Huis meer of minder waard door aanleg D11?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb gezien dat de Rijksweg D11 (Hradec Kralove - Polen), in de buurt van ons huis komt (op een minuutje of 5 rijden). En als ik het goed begrijp komt er bij ons ook een afslag.
Ik vraag me nu af of ons huis hierdoor minder of juist meer waard zal worden. Of maakt het misschien niet uit?
Wij willen ons huis niet verkopen, maar ik ben gewoon benieuwd.
Misschien zijn er meerdere forumleden die hiermee te maken krijgen. Wat vinden jullie ervan?
 
5 minuten lijkt me redelijk genoeg om er geen hinder van te vinden en dus alleen maar het voordeel dat je sneller thuis bent of ergens naar toe kan...

in Nederland is een huis ook meer waard als het goed bereikbaar is, maar natuurlijk niet naast de snelweg staat.
 
Ik zou het niet durven zeggen, maar ik zou denken dat je huis toch aantrekkelijker wordt, zeker als je het ooit wilt verhuren ofzo. Wij hebben ons huis in Tsjechië gekocht met o.a. als doorslaggevende redenen dat het zo goed bereikbaar is (bijna aan de E55), zonder dat je hinder ondervindt van de snelweg. Ik kies dus voor een pré!
 
ik wil de feestvreugde nog even temperen. Ik denk niet dat je huis nu in een keer 2x zoveel waard is geworden hoor. Enne die waarde, daar heb je natuurlijk pas wat aan als je het huis verkoopt, maar dat wil je toch niet ??? :denk:
 
Nee hoor, we zijn veel te gek op ons huis. Dat gaan we echt niet verkopen!! Maar het is gewoon wel aardig om te weten wat er met de waarde van je huis gebeurt. Ooit zijn wij er immers niet meer en dan erven de kinderen het.
We willen er in de toekomst misschien wel een gedeelte van verhuren, maar dan moet er eerst nog 't een en ander verbouwd worden. Overigens is de rijksweg in de buurt misschien ook wel voordelig voor de verhuur.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dicht bij een snelweg wonen en ook nog eens dicht bij de grens is ook aantrekkelijk voor diefstallen. Veel woningen die kort bij een oprit van de snelweg liggen krijgen vlugger bezoek van dieven dan woningen met een langere en moeilijkere vluchtroute.
 
Ja, daar zit ook wel wat in, maar 5 minuten bij de snelweg vandaan lijkt me toch ook wat anders? Wij hebben in Tsjechië overigens een 2 onder 1 kap, waar de naaste buren permanent wonen. Vind ik wel een heerlijk idee inderdaad als we in Nederland zijn.
 
Gelukkig passen de mensen in "ons" dorp heel goed op ons huis. We zijn ze daar ook heel dankbaar voor.
En jazeker het is voor ons zelf zeker gunstig als ons huis beter bereikbaar is. Het gaat is in ieder geval behoorlijk wat reistijd schelen. Kunnen we er nog sneller zijn. Jippie!!
 
Lekker zeg! Wij vinden het ook zo'n grote meerwaarde dat we er zo zijn. Zelfs met het vliegtuig komen we in een mum van tijd van huis tot huis. Dat hadden we niet eens verwacht toen we het kochten, maar het is wel een onbetaalbare bijkomstigheid, want ik had nooit gedacht af en toe voor een weekend naar ons huis in Tsjechië te vliegen! Alleen al daarom is het voor ons goud waard. Ik wil het huis zeker niet kwijt, maar ik persoonlijk zou hier meer voor geven dan een huis dat een stuk moeilijker te bereiken is (misschien niet als je er permanent woont, maar wel als je er regelmatig naar toe wilt vanuit Nederland).
 
een afslag erbij, doet op langere termijn wellicht ook de drukte en de verdere uitbouw (industrieparken enzo) van de omgeving in het algemeen toenemen ...

voordeel is natuurlijk dat je de afstand naar België of Nederland vlugger kan afleggen...
 
Tja, je weet het niet, maar die snelweg bij ons zit er al jaren. Het enige dat er gebouwd is is vlakbij de weg een groot hotel, maar dat vinden wij juist een voordeel: We kunnen ook gebruik maken van de faciliteiten. Ook wordt er 15 kilometer verderop gebouwd aan het grootste subtropisch zwemparadijs van centraal europa. Ook alleen maar een voordeel. Wij hebben er geen last van in ons dorpje, maar zitten er wel zo. Ook dat zou weer een pré kunnen zijn bij verhuur.
 
Die snelweg vanuit Hradec Kralove naar Trutnov wordt al jaaaren over gesproken. Het duurt ook nog wel jaaaren voordat ie er ligt. Maar goed regeren is vooruitzien, dus je kan er alvast over nadenken wat de effecten zijn.
 
Wij zitten met precies hetzelfde dilemma Martimmie, vijf jaar geleden bij het gemeentehuis navraag gedaan hoe de snelweg precies zou lopen. Ik kon alle tekeningen inzien en bij ons in de buurt hadden ze twee varianten. Voor ons is het de meest ongunstigste geworden en toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik :kwaad: :nee: Later kon ik ook de voordelen ervan inzien (snel bereikbaar vanuit Nederland en Praag binnen het uur te bereiken). Ook bij ons komt een af-oprit zodat je daar veel voordeel van hebt (als de snelweg alleen maar in de buurt komt en je moet nog 20 kilometer rijden om erop te komen dan is dat flink balen) Wij komen zo'n 4 kilometer van de snelweg te zitten. Dát vindt ik geen probleem alleen alles wat er eventueel bij komt kijken; hotel, benzinepomp, industrieterrein. Voorlopig is het nog niet aan de orde, op z'n vroegst vanaf 2015.
 
Ik ben de ontwikkeling van de snelweg D11 aan het volgen en het gedeelte tot aan Jaromer zal in 2018 voltooid worden de rest zal volgen wanneer er budget is. Ook zal er een bypass aangelegd worden voorbij Jaromer richting Nachod. De afslag in Jaromer zal bij Horenice zijn. Het is een relatief vlak stuk dus kan in een redelijk tempo voltooid worden.

Om terug te komen op de vraag van waardevermeerdering dit zal absoluut het geval zijn omdat het beter bereikbaar wordt voor met name vermogende mensen uit Praag, Pardubice en Hradec. Dichtbij een afrit en ver genoeg om er geen hinder van te ondervinden. (Misschien een vorm van compensatie inmiddels voor de waardevermindering die de huizen hebben mogen ondergaan de laatste 5 jaar). Met uitzondering van grondpercelen.
 
Bovenaan