Hout sprokkelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pozor pes schreef:
Of valt dit onder stroperij?
Als je met je pas gesprokkeld houtje een stuk wild dood knuppelt wel :D

FF Serieus: Volgens mij moet je toestemming of vergunning hebben van de eigenaar/beheerder van het bos om te mogen sprokkelen. Zo niet dan valt je gesprokkel -heel officieel- onder diefstal.
 
Het ligt iets anders mijne heren.

Sprokkelen mag, voor zover we het over hetzelfde woord hebben. Ik bedoel hiermee, het rapen van losse takken om deze mee te nemen voor eigen gebruik (verwarming bv). Na het kappen van delen van het bos, zoals dat hier wel gebeurd, worden de stammen eruit gehaald voor de verkoop, de dikkere takken worden vaak door de boswachter verkocht aan wie dat maar wil hebben en wat overblijft zijn dan de takken vanaf zeg maar polsdikte en kleiner. Als die blijven liggen mag je die meenemen.

Ook in de niet gekapte delen mag je de uitgewaaide takken meenemen. Vaak heb je daar echter niks aan omdat deze door rot uit de boom vallen/waaien.

Dus, nogmaals, sprokkelen zoals hierboven, dat mag dus...... net als paddestoelen zoeken.
 
In Tjechie mag je dus sprokkelen??
In Nederland niet, artikel 314 van het Wetboek van Strafrecht.
Valt onder stroperij en kan maximaal bestraft worden met een maand gevangenisstraf of een geldboete van de tweede categorie.
Het is dat U het weet.
 
smileyfromcz schreef:
Dus, nogmaals, sprokkelen zoals hierboven, dat mag dus...... net als paddestoelen zoeken.
Oké!! Dat had ik eerder anders begrepen dan. Is het dan mss zo dat dit alleen voor openbaar toegankelijke bossen geldt? Een goede vriend die zelf een paar perceeltjes perceeltjes bos bezit stuurt iedereen weg die daar hout zoekt en geen toestemming heeft..
 
4. Jaké dřevo mohu brát z lesa zadarmo na otop, je to vůbec možné ? Pokud bych chtěl(a) koupit palivové dříví, na koho se mám obrátit ?

Podle platného lesního zákona má každý občan právo v lese sbírat suchou, na zemi ležící klest. Za klest se považuje přirozený opad větví a zbytky po těžbě, které nemají na silnějším konci větší průměr než 7 cm bez kůry. Palivové dříví nabízí specializované komerční firmy, některé dřevozpracující podniky, soukromí vlastníci lesů, a také Lesy České republiky, s. p. (Lesy ČR). Za výhodnou cenu poskytují Lesy ČR možnost tzv. samovýroby, kdy občan po dohodě se zaměstnanci lesní správy, vykácí a zpracuje ve vlastní režii dříví označené revírníkem Lesů ČR.

het mag!
 
maar niet dikker dan 7 cm!!

men dient de takken dus op te meten tijdens het sprokkelen.

rolmaat meenemen dus..

Dat is ongeveer de polsdikte waarover ik het eerder had.
Enne, hoe het zit als een bos prive eigendom is weet ik eigenlijk niet.

Ik denk dat als het niet is afgesloten met hekken je er gewoon mag rapen (ook paddestoelen) maar dit weet ik niet zeker.
 
Bovenaan