Houtopslag in houthuisje

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds oktober 2010 hebben wij een huis in Bernartice, waar we ook een houtkachel in hebben die fanatiek gestookt wordt ;)
Vorig jaar hebben we van het openhaardhout maar een mooie stapel gemaakt, want er was nog geen tijd geweest om er een hok voor te maken.
Maar sinds vanmorgen hebben we een "houthuisje" waar ongeveer 6 kub hout in kan.

juni 2011 051.jpg juni 2011 052.jpg
 
Ik begrijp het niet, aan alle kanten regent het in, dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Mijn hout ligt in een echt houthok met alle kanten een wand en een dak.
Voor en achter ventilatie gemaakt en het hout droogt perfect.
Ik zorg er wel voor dat het hout minstens 3 jaar ligt te drogen voor het gestookt wordt.
Resultaat: schoon ruitje en zeer weinig as.

Groet van een vurige stoker.
 
de truc met hout is, dat je er voor moet zorgen dat het niet van boven af inregent, vandaar het dak..
hout mag aan de zijkant best natregenen, dit droogt wel weer aan de wind.
door de ronde vorm van deze houtopslag draait de wind in een soort spiraal om het hout heen, eigenlijk een hele kleine tornado, waardoor het hout super snel droogt.
Heel vroeger, en soms nog in Tsjechië, werd het hout in ronde vorm opgestapeld als een soort bijenkorf..

Pes..zit nu op een houtje te bijten..
 
Kijk, Pozor Pes heeft het begrepen...
Vers hout in 3/4 jaar klaar om te stoken, das handig en je hoeft geen werk te besteden aan het stapelen en kunt meer genieten van Tsjechie en je vakantie. Mooi ding hoor Wereldreiziger en ook zo'n mooi straatje eronder, toppie!! Groeten van de buurtjes.
 

Vodnik

† In Memoriam
precies zoals Pes het zegt! hout mag rustig nat worden aan de zijkanten, droogt snel op. Wat je ook nog wel ziet is keurig net opgestapelde houtblokken in een cirkel die "vol gedonderd"" wordt met losse blokken. Een dekzeiltje aan de bovenkant is voldoende.
 

Tabe

† In Memoriam
..... Heel vroeger, en soms nog in Tsjechië, werd het hout in ronde vorm opgestapeld als een soort bijenkorf .....
Onze buurman in Zbyslav, de zoon van het kippenvrouwtje, stapelt o.a. op deze manier het hout. Met verwondering gezien hoe hij dat deed. Hele kunstwerken, zo' n twee meter hoog met een diameter van naar schatting twee meter. Bovenop de stapel komt een stuk oud vloerkleed of zeil, maar de zijkant is open en hebben weer en wind vrij spel. Ik zal eens in mijn fotoarchief kijken of ik er een fotootje van heb.
Een broedplaats voor vogels, heb ik gezien.
Overigens heeft Stanja (zo heet de goede man) ook andere manieren om hout te stapelen. Hij is er eigenlijk dagelijks mee bezig. Zo heeft hij de zijkanten en de achterkant van de carport, die IN de kippenren staat, wanden van gestapeld hout gemaakt. Heel creatief en woekerend met de ruimte op zijn erf. Hij heeft zo'n lelijk ijzeren ding op het erf dus niet nodig!
 
Hierbij een voorbeeld van een ronde houtopslag.

4bcd8a62-ed98-4cf8-b207-9f5b3c883e43.jpg
 
hout opslag

Hout bevat gebonden en ongebonden vocht, gebonden vocht is het vocht wat in de cellen aanwezig is, dit droogt langzaam.
En ongebonden vocht is het overige vocht.
Het gebonden vocht droogt ongeveer 1 cm per jaar naar binnen.
het overige vocht droogt makkelijk aan de buitenlucht.
 
Bovenaan