Huis, grond... Weet ik veel...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ahoj,

Langzaam aan ben ik weer terug op het forum. Na mijn avontuur 2 jaar terug ben ik weer ready to go. Ik heb 2 jaar liggen janken van liefdesverdriet :lmfao:... Nu is het tijd om verder te gaan met wat nieuws, of ouds...

Net zoals toen en dus eigenlijk nog steeds, wil ik iets gaan doen in CZ. En daar ben ik een beetje mee bezig weer. Ik breng in dit topic een beetje verslag uit, en ik hoop dat dit de juiste plaats is, over het reilen en zeilen. Uiteraard is goed advies altijd welkom, dus hoop ik zo nu en dan jullie mening te horen.

Na een goede zoektocht heb ik een "farm" gevonden. Inclusief:
  • Verlaten boerderij is slechte staat ( zeg gerust op instorten, NL termen )
  • 1600m² bebouwd oppervlak en binnenplaats
  • 1140m² andere oppervlakte ( ze houden het spannend )
  • 2877m² tuin
  • 800m² vijver/wateroppervlak
  • 8 hectare landbouwgrond
De vraagprijs is nog geen 50.000 euro. Volgens de lokale grondprijzen is het landbouwgrond 2.89CZK waard p/m². Addertje onder het gras is het contract van verhuur van het landbouwgrond, welke nog 3 jaar loopt. Interessante investering dus, maar klinkt te mooi om waar te zijn.
In ieder geval reden te meer om een mail de deur uit te gooien richting verkopende partij...
Ik heb inmiddels een site waar ik de landbouwgrond-prijs kan berekenen, de waarde. Heeft iemand een site waar je dit kunt doen voor gewoon tuingrond/bouwgrond? Ik zoek ondertussen verder...
 
Maar wat wil je met zo'n groot pand gaan doen? Met het toerisme in Tsjechië gaat het de laatste jaren niet echt geweldig. Ik hoop dat je iets unieks in gedachten hebt. In ieder geval veel succes als het door gaat.
 

Vodnik

† In Memoriam
wat iets waard is (grond, opstallen ed) is iets anders dan wat men er voor vraagt.
Maar 50.000 euri, ach doen zou ik zeggen en als het tegenvalt verkoop je het toch weer? Kan je je geen grote buil aan vallen! (natuurlijk wel cash betalen, dat is de gewoonte hier, hypotheken kan je wel vergeten als buitenlander)

BTW, is het in de omgeving van Rumburk?
 
@ Vodnik

Nee, het ligt in Oost-Bohemen. Op 55 km van Brno en 60 Km van Jihlava...

Wat betreft de prijs, is het inderdaad wat gevraagd wordt en wat de gek ervoor geeft... Echter, 50.000 ligt tot wat ik nu zie ver boven de waarde...De werkelijke waarde is 1/4 van dit bedrag, en dan kun je toch nog aardig het schip ingaan. Vandaar dat ik even contact op ga nemen, o.a. hoe de vraagprijs in elkaar steekt.
 
@ Feertje, bedankt voor de link. Inmiddels ben ik flink de weg kwijt op de kaart, dus ik heb ook om een duidelijke
kadastrale ligging gevraagd.

@ Alca, bedankt. Het is Vysočina. Excuses.
 
Prijs is niet raar.
Landbouwgrond wat enkel gras is voor 3 czk waarderen is ook niet vreemd. (8 hectare is dan 10.000 euro).
De 3 jaar termijn verhuur is handig zou ik zeggen en voor je het weet is die tijd om.
De huurder maait het waarschijnlijk 3 keer per jaar waar hij een hele mooie EU subsidie voor krijgt.
Hou je dus een perceel over met een bouwval. 1 miljoen CZK ben je al snel voor iets kwijt maar om problemen te voorkomen zou ik wel controleren of er een elekra aansluiting is en water en riolering.
Met die aansluitingen is het wel 1 miljoen waard. Zonder zou ik er niet aan beginnen.

Reken maar dat je 10.000 czk per m2 nodig hebt om er wat van te maken. Dus in dit geval een waaarschijnlijk al gauw meer dan 200.000 euro.

Let wel op dat de markt voor toekomstige kopers enorm klein zal zijn. (tenzij je gaat splitsen in apartementen).
Nieuwbouw betalen mensen in die omgeving niet veel meer dan 130.000 euro voor een mooie vrijstaande bungalow/villa
 
Beste Cert,
Wat betreft landbouwgrond is verhuur inderdaad een goede optie.

Water en elektra leidt tot het gebouw. Riolering d.m.v. septic. Of er riolering aangelegd is in het dorp, is mij niet bekend.

Als het nieuwbouw zou worden, wordt een andere droom werkelijkheid: een houten huis... Zeg maar eerder een hele grote blokhut van boomstammen (ceder)... Die worden redelijk kant en klaar geleverd...
 

kuurgast

Donateur
Zeg Realist wil je daar in Tsjechië wonen/werken of verdien je genoeg om dit als 2de huis te kunnen aanschaffen?:denk:
 
@ Kuurgast

Ik ben meer op zoek naar een nieuw avontuur. Ik bekijk zeg maar meer locaties waar je iets mee kunt, waaruit werk ontstaat voor minimaal 2 personen, het liefst meer... Het is dus niet zo dat ik een vakantiehuis wil kopen om daar lekker te vertoeven in het weekend, maar zelf iets wil opbouwen. Me vriendin roept bijvoorbeeld heel hard B&B, waar ik niet erg gecharmeerd van ben (feiten & cijfers toerisme). Soms zie ik een locatie, dan ga ik pas bedenken wat ik ermee zou kunnen doen. Zo zoek ik een beetje naar mijn "ei van goud"... Dus eigenlijk wonen en ondernemen, maar dan met de locatie als "bedrijf"...

@ Vodnik

Voldoende om een eventueel plan te realiseren... Zoals je zult begrijpen ga ik hier niet mijn gehele financiële situatie schetsen...
 
Klinkt idd te mooi om waar te zijn. Heb je al een SRO? En weet je zeker dat er maar 1 eigenaar is? Ik heb een bedrijf gehad in Tsjechië en het is niet gemakkelijk, erg veel regeltjes en stempeltjes. Al kost het de helft, zit je nog met veel investeringen en onderhoud. Maar ik begrijp je gevoel om daar te kunnen wonen en werken. Mij is het niet gelukt maar kom er desondanks nog erg graag.
 
Bovenaan