Huis kopen: hoe, wat, waar?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hallo allemaal,
wij hebben het besluit genomen om een huis in tsjechie te gaan kopen [mede door jullie positieve reacties.]
ik zit nu zowat hele dagen achter de computer om iets goeds te zoeken maar zie nu eigenlijk door de bomen het bos niet meer...
zijn er mensen die ons op weg kunnen helpen ??
waar en hoe te zoeken???
as zaterdag gaan we naar ceska lipa om hier de omgeving te verkennen..
misschien kunnen jullie me door middel van priveberichten wat op weg helpen?
groetjes judith
 
help

Wij waren erg gebaat bij het advies: ga lijstjes maken, hoe wat waar en waarom. Zet je wensen onder elkaar, je budget, wil je iets voor het eigen gezin of voor de verhuur of belegging etc.

Helpt dit iets?
 
OGA-Tip

Hallo Judith,

Misschien kan deze dame je helpen, ze is Tsjechische en spreekt goed Nederlands haar website vindt je op; *****
Met vriendelijke groet,

O. George Aarts
 
Wij waren erg gebaat bij het advies: ga lijstjes maken, hoe wat waar en waarom. Zet je wensen onder elkaar, je budget, wil je iets voor het eigen gezin of voor de verhuur of belegging etc.

Helpt dit iets?

Dis was ons lijstje

* Het huis moet minimaal twee slaapkamers hebben.
* Het huis moet in goede staat zijn, ook qua voorzieningen (zoals water, afvoer, elektra, goede verwarmingsmogelijkheden, toilet, badkamer met douche of bad, etcetera).
* Geen plat dak.

* Huis grotendeels opgetrokken uit steen, minimale hoeveelheid hout.

* Liefst met garage.

* Open haard is een pré, maar geen vereiste.

* Gewenst woonoppervlak: Minimaal 70 m2.

* Tuin minmaal 100 m2, maximaal 500 m2.

* Huis moet goed bereikbaar zijn met een auto.

* In de omgeving ook overige huisjes. De mogelijkheid om primaire levensbehoeften te kopen, niet verder dan op 3 km. afstand.

* De prijs: Maximaal €70.000,-.

En dan zoeken op het internet en kijken waar de makelaars mee komen, kijk en vergelijk.
(Wij hebben ons huisje gevonden via het internet)
 
En op het huis verliefd worden, zijn.

Meer is niet nodig.

Dan is het huis ook goed voor jouw.

Succes.
 
Hallo Judith ik zal je enige info en een naam van een persoon die je kan helpen per PM sturen.
 

Marcel

Moderator
bij ons stond ook op de lijst :

- water uit de kraan, niet uit een put.
- minimaal een septic-tank voor afvalwater.
- dubbele beglazing
- hoe ziet er eea bij de buren eruit. (geen halve autosloperij achter het huis e.d.)

jullie zoeken iets met een tuin minder dan 500 m2 ? buiten de stad ? dat zal moeilijk te vinden zijn, die tuinen zijn vaak een veelvoud van 500 m2.
 
nee,had nog niet verteld wat we zoeken ...
wil juist veel grond maar we gaan eerst zaterdag maar eens in de buurt van ceska lipa kijken of we het hier wel leuk vinden ...
misschien is 5000 meter wel veel te groot ..
ik loop heel de dag te denken wat ik wil...
en weet het nog steeds niet..
 

Marcel

Moderator
sorry, ik had het lijstje van Boeda gezien en dacht dat het van jou afkwam. tis weer eens maandag ...

uiteraard moet het eerst klicken met de omgeving.

toch nog een aanvulling op "diverse" lijstjes ...
- let op hoe de zon staat en gaat tov van huis en tuin !
 

Macek

Geroyeerd Lid
En pozor voor "vriendelijke, behulpzame" makelaars, voor dat je het weet hebben ze je een poot uitgetrokken!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Pozor jij maar als je de straat oversteekt de volgende keer! :deuk:

Hoeveel maanden zijn we reeds onderweg ? Denk aan Esther, het komt allemaal goed! ;)
 
dus eerst op zoek naar "vriendelijke behulpzame..maar betrouwbare makelaars dus!
ik hoop op hulp van jullie als ervaringsdeskundigen..
 
misschien is het beter iets te investeren in een goede officiele tolk.
die zijn onpartijdig ,goedkoop en je kan alles zelf controleren.
 
Dag Judith,

Wij zijn zelf ook op zoek naar een mooie chalupa in tsjechië en dan voornamelijk in de omgeving van Ceska lipa. Als je daar bent rij dan eens door het prachtige natuurgebied Kokorin!! Dat is echt heel mooi. Wij zijn er nu in totaal 5 keer geweest (vakantie, maar ook om huizen te bekijken) en kokorin heeft toch onze voorkeur. Iets boven ceska lipa lig de tsjechish zwitserland, wat ook prachtig is! Maar dat is meer omgeving Decin.

Wij hebben misschien al een mooi huis gevonden op een geweldige plek in Kokorin!!

Maar ga altijd eerst kijken, want de foto's zien er mooi uit, maar als je er komt valt vooral vaak de omgeving of dorp enorm tegen. Zijn diverse huizen tegengekomen die in eerste instantie heel mooi leken, maar de omgeving was niets!!
 
Je moet altijd gaan kijken. Er kan altijd een bouwwerk of iets anders in de omgeving staan waar je niet blij mee bent. Een fabriek of een station, ik noem maar iets. Wandel ook een flink stuk rond in de omgeving om die ook wat te verkennen.
En als het slecht weer is en je wordt toch "verliefd" op het huis, ga er dan maar van uit dat het bij mooi weer nog beter bevalt!
 
Dag Linda,

Nou we hebben niet echt een exclusieve smaak dus daar zal het niet aan liggen:)
Zoals wij laatst bij een huis gingen kijken waarbij de foto's heel wat beloofden, maar het dorp op zich was echt niets (verlaten en half gesloopte gebouwen) en toen naar het huis, een zand pad waar de auto bijna niet door kwam. Het huis had een prachtig balkon, maar keek uit op een volkstuin met allerlei golfplaten huisjes. Niet echt charmant.

Wat ik er mee wilde zeggen is dat gaan kijken en de omgeving verkennen heel belangrijk is zoals RoJo ook al meldde.

Succes Judith en misschien komen we elkaar nog wel eens tegen bij ceska lipa. Tip voor restaurant: Restaurant Moravanka op het plein in Ceska lipa! Echt geweldig goed eten!! Zeker doen, krijg je geen spijt van!!
 
huis kopen :hoe, wat ,waar

ahoy ik wil ook een klein dingetje toevoegen. let erop dat het huis niet te laag ligt in verband met de vele overstromingen in Tsjechie ;)
 
Als je een huis koopt is het (vind ik) handig te kijken hoeveel sneeuw je 's winters moet ruimen om van de weg bij je huis te kunnen komen. Een lange oprit heeft zo zijn nadeel, voor je 't weet sta je na een lange reis uren sneeuw te scheppen om bij de voordeur te kunnen komen en je auto uit te pakken.
 
Bovenaan