ulipy

hoi arno,
ik had al gedacht dat jij zou reageren,,,,,
ik ben dus ook al weer op je weblog geweest voor info.
toendertijd konden wij wegens omstandigheden huis bohm niet meer huren,we hebben dit nu voor 2006 wel gedaan ,en heb al erge zin om er heen te gaan;)
 
Heb nog wel een paar foto's voor je....

Foto 1: Als je door Nové Losiny rijdt en je ziet deze toren, dan moet je afslaan naar het huis.
Foto 2: De grote boom voor het huis.
Foto 3: Het bordje bij de boom (geen idee wat erop staat).
Foto 4: De keuken beneden.
Foto 5: De keuken boven.
 

Bijlagen

  • P8061102.JPG
    P8061102.JPG
    90,9 KB · Bekeken: 6
  • P8061099.JPG
    P8061099.JPG
    101,7 KB · Bekeken: 0
  • P8061100.JPG
    P8061100.JPG
    85,6 KB · Bekeken: 1
  • P8061091.JPG
    P8061091.JPG
    72 KB · Bekeken: 1
  • P8061085.JPG
    P8061085.JPG
    60 KB · Bekeken: 0
Over dat bordje gesproken, op de foto hierboven kan niemand 'm lezen natuurlijk... daarom hier een vergroting :)

Verder nog een foto van de woonkamer en van het zwembad...
 

Bijlagen

  • P8061103.JPG
    P8061103.JPG
    80,6 KB · Bekeken: 7
  • P8061089.JPG
    P8061089.JPG
    77,7 KB · Bekeken: 2
  • IMG_0552.jpg
    IMG_0552.jpg
    171,1 KB · Bekeken: 1

Freddy2005

† In Memoriam
Arno schreef:
Heb nog wel een paar foto's voor je....
Foto 3: Het bordje bij de boom (geen idee wat erop staat).

Op het bovenste bordje staat dat het om een "geklasseerde boom" gaat.

Op het onderste staat dat het een Lipa Srdcita of Tillia cordata is.
In het nederlands winterlinde; verder staat er uitleg over de bloemen, vruchtjes en bladeren. Ook leeftijd en afmetingen worden erop vermeld.

Zie ook [URL="http://www.kulak.ac.be/facult/wet/biologie/pb/kulakbiocampus/images/bomen-heesters/Tilia%20cordata%20-%20Winterlinde/"]Tilia cordata [/URL]

05-linde-H2.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik heb het als een, tussen haakjes, geklasseerde boom omschreven. Ik bedoelde merkwaardige maar dat is ook voor interpretatie vatbaar, vandaar die tussen haakjes geplaatste terminologie. De aanduiding staat trouwens op een schildje van de betreffende regio, wat het een officiele uitstraling geeft.

De reden betreft de kwalitatieve eigenheid van es en vooral linde en zomereik. Es maar vooral beide laatste zijn recordhouders wat betreft ouderdom (gemakkelijk meerdere eeuwen) en wat betreft sterkte (veiligheid inzake takbreuk of ontworteling). Daarmee samenhangend constateert men dat in de lange lijst geklasseerde bomen in België het voor twee derde eik of linde betreft. Als het dan om vele eeuwen oude exemplaren gaat, betreft het (op een Taxus na) steeds één van beide soorten.
 
Oke, dank je wel voor deze uitleg, ik ken het woord niet, zal er wel aan liggen dat ik Nederlandse ben? :)
 
geklaseerde boom

:deuk: he leuk jongens bedankt allemaal he voor de info over die boom,heb ik even het voorecht om drie weken naast zo,n geklaseerde boom te wonen.
heb jij dat eerder niet geweten arno,moet ik niet gaan kijken of jij je naam erin gekrast hebt(grapje)bedankt voor de fotos he ,alleen zijn wij denk ik de enige forumlezers die deze woning kennen
 
Bovenaan