Houtkliever/kloofmachine in Tsjechie kopen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

dennuzzz

Donateur
Prijzen weet ik niet...ik zou even langs de bouwtokos gaan...OBI, Hornbach enz..

Er staat me trouwens iets van bij dat dit onderwerp al eens besproken is..Ik zou even de zoekfunctie gebruiken op dit forum...

grt,
dennis
 
Obi is de goedkoopste ,heeft diverse varianten te koop ,maar meestal in het winterseizoen .Ben er vandaag nog geweest maar heb ze niet kunnen ontdekken .
Realiseer je wel dat je gekliefd hout een behoorlijke tijd moet laten drogen wil het stookklaar zijn[ min. 1 jaar] .Anders krijg je minder rendement en vervuiling van het het rookgaskanaal .:sterretjes:

Zou ff doorberekenen of het je tijd en investering waard is .Denk dat je wel ff bezig ben voordat je het aankooopbedrag eruit heb .:wilnietweten:

Ben zelf erachter gekomen dat het stoken op ecobrikets economischer is:afwachten::shock:
 
Heb in Bosykovy gezien hoe een houtblok met kracht uit een dergelijk apparaat schoot . De persoon die ermee aan het werk was ging met de ambulance naar het ziekenhuis .

De persoon in kwestie heeft het overleefd maar is voor het leven verminkt
 
Wij hebben het apparaat altijd op de grond staan en zitten er dan achter. Je moet hem met twee handen bedienen, hoe kan je dan door zo'n blok geraakt worden? Als er al eens een stuk wegschiet, dan komt dat niet naar je toe, aangezien het apparaat van je af duwt.
 
Mijn ervaring is dat een houtklover in Tsjechië praktisch hetzelfde kost als bij ons in Nederland. Hoe dat zit in België, weet ik niet.
De klover op de foto hebben we in februari vorig jaar vanuit Nederland meegenomen naar Tsjechië. Een paar dagen later zag ik hetzelfde model in Trutnov staan voor maar twintig euro meer, in de kleur blauw. De winkel stond aan Horská, vlakbij Krakonošovo náměstí, om maar eens een adres te noemen.
 

Bijlagen

  • 2011 Foto's verkleinen.jpg
    2011 Foto's verkleinen.jpg
    172,9 KB · Bekeken: 12
De kloofmachine in kwestie zag er anders uit met een lang draadeind en deze werkte mechanisch met een tandwielkast,niet hydraulisch .Was een oud ding dat een bak herrie maakte .

Misschien eigen fabrikaat?
 
joep, dit zijn de zg. spiraalklovers, waarbij zich een conisch gevormde boor zich uhh ..ja in het hout boort en het daardoor splijt..
bij alle machines geldt dat je de gebruiksvoorschriften op dient te volgen, dan pas kun je veilig werken..
 
Houtklover

We hebben een paar dagen geleden een houtklover gekocht, een AKO (geel). Bij Hornbach in Hradec Kralové. Kosten 5.990 Czk maar dan heb je ook wat. Het werkt als een tierelier! En inderdaad, Pes, als je de instructies goed opvolgt, is het niet gevaarlijk. Natuurlijk moet je er niet voor gaan staan want de houtblokken schieten soms echt een eind weg. Eindelijk een nette houtopslag net als de Tsjechen! En een echtgenoot die niet total-loss is na een aantal uren houthakken.;)
We hebben ons trouwens eerst georienteerd in Nederland en kwamen, zoals de mensen voor ons, tot de conclusie dat de prijzen CZ-NL zeer weinig verschillen.
 
Die houtklovers die op de foto's staan zijn inderdaad die horizontale klovers..
Die rechtopstaande klovers heb je in 2 soorten.. 220volt en 380volt..
Die van 380 zijn supersterk, en hebben veel meer kracht als de 220..

In Tsjechie kosten ze tussen de 9000 en de 13000 kronen..

In Duitsland (Ik ga altijd naar de Praktiker in Zittau) zijn ze een paar tientjes goedkoper; maar op doordeweekse dagen geeft de Praktiker soms op alle artikelen 20 of 25 % korting..
Dan heb je voor 275-300 euro een 380volt houtklover.
 
Bovenaan