Huis kopen zonder hypotheek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mede forum genoten.

Kennissen van ons willen ook graag een huis kopen in Tsjechië.
Is dit met de huidige stand van zaken nog mogelijk?
Een hypotheek hebben ze niet nodig.

Groet Luigi,
 
Oke duidelijk.
Ik vroeg me af of er nog het een en ander veranderd is sinds wij ons huis gekocht hebben.
Toen hadden we het idee dat ze het voor buitenlanders moeilijker wilden gaan maken.

Groet Luigi.
 
Er was ooit eens sprake van om het voor buitenlanders moeilijker te maken een huis te kopen om te voorkomen dat die massaal huizen als vakantiehuis kochten die bijna het hele jaar leeg stonden terwijl er woningnood is. Dat deze huizen meestal op plaatsen staan waar niemand het hele jaar wil wonen werd voor het gemak maar even vergeten. Maar in de EU regels staat dat je je overal mag vestigen, dus er zou geen probleem moeten zijn. Als ik hier ( het forum) lees dat de SRO niet meer hoeft, kan je er van uit gaan dat je gewoon een huis kan kopen.
 
Klopt. Ik heb mijn bezit in 2003 pas kunnen kopen toen ik een s.r.o. heb opgericht. Eerst met een Tsjechische jednatel die bij een ongunstige situatie je bezit weer kon verkopen en het geld naar zijn eigen rekening zou kunnen laten gaan. Na enkele jaren werd ik zelf jednatel. Nu zijn dergelijke constructies niet meer nodig en kun je gewoon kopen.
 
Ik kan me herinneren dat toen wij ons huis kochten, je een verblijfsvergunning nodig had. Om die te krijgen, moest je een binding hebben met Tsjechië. Toen was er (net zoals Kobus schrijft) sprake van dat ze het moeilijker zouden gaan maken. Het verkrijgen van een hypotheek was toen al vrijwel onmogelijk. De banken wisten dat vaak nog niet, vandaar ze allemaal een hypotheek aanboden en uiteindelijk niet konden verlenen.

Groet Luigi.
 
Alle restricties m.b.t. het kopen van een huis zijn al (jaren)lang opgeheven. Als EU-onderdaan mag je in de hele EU onroerend goed kopen, je hebt nergens een verblijfsvergunning nodig, of een SRO-constructie.

Een hypotheek verkrijgen is een heel ander verhaal. Omdat banken zoveel mogelijk risico's (moeten) vermijden, zul je met een buitenlands inkomen in een ander land nauwelijks in aanmerking kunnen komen voor een hypotheek. Dat is niet alleen in Tsjechie zo, maar door de gehele EU.
 
Bovenaan